کد خبر: ۷۱۵۴۰۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ 16 February 2019

 

 

تابناک / اجرای گروه«گیل و دیلم» با قطعه دیلمان که شاه نوری بر اساس قصه دیلمان ساخته بود، شروع شد. بعد از اجرای مقدمه دیلمان توسط گروه «گیل و دیلم» رضا شاه نوری، سرپرست این گروه گفت: «ما امشب به نمایندگی از خطه گیلان در خدمت شما هستیم. موسیقی گیلان و دیلمان ریشه در هزار سال دارد.»

به گزارش سایت خبری و تحلیلی «موسیقی ایرانیان»، در ادامه برنامه ترانه «آها بگو» مورد توجه حاضران در سالن سوره حوزه هنری روبرو شد.

شاه نوری بیان کرد: «موسیقی دیلمان مربوط به شرق گیلان و غرب مازندران و برگرفته از کار و مراسم حماسی و آئینی است. من هم میراث دار این موسیقی هستم که از ۴۰۰ سال پیش سینه به سینه و نسل به نسل از اجدادم طهماسب بیگ، جعفر قلی بیگ، مهدی بیگ، شاه نور بیگ و نصرالله بیگ به من رسیده است و من هم این موسیقی را به فرزندانم منتقل کرده ام تا به فراموشی سپرده نشود.»

او که تجربه حضور در جشنوارههای دوره قبل را هم دارد، معتقد است: باید در چنین جشنواره هایی پیشکسوتان موسیقی اقوام را به جوانان معرفی کنند و آنها را تشویق کنند تا از موسیقی اقوام که برگرفته از فرهنگ خودمان است الگو برداری کنند. زیرا ما بهترین موسیقی را داریم که برگرفته از کار و کوشش مردم این سرزمین است.

«گاش وچای»،  «حیران حیران»، «دیلمان» و «رعنا» از جمله ترانه هایی بودند که این گروه اجرا کردند.

امید شاه نوری (نوازنده نقاره)، اسحاق سهرابی (خواننده)، نصرت شاه نوری (نوازنده دایره)، به سرپرستی محمد رضا شاه نوری (نوازنده کمانچه)، اعضای گروه «گیل و دیلم» در این دوره از جشنواره فجر بودند.

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار