معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیرازی از برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری «قاصد اردیبهشت» در هفته شیراز خبر داد.
کد خبر: ۷۳۹۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱ 29 April 2019

تابناک فارس به نقل از برنا:دکتر ابراهیم گشتاسبی راد، 15 اردیبهشت، روز شیراز و هفته ای که به این روز منتهی می شود را یکی از فرصت های مناسب برای معرفی بیشتر ظرفیت های ادبی و هنری، گردشگری، علمی و مذهبی این شهر دانست و گفت: شهر شیراز در ایران و جهان به واسطه پیشینه تمدنی، علمی و فرهنگی حرف های زیادی برای گفتن در عرصه های مختلف دارد اما ظرفیت های جدید آن نیازمند معرفی بیشتر است.
وی افزود: استفاده از ابزارهای فرهنگی- هنری در این مسیر نقش مهم و موثری دارد که بر همین اساس جشنواره ای با در نظر گرفتن شاخص های مختلف طراحی و برنامه ریزی شده است.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیرازی در تشریح برنامه های هفته شیراز گفت: جشنواره «قاصد اردیبهشت» با برگزاری فستیوال قصه گویی با لهجه شیرازی با عنوان «قصه شیراز» کلید خورد اما برنامه ها رسماً از نهم اردیبهشت ماه آغاز می شود.
گشتاسبی راد با بیان اینکه مجموعه زندیه شیراز میزبان رویداد «ورقی از گلستان» و «شادیانه های شیراز» خواهد بود خاطرنشان کرد: از 9 تا 13 اردیبهشت ماه از ساعت 18 تا 20 برنامه «ورقی از گلستان» با محوریت گلستان و شاهنامه خوانی در مقایل ارگ کریم خانی و همچنین تیمچه گل (در همسایگی حمام وکیل) اجرا می شود. همچنین از دهم تا سیزدهم اردیبهشت ماه ساعت 20 تا 22 جشن های مردمی «شادیانه های شیراز» در مجموعه زندیه برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اهمیت معرفی مکتب هنری و نگارگری شیراز به عموم مردم به ویژه نسل جوان گفت: برنامه ای با عنوان «نقاش صبا» در دهم اردیبهشت ماه که بر گرفته از مصرع «نقاش صبا چمن بیاراست» سعدی است در خانه منطقی نژاد تعریف شده است که از ساعت 9 تا 13 با حضور هنرمندان نگارگرِ مکتب لطفعلی صورتگر اجرا و در آن چندین اثر نگارگری تولید می شود.
معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیرازی «آیین گلستان» یکی از برنامه های شاخص هفته شیراز در سال 1398 دانست و گفت: در این برنامه به منظور احیای بافت های تاریخی کمتر شناخته شده از ابزار هنر بهره برده می شود و تیمچه گمرک واقع در بازار وکیل شمالی از 10 تا 12 اردیبهشت ماه هر روز از ساعت 18 تا 20 میزبان نمایش های سنتی شیراز همچون عروسک مینا، عروسک جی جی بی جی، ترانه های شیراز، سیاه بازی، نقالی و ... خواهد بود.
گشتاسبی راد با اشاره به رونمایی از کتاب فرهنگ واژه‌ها و اصطلاحات شیرازی گفت: این کتاب نگاهی به فرهنگ مردم شیراز در قالب لهجه شیرازی دارد که توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری منتشر شده و روز پنج شنبه 12 اردیبهشت ماه ساعت 17 تا 19 در کاروانسرای باشکوه مجموعه هفت تنان رونمایی خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به اهمیت لهجه و گویش به عنوان یکی از نمادهای هویت ساز، شب شعر و موسیقی شیرازی با عنوان «شهر شعر» یا یادکردی از بیژن سمندر شاعر نام آشنای بومی سرای شیراز، 14 اردیبهشت ماه ساعت 17 تا 19 در عمارت هفت تنان (موزه سنگ های تاریخی) به اجرا در خواهد امد که در آن شاعران به خوانش شعرهای گویشی پرداخته و گروه موسیقی چکاد به سرپرستی زهرا اردشیرنژاد به اجرای موسیقی محلی شیرازی می پردازند.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیرازی مکان برگزاری جشن اصلی روز شیراز را محوطه مقابل دروازه قرآن اعلام کرد و گفت: این برنامه با حضور شهردار محترم شیراز و با دعوت از مسئولین ملی و استانی و هنرمندان شاخص شیراز با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری برگزار می شود.
گشتاسبی راد گفت: با توجه به جایگاه برجسته ادبی شیراز به ویژه در حوزه شعر، «شب شعر شیراز» با حضور شاعران ملی شیراز یکشنبه 15 اردیبهشت ماه ساعت 18 تا 20 برگزار می شود که در آن علاوه بر شعرخوانی ، از سال ها خدمات دکتر محمود طاووسی به شعر و ادبیات شهر شیراز تجلیل می شود.
وی افزود: جشنواره «شهر دوستدار کودک» نیز با محوریت کسب این عنوان جهانی روز چهارشنبه 11 اردیبهشت ماه از ساعت 9 تا 18 در بوستان و فرهنگسرای شهروند برگزار خواهد شد.
رییس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیرازی از برنامه ریزی گسترده برای رویدادهای ورزشی نیز خبر داد و گفت: هفتمین المپیاد ورزشی کارکنان شهرداری و هفدهمین جام رمضان همزمان با هفته شیراز آغاز می شود که به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت.
گشتاسبی راد افزود: پنج شنبه 12 اردیبهشت ماه جشنواره کشتی در مقابل ارگ کریم خان با حضور ورزشکاران شناخته ایران و شیراز ساعت 20 با همراهی هیئت کشتی شیراز برگزار می شود. همچنین 12 و 13 اردیبهشت ماه در بولوار چمران مسابقات بسکتبال 3 نفره با همکاری هیئت بسکتبال به اجرا در خواهد آمد.
وی همایش دوچرخه سواری همگانی در 12 اردیبهشت ماه در کوهسار مهدی را از دیگر برنامه های شاخص و مردمی هفته شیراز اعلام و خاطرنشان کرد: پیاده روی خانوادگی به مناسبت روز شیراز نیز جمعه 13 اردیبهشت ماه در باغ جنت با عنوان «پا به پای شهر» اجرا می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار