کد خبر: ۷۴۸۶۱۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹ 26 May 2019

یک محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: عرق گل‌گاوزبان یک داروی باارزش برای التهاب چشم است.

حامد نظری اظهار کرد: گل‌گاوزبان از گیاهان دارویی و دارای روغنی است که به علت خاصیت شفا دهندگی از مدت‎ها قبل به‌خصوص در فرانسه شناخته شده بود.

وی با بیان اینکه این گیاه دارای شاخه‎های توخالی و آبدار است و ارتفاع آن به 50 سانتی‎متر می‎رسد، افزود: برگ‎های این گیاه نسبتاً بزرگ و چین‌خورده به رنگ سبز تیره و تخم‎مرغی شکل نوک‌تیز بوده که به‌طور متناوب بر روی ساقه گیاه قرار دارند.

نظری ادامه داد: تمام سطح گیاه پوشیده از کرک‎های سفید و منشعب بوده و گل‎های این گیاه در انتهای ساقه قرار دارد و به رنگ روشن و ستاره‎ای شکل است.

این کارشناس بخش تحقیقات گیاه‌پزشکی با بیان اینکه میوه این گیاه به شکل چهار فندق کوچک و به رنگ قهوه‎ای مایل به سیاه است، اضافه کرد: این گیاه در فرانسه "شکوفه آبی تندرستی" نامیده می‎شود زیرا گل‎های آن به رنگ آبی است و داروی خوبی برای دهقانان که معمولاً نیاز به تنفس بیشتر در هنگام کار کردن دارند؛ محسوب می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: بعضی از نویسندگان معتقدند که نام لاتین آن یک اسم تغییر شکل یافته به معنی "قلب" و "من آورده‎ام" است زیرا اعتقاد بر این است که این گیاه قلب را تقویت می‎کند.

نظری اظهار کرد: امروزه ثابت شده که محصولات حاصل از برگ‎ها و پودر این گیاه خاصیت ضدافسردگی دارد و باعث افزایش نشاط روحی می‎شود. به‌طور مثال شربت ساخته شده از پودر این گیاه دارای خاصیت ضدافسردگی و ضد استرس‎های روحی و آرامش‌دهنده و تسکین‌دهنده قلب است.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان به تأثیر دارویی این‌گونه اشاره کرد و گفت:

این گیاه به‌عنوان مدر، ملین و مسکن ثابت شده و استفاده از آن در فرانسه به‌عنوان ضد تب و ناراحتی‎های ریوی (تنگی نفس) بسیار رایج است.

وی با بیان اینکه این گیاه به علت داشتن ترکیبات نمکی باعث افزایش فعالیت کلیه‎ها شده و به همین دلیل استفاده از آن باعث کاهش تب می‎شود، ادامه داد: همین خاصیت تسکین دهندگی آن به علت داشتن ترکیبات موسیلاز در کل اندام‎های گیاه است.

نظری با اشاره به استفاده‎‏های غذایی از گل‌گاوزبان بیان کرد: از گل‎ و برگ‎های این گیاه می‎توان به‌عنوان چاشنی در نوشیدنی‎های تابستانی استفاده کرد و گل‎های این گیاه را برای تهیه مربا استفاده کرد.

این کارشناس ارشد گیاه‌پزشکی اظهار کرد: مربای آن برای افرادی که از بستر بیماری برخاسته و دوران نقاهت را سپری می‎کنند و همچنین افرادی که حالت ضعف دارند بسیار مفید است.

وی با بیان اینکه گل‎ها و برگ‎های این گیاه را می‎توان در سالاد و سوپ خیار به کاربرد، گفت: برگ‎های قطعه‌قطعه شده گیاه را می‎توان در پایان زمان پخت سوپ‎ها استفاده و همراه با برگ‎های گل‌کلم پخت و مصرف کرد.

نظری با اشاره به اینکه برگ‎های تازه این گیاه نیروبخش و نشاط‌آور است، بیان کرد: گل‌گاوزبان یک گیاه مقوی برای غده فوق کلیوی به شمار می‎آید؛ همچنین مصرف این گیاه خاصیت ضد استرس‎های روحی (نشاط‌آور) دارد و برای زندگی پر دغدغه امروزی فوق‎العاده مفید است.

این محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان خاطرنشان کرد: گل‌گاوزبان ازنظر عناصر معدنی به‌خصوص پتاسیم بسیار غنی بوده و دم‌کرده (چای) تهیه شده از این گیاه برای کاهش تب بسیار مفید است.

وی گفت: همچنین دم‌کرده گل‌گاوزبان به‌عنوان یک محرک تولید شیر در مادران می‎شود. عرق این گیاه نیز به‌عنوان یک داروی باارزش برای التهاب چشم به کار می‎رود.

نظری اظهار کرد: این گیاه برای درمان تب‎های عفونی، یرقان، سل، روماتیسم، خارش (حساسیت‎های پوستی)، تورم‎ها و زخم‎های گلو و دهان مفید است.

منبع: ایسنا
برچسب ها: گل گاوزبان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار