کد خبر: ۷۶۲۰۲۰
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۸ 13 July 2019

خرم آباد - اعتیاد از مهمترین آسیب‌ های اجتماعی در جامعه ما به حساب می‌آید که به سبب ویژگی‌های ذاتی خود اغلب با سایر آسیب‌ها همراه شده و موجب هدر رفتن نیروهای ثمربخش جامعه می‌شود.

اثر شیوع مصرف مواد مخدر و اعتیاد بر جامعه، آن چنان مخاطره آمیز است که آن را به یکی از مسائل اصلی اجتماعی تبدیل کرده است تا جایی که کارشناسان افزایش آمار بخش زیادی از جرایم در دهه‌های اخیر را به مواد مخدر نسبت داده‌اند.‌

موادمخدر علاوه بر تأثیری که بر افزایش میزان جرایم و در نتیجه کاهش امنیت شهروندان دارد همه ساله بخش قابل توجهی از منابع انسانی و اقتصادی جوامع را به صورت مستقیم و غیر مستقیم به خود اختصاص می‌دهد.

کارشناسان معتقدند معضل اعتیاد امری جدی در جامعه است و برای ریشه کنی آن، مشارکت همه آحاد جامعه ضروری است و همین راز موفقیت پیشگیری از اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر را به امر اجتماعی تبدیل می‌کند.

طبق آمار سال ۹۶ بر اساس شیوع شناسی پنج و چهار دهم مردم از سنین ۱۵ تا ۶۴ سال گرفتار اعتیاد شده‌اند که این آمار در لرستان چهار و هشت دهم گزارش شده است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در سفر اخیر به لرستان گفت که ۲ میلیون ۸۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر در کشور مواد مصرف می‌کنند که ۱۵۶ هزار نفر از این آمار را زنان تشکیل می‌دهد.

در میزگرد ایرنای خرم آباد کارشناسان مبارزه با مواد مخدر لرستان به علل‌های مرتبط با مواد مخدر در عصر حاضر پرداخته‌اند.

**دغدغه ۹۰ درصد مردم جامعه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر لرستان در این میزگرد خبری گفت: دغدغه بیش از ۹۰ درصد مردم دغدغه آسیب‌های اجتماعی (اعتیاد) است و در این راستا دولت تدبیر و امید به تاسی از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری بر مشارکت جدی مردم تاکید می‌کند.

مجتبی بیرانوند اظهار داشت: در شروع به کار دولت تدبیر و امید گفتمان اجتماعی شدن (مبارزه همه جانبه و همگانی با اعتیاد) شکل گرفت این رویکرد با توجه به هجمه‌های مواد سنتی به صنعتی بوده و مبارزه با این پدیده شوم همت همگانی را می‌طلبد.

وی اضافه کرد: برای مبارزه با مواد مخدر مردم باید کمک کنند همچنین باید از متخصصان، مطبوعات و گروه‌های ذی‌نفوذ کمک گرفت.

**رشد ۱۰۰ درصدی سازمان‌های مردم نهاد در لرستان

بیرانوند با اشاره به اینکه تشکل‌های مردم‌نهاد برگرفته از بطن جامعه هستند افزود: مردم را باید در مبارزه با موادمخدر به مسئولیت وادار کرد که در این ارتباط تعداد سمن‌ها در دولت تدبیر و امید ۱۰۰ درصد رشد داشته‌است.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر اساس اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر به دنبال فراهم کردن زمینه‌ای برای دخالت دیگر سازمان‌های مردم نهاد غیر مرتبط هستیم تا آنها هم مشارکت داشته باشند.

بیرانوند تصریح کرد: معتقد هستیم که سمن‌ها علاوه بر پیشگیری در حوزه مقابله با عرضه هم می‌توانند نقش خود را ایفا کنند.

وی اضافه کرد: دولت در حال عملیاتی کردن رویکردها است و در کنار دستگاه‌های عضو، سازمان‌های مردم نهاد و اعتبار دریافت می‌کنند.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبرازه با مواد مخدر لرستان ادامه داد: ایجاد ظرفیت ۴۰۰ نفری نگهداری، درمان و صیانت از معتادین متجاهر به استان اختصاص پیدا کرده است، در سال گذشته ظرفیت نگهداری ۲۴۰ نفر بود اما با کمبود اعتبار به ۱۲۰ نفر کاهش یافت.

بیرانوند گفت: بر اساس قانون تنها در مرکز استان می‌توانستیم مرکز ماده ۱۶ داشته باشیم که این امر مشکلاتی را در سطح شهرستان‌ها بوجود می‌آورد.

وی اضافه کرد: با تأمین اعتبارات از محل ستاد و امکانات سپاه استان اردوگاهی در حال ایجاد است.

وی بیان کرد: در این اردوگاه نگهداری، درمان و صیانت از معتادان مدنظر است و فردی که تحویل داده می‌شود تا بهبود یافتگی تحت پوشش قرار می‌گیرد.

**نمایشگاه دائمی دستاوردهای بهبودیافتگان در لرستان برپا می‌شود

بیرانوند ادامه داد: نمایشگاه دائمی دستاوردهای بهبود یافتگان در لرستان ایجاد می‌شود که اکنون زمینه کار فراهم شده و به زودی شاهد افتتاح آن خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در حوزه پیشگیری همه قشرها و د ستگاه های اجرایی درگیر هستند و اگر در حوزه فرهنگی هزینه کنیم ۱۲ برابر آن در حوزه درمان صرفه‌جویی می‌شود گفت: اکنون ۳۷ مرکز میان مدت خود معرف در حوزه درمان فعال هستند همچنین در زندان‌ها بر اساس تفاهم نامه بخشی از اعتبارات برای ره اندازی دستگاه ایکس ری پذیرفته شده که از بردن مواد به داخل زندان جلوگیری می‌کند.

وی ادامه داد: هرچه نشاط و شادی در جامعه افزایش یابد آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

به گفته وی ۶۵ درصد از جرایم ارتکابی آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیاد است، قانون مبارزه با مواد مخدر با خرده فروشان بازدارنده نیست و خلأ قانونی حس می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر لرستان گفت: لرستان در حوزه مبارزه با مواد مخدر ۵۶ شهید و ۵۸ جانباز را تقدیم انقلاب اسلامی کرده است.

**سمن‌ها زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی را فرهم می‌کنند

مسئول توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر لرستان نیز در این میزگرد اظهار داشت: رسانه‌ها می‌توانند در عرصه اطلاع‌رسانی و آموزش پیشگریری از اعتیاد اقدامات مؤثری را انجام دهند.

احسان مویدی افزود: همچنین سازمان‌های مردم نهاد در کنار دولت می‌توانند زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه را فراهم کنند.

**از افراد توانمند دانشگاهی باید در حوزه پیشگیری استفاده کرد

مدیرعامل مؤسسه پنجره امید خرم در ادامه این میزگرد خبری با بیان اینکه مجوز فعالیت این مؤسسه از سال ۹۱ دریافت شده و تمام فعالیت‌های خودر را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی انجام می‌دهیم ادامه داد: در خصوص اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر سمن‌ها پل ارتباطی مردم و دولت هستند.

مصطفی یعقوبی ادامه داد: اقدامات خوبی را انجام داده‌ایم و می‌توانیم با برنامه‌های پیشگیرانه آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهیم، آموزش بهترین راه پیشگیری است و می‌تواند توسعه یافتگی در کشور ایجاد کند.

یعقوبی بیان کرد: باید از افراد توانمند دانشگاهی استفاده کنیم، آگاه سازی خانواده می‌تواند بسیار مؤثر باشد، خانواده‌ها می‌تواند در کاهش آسیب‌های اجتماعی نقش بسزایی را ایفا کنند.

مدیرعامل مؤسسه بهسازان زندگی خرم نیز در ادامه این میزگرد اظهار داشت: فعالیت‌ها را در حوزه‌های روانشناختی، فرهنگی و هنری انجام می‌دهیم و آموزش‌های پیشگیری را در دستور کار قرار داده‌ایم.

رضوان حافظی ادامه داد: آموزش‌های پیشگیری طبقه بندی شده صورت می‌گیرد و برای کاهش آسیب‌های اجتماعی با برگزاری کلاس سعی در توانمند کردن افراد داریم.

وی بیان کرد: ۱۵۰ کارگاه در مؤسسه برگزار شده و هدف از برگزاری توانمندکردن افراد می‌باشد که بتوانند در آینده برای جامعه مؤثر باشند.

وی گفت: در سیل اخیر لرستان مؤسسه توانست در کنار مردم سیلزده حضور یابد و اقدامات مؤثر روحی و روانی را انجام دادیم.

** اعتیاد غم انگیزترین تراژدی عصر کنونی است

مدیرعامل مؤسسه مهر نیکان خرم نیز در ادامه گفت: جامعه هدف ما در این مؤسسه زنان خودسرپرست است و تمام تلاش خود را برای کاهش آیب های اجتماعی انجام می‌دهیم.

سیده اکرم کریمی بیان کرد: اعتیاد غم انگیزترین تراژدی عصر کنونی است و دولت به تنهایی نمی‌تواند مشکلات در این حوزه را برطرف کند.

وی گفت: با مشارکت سمن‌ها و همکاری با دستگاه‌های مربوط می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی در حوزه اعتیار را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: خانواده‌ها نیازمند تربیت و آموزش هستند تا بتوانند فرزندان خود را برای مقابله با اعتیاد آموزش دهند.

کریمی بیان کرد: در سیل اخیر اقدامات خوبی انجام دادیم و در کنار مردم سیل زده بودیم اما سید اصلی اعتیاد است که خانمان سوز بوده و بازگشتی ندارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار