۹ سال بلاتکلیفی برای یک پروژه
بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهرستان دورود پس از گذشت ۹سال با صرف هزینه ۶میلیارد تومانی نیمه‌کاره مانده و هم‌چنان این پروژه نیمه‌تمام در بلاتکلیفی رها شده‌است.
کد خبر: ۷۶۷۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱ 31 July 2019

بیمارستان نیمه‌کاره ۱۶۰ تختخوابی «انگشته» یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام شهرستان دورود در بخش بهداشت‌ودرمان است که در زیربنایی با متراژ ۱۳ هزار و ۵۸۰ مترمربع و در ۶ طبقه قرار بود که ساخته شود، اما این پروژه هم‌چنان به‌عنوان یکی از پروژه‌های تعطیل استان لرستان مطرح است.

بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهرستان دورود در ۱۱ اسفندماه ۸۹ کلنگ‌زنی شد، اما پس‌ از اینکه اسکلت و ستون ۳ طبقه این بیمارستان عَلم و بیش از ۶ میلیارد نیز برای ساخت آن هزینه شد، به‌علت جانمایی نامناسب، عدم راه دسترسی مناسب و کمبود اعتبارات به‌طور کامل متوقف و پس از ۹ سال نیمه‌کاره مانده‌است.

نماینده مردم شهرستان دورود و ازنا در مجلس در ۲۴ آبان ۹۵ در نشست با سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که در تهران برگزار شد به روند ساخت بیمارستان نیمه‌تمام شهر دورود و راکدماندن عملیات ساخت آن به‌دلیل انتخاب غیر‌کارشناسی محل احداث اشاره و خواستار احداث بیمارستان جدیدی در مکانی مناسب می‌شود.

در آن زمان وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی و شبکه بهداشت‌ودرمان استان لرستان دستور می‌دهد که در اسرع وقت نسبت به جانمایی بیمارستان جدید اقدام کنند تا مقدمات احداث آن پیگیری و عملیاتی شود، هم‌چنین در این نشست مقرر شده‌بود بیمارستان نیمه‌کاره فعلی پس از تکمیل به‌عنوان مرکز جامع سلامت مورد استفاده قرار گیرد.

در ۲۰ تیر ۹۷ سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی در سفر خود به لرستان کلنگ ساخت بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی (گهر) دورود در زیربنایی با متراژ ۲۷۳۳۵ متر را به زمین زد تا جایگزین بیمارستان نیمه‌کاره ۱۶۰ تختخوابی انگشته دورود شود و این پروژه هم‌چنان بلاتکلیف بماند.

فریدون مرزبان رئیس اداره راه‌وشهرسازی دورود با بیان اینکه بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی انگشته این شهرستان حدود ۳ تا ۴ سال گذشته فقط ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اظهار داشت: این پروژه به‌دلیل جانمایی نادرست در شهرستان دورود متوقف و رها شده‌است.

وی به نبود عزم جدی برای تکمیل پروژه بیمارستان دورود اشاره کرد و افزود: پروژه بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی دورود زیر نظر دانشگاه علوم‌پزشکی‌ست اگر هم‌چنان بخواهند این پروژه را ادامه دهند دانشگاه علوم‌پزشکی باید ادامه دهد نه اداره راه‌وشهرسازی و این دانشگاه باید اعتبار و موافقت‌نامه بگیرد. آن‌ها باید تکمیل بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی دورود را قبول کنند ما فقط مجری هستیم و اجرا می‌کنیم، بیش از ۵ تا ۶ میلیارد تومان برای این پروژه رهاشده در شهرستان دورود هزینه شده‌است.

سرنوشت نامعلوم بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی دورود/ ۹ سال بلاتکلیفی برای یک پروژه+تصاویر

فریبا بهاری سرپرست فرمانداری دورود نیز بابیان اینکه حدود ۱۰ سال پیش بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی این شهرستان در اراضی انگشته در تپه‌ای مشرف بر شهر دورود جانمایی شده، گفت: متأسفانه در آن زمان مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان و سایر مسئولان شهرستان دورود منطقه انگشته را برای ساخت بیمارستان تأیید می‌کنند درحالی‌که جانمایی مناسبی نداشته‌است.

علت تعطیلی پروژه بیمارستان دورود

وی با اشاره به اینکه فونداسیون و حتی مرحله ساخت نیمی از بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی انگشته دورود انجام‌شده، افزود: به‌علت عدم راه دسترسی مناسب جانمایی این بیمارستان در اراضی انگشته منتفی می‌شود و علت این موضوع را باید از کسانی بپرسید که در آن زمان محل تپه انگشته را برای بیمارستان جایابی کردند و آن‌ها واقعاً باید بازخواست شوند نه من، تاکنون بیش از ۱۰ فرماندار و نماینده در شهرستان دورود در این سال‌ها تغییر کرده‌است.

سرپرست فرمانداری دورود با انتقاد از وضعیت مبهم بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی دورود عنوان کرد: حدود ۱۰ سال پیش بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی انگشته دورود تصمیم‌گیری و جانمایی شده و متأسفانه باید بگویم مسئولان قبلی که جانمایی کردند مقصر هستند، متولی امر دانشگاه علوم پزشکی لرستان است که آنجا را برای بیمارستان تشخیص داد و این بیمارستان در شهرستان دورود نیمه‌ساز شد. متأسفانه اعتباراتی در آنجا هزینه شده و هم‌چنان بلاتکلیف مانده‌است.

سرنوشت نامعلوم بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی دورود/ ۹ سال بلاتکلیفی برای یک پروژه+تصاویر

وی بیان کرد: بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی شهرستان دورود یکی از مشکلات این شهرستان است و برای هرکسی جای سؤال دارد که چرا این بیمارستان آنجا احداث و نیمه‌کاره رهاشده؟ ما درصدد هستیم که مطالعاتی برای بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی که در اراضی انگشته نیمه‌کاره مانده انجام دهیم که بازهم به شکست برنخورد، از طریق دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان به‌عنوان متولی امر می‌خواهیم تصمیماتی بگیریم که سایر دستگاه‌ها بتوانند از این ظرفیت که به‌صورت نیمه‌کاره مانده استفاده کنند.

واگذاری پروژه نیمه‌کاره بیمارستان به بخش خصوصی

بهاری گفت: فکر می‌کنم بهترین گزینه واگذاری بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی دورود برای بحث گردشگری‌ست که ما بتوانیم این بیمارستان نیمه‌کاره را از طریق هماهنگی با دانشگاه علوم‌پزشکی و اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان لرستان به بخش خصوصی در حوزه گردشگری واگذار کنیم و تصمیم‌گیری شود تا بر اساس ضوابط و مقررات مربوطه بتوانیم بیمارستان نیمه‌کاره دورود را به‌عنوان یک هتل تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه مناسب‌ترین بخش برای فعالیت کاری برای منطقه انگشته تکمیل بیمارستان نیمه‌کاره ۱۶۰ تختخوابی به‌عنوان هتل است، افزود: بحث اعتباراتی که برای این بیمارستان هزینه شده و نیز ساختمانی که آنجا رها کردند مطرح است و باید از این ظرفیت برای جای دیگر حتماً استفاده شود.

سرنوشت نامعلوم بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی دورود/ ۹ سال بلاتکلیفی برای یک پروژه+تصاویر

سرپرست فرمانداری دورود خاطرنشان کرد: نبود راه دسترسی مناسب به بیمارستان نیمه‌کاره دورود از جمله عواملی بوده که باعث شده مکان جدیدی برای بیمارستان این شهرستان در نظر بگیرند و شاید مهم‌ترین عامل و دلیل تکمیل‌نشدن این پروژه وجود فضای نامناسب در نزدیکی بیمارستان نیمه‌کاره باشد که مسیر دسترسی از میان مسیر قبرستان عبور می‌کند و قطعاً تکمیل‌شدن پروژه بیمارستان به این دلیل رد می‌شود.

احداث بیمارستان جایگزین

بهاری اظهار داشت: پروژه در حال ساخت بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی گهر در انتهای بلوار ۹۰ متری، کوی فدک، در اراضی پایین‌دست روستای چغابدار شهرستان دورود واقع و در ۶ طبقه پیش‌بینی‌شده که با کاربری درمانی در حال احداث است.

سرنوشت نامعلوم بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی دورود/ ۹ سال بلاتکلیفی برای یک پروژه+تصاویر

وی با بیان اینکه از سال ۹۷ کار اجرایی بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی گهر توسط شرکت پیمانکار مرتبطی که دارد انجام و عملیاتی شد، افزود: این بیمارستان پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصدی دارد، در مرحله اول اقدامات اولیه برای ساخت این بیمارستان با اعتبار ۱۰۹ میلیارد تومان در مساحتی بالغ‌بر ۱۱۵ هزار مترمربع در حال انجام و کارفرمای ساخت آن دانشگاه علوم‌پزشکی لرستان است.

سرپرست فرمانداری دورود با بیان اینکه در بحث اعتبارات ملی و پروژه‌های ملی بیمارستان جدید شهرستان دورود تعریف‌شده عنوان کرد: امیدواریم اعتبارات هرچه زودتر برای تکمیل بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی گهر دورود تزریق شود، چون این بیمارستان جایگزین بیمارستان ۱۶۰ تختخوابی انگشته شد و اکنون بیمارستان جدید گودبرداری، حفاری و دیوارکشی آن فعلاً انجام شده‌است.

منبع تسنیم

انتهای پیام/پ

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار