خرم آباد - پلدختر سیلزده در جنوبی ترین نقطه لرستان و همسایه خوزستان است که گرمای هوای این شهرستان همانند استان همسایه از اردیبهشت آغاز می شود و آنچنان طاقت فرسا می شود که جدال با گرما در این منطقه نفس گیر است.
کد خبر: ۷۴۴۱۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲ 13 May 2019

سیل فروردین ماه امسال علاوه بر برجای گذاشتن هشت هزار میلیارد تومان خسارت به زیرساخت ها و 1500 میلیارد تومان به بخش کشاورزی لرستان به 35 هزار خانه نیز خسارت زد و بر اساس آمار جمعیت هلال احمر استان بیش از 14هزار چادر امدادی بین سیلزدگان این استان توزیع شد.
بدون شک اکنون که آبگرفتگی هزاران خانه برطرف و گل و لای از سطح آنها پاکسازی شده 14 هزار خانوار در چادرها ساکن نیستند اما دهها روستای واقع در مسیر کشکان و برخی مناطق شهری پلدختر و معمولان به دلیل تخریب و غیر قابل سکونت بودن منزل مسکونی خود در چادر مستقر هستند.
برخی نیز که خانه شان تا حدودی قابل سکونت است و به اصطلاح چاردیواری اش همچنان پابرجا مانده، اما لوازم زندگیشان با سیل ویرانگر رفته و هرچند در خانه نیمه ویران خود زندگی می کنند اما وسایلی برای امرار معاش ندارند.
همه یا بخشی از ساکنان روستاهایی همچون چم حسین، دمرود، افرینه، ملاوی، زورانتل، بابزید، چم گرداب، چم شهران، چم مهر و خرسدر ومناطقی از پلدختر از جمله کوی سازمانی و خیابان معلم در گرمای طاقت فرسای هوا زیر چادرها هستند.
هوایی که امروز در بسیاری از شهرهای ایران همچنان اردیبهشتی و بهاری است از حدود هفته گذشته در مناطق سیلزده جنوب استان خبر از تابستان می دهد و وزش بادهای گرم و به قول اهالی منطقه ( بادهای سرخ) سیلی دیگری بر صورت مردم از جمله کودکان می زند.
این روزها زندگی در زیر چادر با گرمای هوا که به زودی تا 40 درجه خواهد رسید، سخت شده است، گرمایی که سیلزدگان می گویند مشاهده عقرب ها از نشانه های آن است.
در این شرایط یخچال از نیازهای بسیار اساسی و حیاتی مردم منطقه است تا علاوه بر تامین آب خنک، مواد عذایی را در آن نگهداری کنند تا از بروز بیماری های عفونی از جمله اسهال و ساتفراغ کودکان جلوگیری شود.
کولر نیز ضرورت دیگر سیلزدگان است چرا که گرمازدگی در کمین است و با توجه به روزه داری مردم، این 2 وسیله از اصلی ترین نیازهای منطقه به شمار می رود که در بازدید میدانی خبرنگار ایرنا، همه به آن اشاره داشتند.
بطری های آب معدنی و تخم مرغ، بیشترین اقلامی بود که در چادرها به چشم می آمد، دو قلمی که باید در محیط خنک نگهداری شوند، وقتی از زنان خانه دار در خصوص این کالاها پرسیدم با نارضایتی اظهار داشتند که مجبور به استفاده هستند و علیرغم نگرانی برای سلامت خانواده و فرزندان، جای دیگری برای نگه داشتن تخم مرغ و بطری های آب معدنی ندارند.
یکی از اهالی خیابان معلم که در چادر زندگی می کرد به خبرنگار ایرنا گفت: دخترش متاهل و ساکن رومشکان از توابع کوهدشت است که به دلیل قطع جاده دسترسی، با طی مسافت بسیار طولانی که بخشی از ان نیز پیاده روی بوده، خود را به پدر و مادر رسانده تا کلمن کوچکی پر از یخ برای آنها بیاورد.
تلاش ها برای اسکان موقت سیلزدگان و انتقال آنان از چادرها همچنان ادامه دارد ولی به نظر می رسد تعداد و پراکندگی سیلزدگان روند را تا حدودی با کندی مواجه کرده اما اگر این مهم به طور کامل انجام شود دغدغه وسایل سرمایشی نیز برطرف خواهد شد.
سیل فروردین امسال به 35 هزار واحد مسکونی لرستان خسارت زد و امروز با گذشت بیش از40 روز از سیل ویرانگر در پلدختر و معمولان، پرداخت تسهیلات اجاره خانه موقت و ساخت واحدهای مسکن دائمی در حال انجام است.
گفته می شود عملیات تعمیر واحدهای خسارت دیده تا پایان خرداد ماه و کار احداث واحدهای جدید تا یکسال آینده ادامه دارد.
در این مدت که منازل مسکونی جدیدی برای سیلزدگان در حال احداث است دولت هزینه اجاره خانه موقت سیلزدگان را تامین و در مناطق شهری 120 میلیون ریال و در مناطق روستایی 60 میلیون ریال به خانوارهای خسارت دیده پرداخت می کند.
در این میان افرادی نیز هستند که مسکن آنان خسارت چندانی ندیده و با یک تعمیر بهسازی می شود اما با توجه به اینکه این واحدها در حریم یا بستر رودخانه قرار داشتند باید جابجا شوند اما مسئولان به مالکان این خانه ها پیشنهاد می کنندتا زمان احداث واحد مسکونی جدید برای آنها، با انجام برخی تعمیرات در همین منازل اسکان موقت داشته باشند چراکه بسیاری از این خانه ها زیرساخت های اولیه را دارند.
برخی از واحدهای مسکونی نیز باید در محل کنونی خود ساخته و تعمیر شوند به این معنا که ساختمان در حریم رودخانه قرار نداشته اما شدت تخریب آن بالا است که صاحبان این واحدها هزینه اجاره موقت می گیرند.
با توجه به واقع شدن پلدختر در منطقه گرمسیری و شرایط نامساعد اسکان در چادرها، تمام تلاش مسئولان بر این است که هزینه های اسکان موقت پرداخت شود که لازمه ی این امر مراجعه شهروندان به مراکز بنیاد مسکن و تشکیل پرونده است.
از طرفی حدود 40 واحد مسکن مهر نیز برای اسکان موقت سیلزدگان تامین شده که به گفته مسئولان این واحدها مفروش شده و با امکانات اولیه به مدت یکسال تا زمان احداث مسکن دائم،در اختیار سیلزدگان قرار گرفته است.
مسئولان نیز از خیران درخواست می کنند برای کمک به سیلزدگان، به نیاز این مناطق توجه داشته باشند و تامین وسایلی همچون کولر، یخچال و ظروف را در اولویت قرار دهند.
رییس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در سفر به لرستان گفت: قول تامین اقلام کالایی از جمله تامین 10 هزار لوازم خانگی و 15 هزار بسته نوشت افزار برای لرستان داده شد.
محمد مخبر افزود: مقرر شد اقلامی که توانایی تولید آن در لرستان وجود دارد از همین استان تامین شود که در این راستا انعقاد قرارداد بایخچالسازی لرستان در دست اقدام است و به گفته مدیر کارخانه، این قرارداد موجب 200 اشتغال مستقیم جدید خواهد شد.
مخبر افزود: چنانچه وضعیت واحدهای مسکونی سیلزده ساماندهی شود تا پایان اردیبهشت نیز لوازم خانگی تعهد شده توسط ستاد اعطا می شود و امید می رود بخش عمده ای از تعهدات اشتغال و مسکن سازی تا پایان امسال صورت گیرد.
7269/6060

انتهای پیام /* 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار