کد خبر: ۷۳۸۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸ 27 April 2019

آسیب دیدگان ناشی از سیلاب لرستان همچنان نیازمند کمکها و حمایتهای دولتی و مردمی هستند همچنین این استان نیازمند اقداماتی در راستای پیشگیری از حوادث این چنینی هستند.

استاندار لرستان گفت: باید از طریق نفع عمومی که توسط سد برای کشور و مناطق پایین‌دست ایجاد شده ضررهای به وجود آمده مردم جبران شود.

 پلدختر ۲۵ روز پس از سیل

سید موسی خادمی در حاشیه بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان کوهدشت اظهار کرد: این منطقه در حوادث اخیر با دو نوع مسئله مواجه بود. در وجه اول این شهرستان مانند دیگر مناطق استان درگیر سیل بود و خسارات زیادی به آن وارد شد و تعدادی از منازل، اراضی کشاورزی و باغات در این حادثه خسارت دیدند و مردم دچار مشکل شدند.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت بیشتر درگیر شهرستان پلدختر بودیم و فرصت نشد تا از کوهدشت بازدید داشته باشیم، اضافه کرد: امروز به همراه نماینده مردم در مجلس و امام جمعه این شهرستان از مناطق کوهنانی و طرهان بازدید کردیم و به طور قطع مسائل مربوط به سیل را پیگیری خواهیم کرد.

استاندار لرستان با بیان اینکه کمک‌هایی که باید به مردم شود پیگیری خواهند شد، افزود: ارزیابی خسارات منازل و اراضی کشاورزی انجام شده و برآورد صدمات وارده به زیرساخت‌ها نیز در حال پیگیری است که امیدواریم دولت در این حوزه نیز برای جبران بتواند منابع لازم را تامین کند.

خادمی خاطرنشان کرد: موضوع خاصی که کوهدشت با آن درگیر بوده روستاهای اطراف سد سیمره است که به دلیل افزایش تراز آب گاها تا ۵۰ درصد آنها به زیر آب رفته‌اند.

وی بیان کرد: هم‌اکنون افرادی که خانه‌شان به زیر آب رفته دچار مشکل شده‌اند و عمدتا در بیرون و داخل چادر زندگی می‌کنند که شبکه آب و برق و راه دسترسی‌شان قطع شده است.

استاندار لرستان با یادآوری اینکه این افراد مشکلات زیادی دارند که در بازدید امروز سعی خواهیم کرد هر چه سریع‌تر آنها را برطرف کنیم، ادامه داد: اولین و اساسی‌ترین مسئله این است که طبق قول وزیر نیرو و پیگیری‌های به عمل آمده خسارات وارده به این مردم را جبران کنیم.

وی با بیان اینکه این خسارات برآورد شده و هر چه سریع‌تر پرداخت‌ها آغاز می‌شوند، اضافه کرد: جبران خسارت منازل تنها موضوع و هدف ما نیست چراکه این افراد قشر مولدی هستند که باید محل زیست مناسبی برایشان تامین کنیم.

خادمی با تاکید بر اینکه جاده دسترسی این افراد باید تامین شود، افزود: همچنین موضوع بهداشت و درمان و آموزش آنان نیز باید حل شود.

استاندار لرستان عنوان کرد: باید از طریق نفع عمومی که توسط سد برای کشور و مناطق پایین‌دست ایجاد شده ضررهای به وجود آمده مردم جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: طی مذاکراتی که با وزارت نیرو و سایر نهادها مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشتیم قول‌هایی گرفته شده و در استان نیز به صورت جدی پیگیریم تا حقوق مردم را بگیریم و زندگی مردم به حالت عادی برگردد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه مردم نیز باید توجه کنند که در ابتدا نیاز به تامین زمین مناسب برای استقرار است، افزود: ممکن است اقدامات زیرساختی اصلی مقداری زمان‌بر باشد و اول باید بحث اسکان موقت را حل کنیم.

وی اظهار کرد: طی هفته آینده جلسه‌ای در وزارت نیرو خواهیم داشت تا تصمیمات لازم برای اسکان موقت گرفته شود.

خادمی با بیان اینکه بحرانی که در لرستان به وجود آمد از سقف توان استان خارج است، ادامه داد: برای همین وظایف تقسیم‌بندی و معین‌هایی تعیین شد که خوشبختانه تا بحال به خوبی عمل کرده‌اند.

استاندار لرستان: پیگیر احداث سد معشوره‌ هستیم

استاندار لرستان گفت: احداث سد معشوره را به‌طور جدی پیگیری می‌کنیم.

به گزارش ایسنا ، سید موسی خادمی در دیدار با مردم بخش طرهان شهر گراب کوهدشت اظهار کرد: این بخش دارای مردمانی اصیل و نجیب است و قسمت مهمی از تاریخ استان در کوهدشت قرار دارد.

وی با بیان اینکه سیل اخیر در هزار سال گذشته بی‌سابقه بوده و تنها سیلاب نبود، افزود: تمامی افراد اذعان دارند که تابحال سیل در این حجم در استان وجود نداشته است.

خادمی به حجم خسارات این حادثه اشاره کرد و با بیان اینکه تمامی استان درگیر آن شدند، افزود: در مدت کوتاهی نمی‌توان تمامی مناطق را مورد بازدید قرار داد.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه تمام آب‌ها در کشکان جمع شد و برای همین مناطق حاشیه‌ای این رودخانه بیشتر مورد توجه قرار گرفت، ادامه داد: در رسیدگی به مناطق سیل‌زده به هیچ‌وجه غفلتی نشده و مسئولان کشوری و استانی تمامی این منطقه‌ها را مورد بررسی و رصد قرار داده‌اند.

وی خطاب به مردم بخش طرحان گفت: در رابطه با ارزیابی و جبران خسارات سیل هیچ نگرانی وجود ندارد چراکه تمامی آمار و اطلاعات در بانک اطلاعاتی بنیاد مسکن موجود است؛ صدمات بخش کشاورزی نیز صورت‌برداری خواهد شد و مشکلی وجود ندارد.

خادمی با تاکید بر اینکه در جبران خسارات تبعیضی بین مناطق وجود ندارد، اضافه کرد: امروز هم معاون وزیر راه و شهرسازی به کوهدشت سفر کرده و منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

استاندار لرستان مهم‌ترین بحث مورد پیگیری در بخش طرهان را راه ارتباطی منطقه عنوان کرد و افزود: موقعیت جغرافیایی این بخش وضعیت را دشوار کرده و نمی‌خواهیم کار بیهوده‌ای انجام دهیم، جاده‌ای با هزار زحمت و هزینه بازگشایی شود و بعد از یک بارش دوباره مسدود و قطع شود بنابراین اصلاح مسیر مورد تاکید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این کار از محل اعتباراتی که برای بازسازی خسارات سیل در اختیار ما قرار می‌گیرد انجام خواهد شد، ادامه داد: لرستان تنها در بخش زیرساخت‌ها بین ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان خسارت دیده که این جاده یکی از این موارد است.

خادمی موضوع تخصیص آب را از دیگر موارد مورد پیگیری برشمرد و گفت: در این رابطه با وزیر نیرو و رئیس‌جمهور پیگیری‌هایی داشتیم و موضوع سیمره مطرح شده است، همچنین مکاتباتی با وزیر نیرو انجام شده و روی این مبحث تاکید کرده‌ایم که در حال پیگیری هستیم.

استاندار لرستان بیان کرد: این سیل علی‌رغم خساراتی که به بار آورد فرصتی برای مطالبه حق‌آبه و اصلاح تخصیص آب استان به خصوص شهرستان کوهدشت شد و وزارت نیرو و دیگر دستگاه‌ها را مجاب به این کار کرد.

وی با تاکید بر اینکه احداث سد معشوره را به طور جدی پیگیری می‌کنیم، افزود: شهرستان پلدختر از لحاظ خسارات مردمی آسیب زیادی دید اما کوهدشت صدمات بلندمدت دیده و به جدّ پیگیر رفع آنها هستیم.

خادمی با بیان اینکه مشکلات سیل زیاد بوده و امکانات ما محدود است، ادامه داد: در حد توان خود درصدد رفع آنها هستیم و امیدواریم بتوانیم هم‌اکنون بخشی از آن را جبران کنیم.

آسیب‌دیدگان پلدختر به هلال احمر مراجعه کنند

‍ مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان گفت: آسیب‌دیدگان پلدختر که موفق به دریافت اقلام امدادی نشده‌اند به هلال احمر مراجعه کنند.
 
به گزارش ایسنا منطقه لرستان، صارم رضایی اظهار کرد: همه آسیب دیدگان ساکن پلدختر که موفق به دریافت اقلام امدادی نشده‌اند با در دست داشتن دفترچه خانوار امدادی، به هلال احمر شهرستان مراجعه کنند.

وی ادامه داد: افراد در صورتی‌که در لیست تهیه شده بنیاد مسکن باشند می‌توانند اقلام خود را دریافت کنند.

رضایی بیان کرد: به منظور عدالت در توزیع اقلام امدادی، جمعیت هلال احمر با هماهنگی بنیاد مسکن لیست تمام آسیب‌دیدگان ناشی از سیلاب فروردین ماه را از طریق سیستم‌های کامپیوتری تهیه و ساماندهی کرده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر لرستان تاکید کرد: این افراد در صورتی که در لیست بنیاد مسکن هستند و قبلا اقلام را دریافت نکرده باشند می‌توانند مراجعه و اقلام امدادی را دریافت کنند.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار