دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر:رشد ۲۰۸ درصدی میزان استقبال از جشنواره امسال خبر داد و افزود: یكی از دلایل عمده این مسئله همراهی با اساتید و اهالی هنر بود كه از میان آن‌ها شورای متخصصان را تشكیل دادیم و آیین‌نامه‌ای در آن شكل گرفت و فراخوانی به هنرمندان كشور ارسال شد.
کد خبر: ۷۱۶۴۴۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۵ 18 February 2019

تابناک فارس به نقل از ایکنا:محسن سلیمانی، دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر در حاشیه افتتاحیه نمایشگاه «طوبای زرین» این دوره از جشنواره گفت: جشنواره امسال یكسری ویژگی‌های خاصی داشت كه موجب شد با استقبال بی‌نظیر هنرمندان سراسر كشور مواجه شود.

رشد ۲۰۸ درصدی میزان استقبال از جشنواره امسال
وی از رشد ۲۰۸ درصدی میزان استقبال از جشنواره امسال خبر داد و افزود: یكی از دلایل عمده این مسئله همراهی با اساتید و اهالی هنر بود كه از میان آن‌ها شورای متخصصان را تشكیل دادیم و آیین‌نامه‌ای در آن شكل گرفت و فراخوانی به هنرمندان كشور ارسال شد.
سلیمانی به تبیین ویژگی‌های جشنواره امسال پرداخت و افزود: در سال جاری رشته‌های جشنواره هنرهای تجسمی فجر تفكیك شده بودند و هر رشته به صورت جداگانه داوری می‌شدند در صورتی كه در سه دوره گذشته همه رشته‌ها با هم قیاس می‌شدند.

اجرای ۹ رویداد در قالب جشنواره امسال
دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر با بیان اینكه امسال در قالب این جشنواره شاهد اجرای ۹ رویداد در تهران و شهرستان‌ها بودیم، گفت: نخستین رویداد «پلاك ۴۰» بود كه به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد و در آن آثاری از موزه‌های تهران كه در بدو انقلاب شكل گرفته بودند و همچنین آثاری كه اخیراً با موضوع انقلاب و دفاع مقدس ایجاد شده بودند، به نمایش گذاشته شد كه افتتاحیه آن در فرهنگسرای نیاوران برگزار شد.
وی، رویداد بعدی را بخش «طوبای زرین» اعلام كرد و گفت: این بخش در قالب یك مسابقه و در ۱۰ رشته تصویرسازی، خوشنویسی، كاریكاتور، عكاسی، طراحی گرافیك، مجسمه، نقاشی، نگارگری، هنرهای جدید و سرامیك برگزار شد كه رشته سرامیك جزو بخش مسابقه نبود.

دریافت ۱۳ هزار اثر به بخش طوبای زرین
سلیمانی از مشاركت ۵ هزار و ۹۰۰ هنرمند از سراسر كشور در این بخش از جشنواره خبر داد و گفت: قریب ۱۳ هزار اثر در این ۱۰ رشته به دبیرخانه جشنواره ارسال شد كه حدود ۴۰ روز داوری بر روی آن‌ها انجام شد و از میان ۹ رشته مسابقه‌ای ۶۰۸ اثر برای نمایشگاه «طوبای زرین» انتخاب شدند.
دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر ادامه داد: بخش چاپی طوبای زرین شامل رشته‌های كارتن و كاریكاتور، تصویرسازی، پوستر، عكس و گرافیك بود كه نمایشگاه آثار آن در دو شهر شیراز و آبادان برپا می‌شود.

شیراز و آبادان؛ میزبان‌های بخش استانی «طوبای زرین»
وی گفت: مراسم افتتاحیه بخش استانی یازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر شامگاه یكشنبه، ۲۸ بهمن‌ماه در شیراز برگزار شد و بناست تا نمایشگاه دیگر نیز در تاریخ اول اسفندماه در موزه معاصر آبادان افتتاح شود.

۱۵ اسفندماه؛ زمان برگزاری اختتامیه
سلیمانی زمان برگزاری مراسم اختتامیه این بخش از جشنواره و معرفی و تجلیل از برگزیدگان را ۱۵ اسفندماه امسال اعلام كرد و گفت: این مراسم در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.
دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر اظهار كرد: رویداد ویژه دیگری كه امسال داشتیم و استقبال از آن بسیار چشم‌گیر بود، رویداد «چهارسوی هنر» بود كه با شعار اقتصاد برای هنر و با كمك ۵۵ نگارخانه در سراسر كشور انجام شد و در آن فروش آثار هنری هنرمندان انجام می‌شد.
وی بیان كرد: بخش دیگری این جشنواره بخش پژوهش شامل فراخوان ارائه مقالات در رابطه با خلاقیت اقتصاد و هنر و آموزش و هنر بود كه در این بخش ۸۵ مقاله به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و آثاری هم به اساتید سفارش داده شد كه امیدواریم بتوانیم تا پایان جشنواره آنان را در قالب یك كتاب به چاپ برسانیم.
سلیمانی، برگزاری سه نشست در سه روز و حضور ۲ استاد و یك كارشناس در هر نشست در خانه هنرمندان را از دیگر برنامه‌های این بخش از جشنواره برشمرد و گفت: رویداد بعدی كه بسیار حائز اهمیت بود، بخش نمایش فیلم‌های تجسمی بود یعنی فیلم‌هایی كه با موضوع تجسمی ساخته شده‌اند و یا به هنرمندان تجسمی می‌پردازند.

برپایی ۴۰ نمایشگاه در ۴۰ شهر
دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر گفت: از كارهای ویژه‌ای كه در قالب جشنواره امسال رقم خورد، برپایی ۴۰ نمایشگاه در ۴۰ شهر بود كه آثار منتخب موزه هنرهای معاصر در ۴۰ شهر و در طی بازه زمانی ۴۰ روز برپا شده‌اند.
وی، رویداد دیگر را «عكس روزهای انقلاب» دانست و گفت: به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نمایشگاهی از عكس‌های كمتر دیده شده و یا بعضاً دیده نشده از روزهای انقلاب و همچنین آثاری از روزنامه‌های كیهان و اطلاعات در خانه هنرمندان برپا شد.
سلیمانی افزود: بخش دیگری كه جنبه پژوهشی داشت «نمایه ۴۰» بود كه در آن حدود ۷۵۰ كتاب منتشر شده در حوزه هنرهای تجسمی در شاخه‌های مختلف به صورت مجزا و در قالب پوستر به نمایش گذاشته شده كه این خود یك مرجع‌شناسی برای كسانی است كه می‌خواهند در حوزه هنرهای تجسی تحقیق كند؛ البته در طی ۴۰ سال گذشته قریب ۵ هزار كتاب در این حوزه به چاپ رسیده است و معرفی این ۷۵۰ اثر فاز اول پروژه بررسی آثار منتشر شده در حوزه هنرهای تجسمی است.
دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره ملی هنرهای تجسمی فجر همچنین گفت: از ویژگی‌های دیگر جشنواره امسال این بود كه به بخش پژوهش و ناشران بپردازد و در آن ناشران هم معرفی می‌شوند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار