پژمان صالحی فر در گفتگو با تابناک:
مدیرکل بانک خون با حضور در دفتر خبرگزاری تابناک استان کرمانشاه ضمن گفتگو با خبرنگاران این مجموعه خبری، از انتقال آزمایشگاه‌های غرب کشور به مرکزیت کرمانشاه خبر داد.
کد خبر: ۷۵۴۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸ 15 June 2019

دکتر پژمان صالحی فر گفت:امروزه اهمیت اهدای فرآورده‌های خونی بیش از اهدای خون کامل است و با پیشرفت علم، امکان جداسازی این اجزاء به راحتی و بدون عوارض فراهم است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت اهدای خون و فرآورده‌های خونی در درمان تعدادی از بیماری‌ها به تشریح عملکرد و چشم انداز این سازمان در استان کرمانشاه پرداخت و با ابراز خرسندی از این مطلب که از سال ۲۰۰۷ اهدای خون در ایران به صورت صددرصد داوطلبانه و بدون چشم داشت بوده است گفت:بعضی از برنامه‌های سازمان انتقال خون کشوری ابلاغ می‌شود و برنامه‌ای نیز به صورت استانی تدوین می‌شود، به عنوان مثال در کرمانشاه از هر ۱۰۰۰ نفر ۲۵ نفر اهداکننده خون هستند، برنامه استان ارتقاء این افراد به ۲۷ نفر در سال ۱۴۰۰ است، خانم‌های اهدا کننده خون ۶ درصد در کل جمعیت اهدا کنندگان کشور را تشکیل می‌دهند و از آنجایی که ۵۴ درصد مصرف کنندگان ما خانم‌ها هستند، برنامه برای دوسال آینده ارتقاء این آمار تا ۸ درصد است.

صالحی فر در ادامه گفت:از برنامه‌های در حال اجرای دیگر در سطح کشوری فرآیند آفرزیس (جداکردن یک جز از اجزا) به وسیله دستگاه‌های پیشرفته جز مورد نیاز از خون جدا می‌شود و خون را بدون دخالت عامل انسانی به بدن بر می‌گردانند که ۵ دستگاه پلاسما فرز در اختیار ماست که سالانه ظرفیت اهدا ۶۰۰۰ لیتر پلاسما را دارد که کمتر از ظرفیتش مورد استفاده قرار گرفته و برنامه ما افزایش این آمار است.

ایشان در ادامه خاطرنشان کرد: بیماران سرطانی، بیمارانی که پیوند قلب می‌شوند و بیماران کاندید مغز استخوان جامعه هدف اهدا پلاسما هستند، در اهدا خون، اهدا کننده ۳ الی ۴ ماه یکبار می‌تواند خون اهدا کند، ولی در اهدا به روش آفرزیس اهدا کننده هر ۷۲ ساعت یکبار میتواند پلاسما اهدا کنند و این به معنای حیات بخشیدن به بیماران سرطانی و هموفیلی است.

وی ضمن تاکید بر این موضوع که اهدا کننده پلاسما و پلاکت در سال ۲۴ بار فقط می‌توانند اهدا کننده باشند گفت:شعار ما اهدای خون، اهدای زندگیست، ولی در بحث انتقال خون یک رشته تخصصی به نام طب انتقال خون ایجاد شده که هدفش این است تا جایی که امکان دارد بیماران را با درمان‌های جایگزین به جای تزریق خون معالجه کنند.

صالحی فر گفت:یکی از مهمترین برنامه‌های آینده ما متمرکز سازی مراکز انتقال خون است، به دلیل اینکه هرچه سیستم گسترده‌تر باشد علاوه هزینه بر بودن این موضوع، نظارت کمتری نیز صورت میگیرد و کیفیت سلامت خون کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه هزینه نگهداری دستگاه‌های آفرزیس بسیار بالا است گفت:برنامه ما در فاز اول متمرکز سازی آزمایشگاه‌های استان‌های غربی شامل ایلام، کردستان و همدان در کرمانشاه است، به صورتی که نمونه‌ها به مرکز ارسال و جواب‌ها به صورت نرم افزاری ارسال می‌شود که در صورت اجرای این برنامه، هزینه‌ها یک سوم کاهش می‌یابد.

وی در ادامه افزود: واحد کنترل کیفی ما ماهیانه یک درصد از محصولات را به صورت اتفاقی انتخاب می‌کند و از نظر شاخص‌های استاندارد بررسی می‌شود.

صالحی فر گفت:از برنامه‌های آتی ما واگذار کردن بخش حمل و نقل خون و فرآورده‌های خونی به بخش خصوصی است که از لحاظ استاندارد‌ها امکانات صلاحیت این واگذاری را داشته باشد.

وی با اشاره به نقش مهم رسانه گفت:یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان انتقال خون استفاده از پتانسیل‌های رسانه در راستای تشویق مردم به اهدا خون و فرآورده‌های خونی از طریق آموزش از پایه و پرسش و پاسخ است که در این راستا از ورزشکاران، هنرمندان، سازمان‌های مردم نهاد، دستگاه‌ها و نهاد‌ها در خواست می‌کنیم که ما را برای رسیدن به این مهم حمایت کنند.

مدیرکل بانک خون ضمن اشاره به بیماری‌های ویروسی نهفته که از ابتلا تا تشخیص در آزمایشگاه زمان بر است گفت:یکی از مشکلات اساسی در بحث انتقال خون، اهدا کنندگانی هستند که مبتلا به این بیماری‌ها بوده، ولی نمی‌دانند بیمار هستند، که سازمان برای جلوگیری از بروز مشکلات از اهدا کننده بار اول خون نمی‌گیرد و ابتدا پزشک، فرد را بررسی و آزمایش‌های تخصصی گرفته می‌شود و اگر جواب آزمایش‌ها مشکلی نداشت بعد از سه ماه فرد می‌تواند خون اهدا کند و در هر بار مراجعه، پزشک فرد اهدا کننده را معاینه و بررسی می‌کند.

ایشان در ادامه افزود:ولی برای اهدا پلاسما، اهداکننده همان بار اول می‌تواند پلاسما اهدا کند، زیرا فرآورده‌های خونی به صورت غیر مستقیم و در تولیدات دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد، خانم‌ها برای انتقال پلاسما بهترین گزینه هستند، زیرا حجم مایعات خون آن‌ها نسبت به آقایان بیشتر و غلظت خون شان کمتر است.

صالحی فر در پایان با تاکید بر اینکه مهمترین سد دفاعی بدن پوست است گفت:افرادی که این سد دفاعی را بر هر نحوی شکسته اند نمی‌توانند خون اهدا کنند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار