رونمایی از آلبوم موسیقی بختیاری «بی‌مریم»
آیین رونمایی از آلبوم موسیقی بختیاری «بی مریم» با صدای رضا صالحی به همت واحد موسیقی حوزه هنری خوزستان با حضور مسئولان استانی در سینما بهمن اهواز رونمایی شد.
کد خبر: ۷۵۵۰۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷ 18 June 2019

حجت‌الاسلام و المسلمین سید شهاب الدین طباطبایی در این مراسم، اظهار کرد: موسیقی هنری الهی و والاست و برخلاف آنچه که در لسان جامعه مطرح است روایات متعددی در تمجید از موسیقی داریم.

رییس حوزه هنری خوزستان با بیان اینکه در قرآن و روایات موسیقی مباح، مطلوب و ستایش شده و تنها در قرآن موسیقی سه حوزه لهو، لغو و زور نکوهش و به عنوان آفت مطرح شده، افزود: پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت (ع) نیز نسبت به تمجید صدای خوش تاکید شده است.

وی با اشاره اینکه در قرآن و روایات موسیقی بهشت، موسیقی رو افزا و رو نوازی است، تصریح کرد: اگر موسیقی در خدمت تعالی و فرهنگ یک جامعه به کار گرفته شود بسیار مطلوب، ارزشمند و قابل احترام و تحسین است.

همایون یوسفی نیز در این مراسم گفت: فرهنگ، آن چیزی است که باعث توسعه یک کشور و تمدن می‌شود و همچون زمین حاصلخیزی است که توسعه پایدار را در تمام حوزه‌ها به همراه دارد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه قوام جوامع و تمدن‌ها از فرهنگ نشات می‌گیرد، افزود: از مصادیق این گونه جوامع، فرهنگ غنی ایران است که باعث شده تمدن ایران در طول تاریخ پابرجا بماند؛ بسیاری از فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در طول تاریخ به وجود آمده ولی کم‌کم دچار استحاله شدند و امروز کمتر اثری از آنها دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ باعث رشد بیشتر ارزش‌ها می‌شود و مفاهیمی همچون عدالتخواهی و شایسته سالاری نمود بیشتری پیدا کند، ادامه داد: اگر امروز چنین مفاهیمی کمرنگ شود یکی از علل آن این است که توجه ما نسبت به فرهنگ کم شده و اگر فرهنگ رها شود و حالت پریشان داشته باشد به طور حتم توسعه پایدار اتفاق نمی‌افتد.

یوسفی، با بیان اینکه اگر می‌خواهیم توسعه پایدار در کشور رقم بخورد باید بر روی فرهنگ اهتمام بیشتری داشته باشیم، تصریح کرد: یکی از مهمترین مشکلات بخش فرهنگی کشور چند پارچگی متولیان فرهنگ در کشور است که باعث می‌شود علیرغم زحمات زیادی که در این حوزه صورت می گیرد به نتایج دلخواه نرسیم.

وی یکی از وظایف امروز را حفظ فرهنگ و انتقال آن به آیندگان دانست و اضافه کرد: امروز با توجه به اینکه به واسطه وسائل ارتباط جمعی، ارتباطات در دنیا بیشتر شده، بحث استحاله فرهنگ‌ها ممکن است افزایش پیدا کند و اگر بتوانیم فرهنگ غنی که از گذشتگان به ما رسیده را حفظ کنیم استحاله فرهنگی کمتر اتفاق می‌افتد.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: غفلت از مسائل فرهنگی باعث می‌شود فرهنگ غنی چند هزار ساله ایران اسلامی در آینده نزدیک دچار استحاله شود از این رو باید به این موضوع توجه کنیم.

وی به تمدن غنی خوزستان اشاره و اظهار کرد: خوزستان تاریخی به بلندای تاریخ ایران دارد و یکی از اصلی‌ترین محل‌های شکل‌گیری تمدن‌های ایرانی و آیینه تمام‌نمای تاریخ ایران در گذشته، حال و آینده است و یکی از خاستگاه‌های اصلی شکل‌گیری تمدن ایرانی و ورود اسلام و تشیع خوزستان بوده است.

یوسفی، با اشاره به اینکه ورود مدرنیته به واسطه کشف نفت از خوزستان اتفاق افتاده و طی 100 سال اخیر در همه مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تاثیرگذار بوده است، ابراز کرد: در تاریخ معاصر نیز یکی از ریشه‌های اصلی پیروزی انقلاب اسلامی به واسطه اعتصاب کارکنان نفت در خوزستان صورت گرفت.

وی خوزستان را آیینه تمام نمای کشور دانست و با بیان اینکه باید به نقاط استراتژیکی همچون خوزستان در سطح کلان توجه ویژه‌ای کنیم، یادآور شد: از خصوصیات مردم خوزستان این بوده که این استان هیچ گاه منشاء بحران در طول تاریخ نبوده و هیچ گاه از ناحیه خوزستان حتی یک وجب از خاک ایران کم نشده و همیشه اقوام مختلف این استان در کمال صلح و آرامش در کنار هم زندگی می‌کنند و اختلافی ندارند و این نشانه غنای فرهنگی زیادی است که میان اقوام به وجود آمده است.

وی تاکید کرد: تاریخ ما پر از افتخار است و در حال حاضر هم افتخارات زیادی داریم که باید نسبت به کتابت و حفظ آنها توجه کنیم؛ نکته‌ای که نسبت به آن کم توجه هستیم، ما بزرگانی داریم که می‌توانند برای هزاران سال ماندگار بمانند ولی یکی از نقاظ ضعف ماست که نتوانستیم نسبت به معرفی و کتابت و ثبت آنها برای آیندگان به خوبی عمل کنیم و میراث گران‌بهایی برای آنها قرار دهیم که باید نسبت به این موضوع توجه شود.

در این برنامه وحید کیانی، جبار رضایی و قاسم سلیمانی به شعرخوانی پرداختند و رضا صالحی آهنگی از آلبوم «بیمریم» و آهنگ ایران را اجرا کرد.

شهاب خسرو کیانی هنرمند خوزستان نیز آهنگی از آلبوم «آهی گاهی» که به تازگی با حمایت حوزه هنری خوزستان تهیه شده بود را اجرا کرد و داراب نجفی از خوانندگان جوان بختیاری به اجرای موسیقی پرداخت.

در انتهای مراسم از آلبوم «بی‌مریم» و «مجموعه اشعار هرمز علی‌پور» از شاعران خوزستانی مطرح کشور با حضور مسئولان رونمایی شد.

آلبوم "بی‌مریم" با صدا رضا صالحی، تنظیم: مازیار شاهی، تار، بربت، سه تار، دف: محمدرضا دریایی، کمانچه و آلتو: عباس زند، بالابان: احسان عبدی‌پور، سرنا: سیامک برفی در حوزه هنری استان خوزستان تهیه و تولید شده است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار