با گذشت ۴۷ روز پس از سیلاب ویرانگر شهر پلدختر، بازار ضلع غربی این شهر هم‌چنان تعطیل بوده و به‌جز وعده‌ چیزی عاید کاسبان نشده‌ است.
کد خبر: ۷۴۶۱۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵ 19 May 2019
بازار پلدختر 47 روز پس از سیل همچنان تعطیل؛ قلب تپنده شهر ویرانه است+ تصاویر

سیل ویرانگری که در فروردین امسال گریبان پلدختر را گرفت، علاوه بر کاشانه مردم کسب‌وکار شهر را نیز با خود برد و هم‌اکنون بازار و بسیاری از مغازه‌های این شهرستان تعطیل است.

سیل به صنوف و اماکن تجاری پلدختر از ابتدای شهر و ساحلی تا خیابان هفت تیر که اکثر مغازه‌ها در این محل قرار دارند خسارت زد و حالا از اقلام کاسبان چیزی جز ویرانی باقی نگذاشته‌است.

پس از سیل پلدختر وزیر صنعت، معدن و تجارت از این  شهر سیل‌زده بازدید کرد، اما تنها با خودرو از خیابان هفت تیر عبور کرد و به‌جای بازدید از صنوف تخریب و تعطیل‌شده از سیل به قسمت‌های مسکونی شهر برده شد تا بازاریان هم‌چنان با خرابه‌های باقیمانده از سیلاب تنها بمانند.

شفیعی یکی از مغازه‌داران پلدختری به خبرنگار تسنیم گفت: بنده مغازه موتورسیکلت و لوازم یدکی داشتم که سیلاب بیش از 800میلیون تومان به کسب‌وکار ما خسارت زد و چیزی از مغازه باقی نمانده‌ است، هیچ‌کس جوابگوی ما نیست و مسئولان هیچ کمکی برای راه‌اندازی مجدد مغازه‌ها به ما نمی‌کنند‌.

وی با بیان اینکه مسئولان هیچ طرحی برای کمک به واحدهای تجاری آسیب‌دیده از سیل ندارند و ما با گذشت دو ماه از سیلاب ویرانگر همچنان بیکار هستیم افزود: هیچ مسئولی بعد از سیلاب از واحدهای سرکشی نکرده است، آن‌ها می‌گویند که بیمه بیکاری داده شده ولی هیچ مغازه‌دار پلدختری تاکنون بیمه بیکاری دریافت نکرده‌است.

سرمایه‌ای که نابود شد

پروین یکی دیگر از مغازه‌داران پلدختری عنوان کرد: تمام سرمایه چندین ساله خود را در جریان سیلاب از دست دادم، مغازه خواروبارفروشی‌ام در سیل نابود شده، ولی با گذشت حدود 50روز از سیلاب ویرانگر هنوز هیچ‌کسی برای راه‌اندازی یا کمک به واحدهای صنفی آسیب‌دیده پای کار نیامده، اگر با همین وضع پیش برود بیش‌تر مردم باید از شهر پلدختر مهاجرت کنند چون منبع درآمدی وجود ندارد.

وی افزود: با گذشت حدود 50روز از سیل ویرانگر همچنان بیکار هستم و هیچ راهی هم نداریم تا مغازه‌ها را دوباره راه‌اندازی کنیم چون نه خودمان توان مالی داریم و نه دولت و مسئولان قدمی برای بازار پلدختر بر می‌دارند.

جعفری یکی از لوازم یدکی‌های ساحلی به خبرنگار تسنیم گفت: سیلاب بیش از 700میلیون تومان به ما آسیب وارد کرده، از مغازه‌مان به‌جز گل‌ولای باقی نمانده و سیلاب همه چیز را با خود برده‌است.

وی عنوان کرد: بیشتر مغازه داران پلدختر اقساط عقب‌افتاده در بانک‌ها و عمده‌فروشی‌ها دارند، اگر این‌گونه نبود ما راهی شهرهای دیگر می‌شدیم و با کارگری روزگار را سپری می‌کردیم.

این مغازه‌دار پلدختری خاط نشان کرد: مسئولان به داد مغازه‌داران پلدختری برسند چون با گذشت حدود 50روز ما واقعاً ناامید شدیم.

وزیر صنعت از صنوف بازدید نکرد

یکی دیگر از مغازه‌دارن پلدختری عنوان کرد: بیشتر صنوف و مغازه‌های آسیب‌دیده از سیلاب در خیابان هفت تیر، ساحلی شرقی وغربی پلدختر قرار دارند، وزیر صنعت به پلدختر آمد اما از مغازه‌ها و صنوف آسیب‌دیده بازدید نکرد ما منتظر بودیم به بازار تعطیل‌شده سری بزند ولی با ماشین از خیابان هفت تیر و کنار ما عبور کرد و به منطقه مسکونی برده شد.

سیل سرمایه مردم را برد

جعفری یکی دیگر از بازاریان پلدختری گفت: صنف لوازم یدکی‌های موتورسیکلت خسارت‌های زیادی دیدند و برای راه‌اندازی دوباره احتیاج به وام بلاعوض و وام حداقل 100میلیون تومانی با اقساط بلندمدت دارند تا بتوانند شروع به‌کار بکنند.

وی افزود: کل سرمایه ما طی 15سالی که مغازه داشتیم 300تا 400میلیون بوده که سیل همه را با خود برد و ما را بیکار و خانه‌نشین کرده‌است، متأسفانه مسئولان هم برای راه‌اندازی مجدد مغازه‌ها هیچ کاری نمی‌کنند و بلاتکلیف رها شدیم.

عالی‌پور عمده فروش لوازم یدکی موتورسیکلت به خبرنگار تسنیم گفت: من 25سال است که در خیابان ساحلی جنوبی سه دهنه عمده‌فروشی لوازم یدکی موتورسیکلت دارم، سیلاب تمام زحمات چندین ساله ما را با خود برده وعلاوه بر خودم چهار نفر دیگر که در مغازه مشغول کار بودند هم بیکار شدند.

وی با اشاره به اینکه 800میلیون تومان خسارت به من وارد شده افزود: هرجایی که مراجعه می‌کنیم مسئولان جواب مشخصی به ما نمی‌دهند فرمانداری می‌گوید وام کم بهره از 10تا45میلیون تومان در اختیار بازاریان قرار می‌گیرد ولی از کمک بلاعوض خبری نیست.

این بازاری پلدختری عنوان کرد: کاشانه و ماشینم در سیل از بین رفته، بعد از 25سال تلاش هیچ‌چیزی برایمان باقی نمانده و برای راه‌اندازی مجدد مغازه حدود 300میلیون تومان پول نیاز است که مسئولان باید بازاریان را برای دریافت وام کم‌بهره کمک کنند وگرنه همه ما بیکار خواهیم شد.

بعد از گذشت 47روز از سیلاب ویرانگر پلدختر طبق گفته مغازه‌داران حتی یک مسئول از بازار این شهر سیل‌زده سرکشی نکرده‌ و بازار هم‌چنان تعطیل است تا دخل کاسبان با رکود، بیکاری و وضعیت نابسامان اقتصادی توأم باشد.

گزارش از فیروزه حاتمی

انتهای پیام/ ز

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار