یک روانشناس سبک زندگی معتقد است که پوشیدن لباس‌های زیبا و رنگارنگ، گوش دادن به موسیقی‌های آرامش بخش، پیاده روی در زیباترین لحظات و حفظ کردن عادت‌های دوران جوانی یکی از اصل‌های لازم و اساسی در جلوگیری ازافسردگی در افراد پیر و ناتوان است.
کد خبر: ۷۵۵۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹ 18 June 2019
هنگامی که انسان پا به عرصه کهنسالی می‌گذارد، رنگ و بوی زندگی کمی کمرنگتر و سردتر خواهد شد و دیگر خبری از آن شادابی دوران جوانی نیست. نمی‌توان به راحتی دوید، غذا‌های مورد علاقه را با ولع و لذت خورد و حتی مو‌های سر نشان از گذر چندین سال می‌دهد.

به گزارش ایسنا، هنگامی که انسان با پا گذاشتن به عرصه کهنسالی کاهش توان و شادابی خود را احساس می‌کند، ناخودآگاه افسرده شده و حس می‌کند که باید به عنوان موجودی منفعل در یک گوشه منتظر فرارسیدن مرگ باشد در صورتی که آن‌ها نیز می‌توانند به روش بهتری چند سال باقی‌مانده را طی کنند و برای هر کاری از ضرب المثل «سرپیری و معرکه‌گیری» استفاده نکنند.

یک روانشناس سبک زندگی معتقد است که پوشیدن لباس‌های زیبا و رنگارنگ، گوش دادن به موسیقی‌های آرامش بخش، پیاده روی در زیباترین لحظات و حفظ کردن عادت‌های دوران جوانی یکی از اصل‌های لازم و اساسی در جلوگیری ازافسردگی در افراد پیر و ناتوان است.

محمد تقدیری با اشاره به اینکه بسیاری از افراد کهنسال دچار بیماری افسردگی و آلزایمر می‌شوند، مطرح کرد: بسیاری از افراد هنگامی که پا به عرصه پیری و کهنسالی می‌گذارند با کاهش توان جسمی احساس ضعف و ناتوانی می‌کنند، اما بر حسب ذات فطری هر انسان سعی در نشان دادن توانا و شاداب بودن خود با حفظ عادت‌های دوران جوانی دارد که در بسیاری از موارد با تمسخر و یا سرزنش فرزندان مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: متأسفانه یکی از فرهنگ‌های غلط جامعه این است که اگر فردی پیر و ناتوان شد دیگر نمی‌تواند لباس‌های زیبا با رنگ‌های شاد و دوست داشتنی بپوشد و یا نمی‌تواند موسیقی دلخواه خود را که همدم دوران جوانی بوده است، گوش کند و او فقط باید بنشیند تا فرارسیدن لحظه مرگش که آنچنان هم دور نیست.

تقدیری با بیان اینکه این فرهنگ غلط موجب سرخوردگی و افسردگی افراد پیر و کهنسال می‌شود، خاطرنشان کرد: طبق تحقیقات افرادی که در دوران کهنسالی برنامه‌های متنوعی دارند و مانند دوران جوانی زندگی کرده‌اند کمتر از افراد منفعل دچار افسردگی شده و طول عمر آن‌ها نیز بیش از دیگر افراد است.

این روانشناس با تأکید بر اینکه افراد کهنسال مانند کودکان نیازمند توجه فراوان هستند، عنوان کرد: با پدر و مادر پیر و کهنسال خود به تفریح بروید و برای او خرید کنید و بهترین و زیباترین رنگ‌ها را در انتخاب لباس برای آن‌ها درنظر بگیرید و از انتخاب لباس‌هایی با رنگ تیره خودداری کرده و از آن‌ها در انتخاب نظرخواهی کنید.

وی اضافه کرد: گاهی بخواهید از خاطرات دوران جوانی خاطره بگویند و هر از گاهی با این درخواست آن‌ها را به خلسه شیرین جوانی بکشانید چرا که یادآوری خاطرات در جلوگیری از بروز بیماری آلزایمر موثر است.

تقدیری با تأکید بر اینکه هیچ وقت از ضرب المثل «سرپیری و معرکه‌گیری» استفاده نکنید، توصیه کرد: این ضرب المثل فقط جنبه منفی داشته و نه تنها به افراد کهنسال بلکه به طرف مقابل انرژی منفی وارد کرده و موجب سرخوردگی و سرد شدن افراد در انجام کار‌های مورد علاقه می‌شود بنابراین بهتر است گاهی از پدر و مادر خود بخواهید در دوران پیری با انجام برخی از عادت‌های دوران جوانی معرکه بگیرند.

وی در پایان یادآور شد: برخورد با افراد کهنسال همانند کودکان باید ظریف و حساس باشد چرا که آن‌ها سرمایه اصلی زندگی یعنی جوانی و شادابی را از دست داده‌اند و در ارزیابی و تحلیل رفتار طرف مقابل به ویژه فرزندان بسیار زیرک و خردمندانه عمل می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار