کد خبر: ۷۴۸۶۰۷
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ 26 May 2019

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: بيش از 10 درصد گونه‌هاي موجود جهان منقرض شده يا در معرض نابودي قرار خواهند گرفت.

نبی‎الله قائدرحمتی اظهار کرد: تنوع زیستی، گوناگونی یا تنوع گیاهان و حیوانات و دیگر موجودات زنده در یک ناحیه یا منطقه خاص است.

وی با بیان اینکه دانشمندان گاهی تنوع زیستی را اکوسیستم(منطقه‎ای طبیعی مشتمل بر مجموعه‎ای از گیاهان، حیوانات و سایر موجودات زنده در یک محیط خاص فیزیکی و شیمیایی) می‎نامند، افزود: تمام موجوداتی که در یک اکوسیستم زندگی می‎کنند از جمله انسان، بخشی از شبکه حیات هستند.

قائدرحمتی ادامه داد: هر گونه پوشش گیاهی و موجودی نقش بسیار مهمی در چرخه حیات دارد. گیاهان، حیوانات و انسان‎ها در تعامل با یکدیگرند و بر اساس آنچه هر کدام ارائه یا تولید می‎کنند مانند غذا، سرپناه، اکسیژن و غنی‎سازی خاک به یکدیگر وابسته‎اند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه بیست و دوم ماه می مصادف با اول خرداد از سوی سازمان ملل متحد روز جهانی تنوع زیستی به منظور افزایش درک و آگاهی مردم جهان از اهمیت مسائل مربوط به تنوع زیستی نامیده شده است، اضافه کرد: روز جهانی تنوع زیستی در سال ۲۰۱۹ «تنوع زیستی ما، غذای ما، سلامتی ما» انتخاب شده است.

وی خاطرنشان کرد: شعار امسال نشان دهنده این است که سلامت و بقای ما به تنوع زیستی مان بستگی دارد.

قائدرحمتی اظهار کرد: حفظ تنوع زیستی(اکو سیستم‎ها، گونه‎ها و جمعیت‎های بین گونه‎ها و تنوع زیستی گونه‎ها) به دلیل ارزش‎های اقتصادی منابع زیستی، خدمات اکوسیستمی، زیبا شناختی و اخلاقی بسیار حائز اهمیت است.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان بیان کرد: شعار سال 2019 روز جهانی تنوع زیستی به درستی به این مهم پرداخته و نشان دهنده اهمیت و ارزش تنوع زیستی است که زیر بنای توسعه پایدار محسوب می‎شود.

وی تصریح کرد: این شعار صدمه ديدن زيست‌بوم‎ها و تجزيه آنها، ويراني محيط‌زيست طبيعي و در نهایت تهدید سلامت ما را که به تنوع زیستی وابسته است به دنبال دارد.

قائدرحمتی با بیان اینکه ذخاير زيستي کره زمین زيربناي اصلي يك جامعه پايدار هستند، ادامه داد: پيش‌بيني‌هاي انجام شده حاكي از آن است كه در 25 سال آينده بيش از 10 درصد گونه‌هاي موجود جهان منقرض شده يا در معرض نابودي قرار خواهند گرفت که به همین نسبت فرصت‎های غذائی نیز از دسترس ما خارج خواهد شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار