میرزا ابوالحسن می گوید در سال 1315 و قبل از ورود دکتر حسابی و بهمن بیگی ، بنیان آموزش عشایر را در بویراحمد بنا نهادم و پس از حضور دکتر حسابی و بهمن بیگی ، ادامه کار را زیر نظر آن ها ادامه دادم.
کد خبر: ۷۶۹۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۳ 08 August 2019
تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، در حوزه آموزش و پرورش عشایر وقتی قرار است مطلبی بیان شود و یا گزارشی تهیه شود بی شک نام بلند آوازه بهمن بیگی چاشنی ان مطلب یا گزارش خواهد شد. در مناطق کهگیلویه و بویراحمد هم نام بهمن بیگی کاملا نمایان و درخشان است. اما در این گزارش بخشی از سخنان معلمی ماندگار در تاریخ بویراحمد منتشر می شود که قبل از بهمن بیگی و دکتر حسابی در این مناطق به امر آموزش می پرداخته است.
سخن امروز ما در خصوص میرزا ابوالحسن حسینی اولین معلم بویراحمد و شهر یاسوج است که به همراه همسرش که وی هم نخستین بانوی معلم عشایر کشور و این منطقه است ، حق بزرگی بر گردن پسران و دختران عشایری دیروز و درس خوانده‌ها و نخبگان امروز بویراحمد دارند.
وی در یک گفتگوی صمیمی با ما اینگونه به معرفی خود می پردازد : میرزا ابوالحسن حسینی نیک هستم، ۱۱۲ سال سن دارم و در سال ۱۳۱۵ در عشایر ایل نگین تاجی شغل معلمی سیار عشایری را انتخاب کردم و با اشتیاق فراوان به آموزش محصلان پرداختم .
میرزا ابوالحسن در خصوص وضعیت معیشتی و میزان حقوق دریافتی خود می گوید : از آنجایی که دولت پول نقدی نمی داد مقرر شد هر دانش آموز در آخر هر ماه مبلغ یک تومان به معلم بدهند.
این فرهنگی در زمینه فعالیت های آغازین خود ، ادامه می دهد که دو سال در ایل نگین تاجی به صورت ( یورد به یورد) و کوچ به کوچ تمام دانش آموزان را با تلاش و سختی به پایایه ششم رساندم و در زمینه شناسایی دانش آموزان بی سواد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کردیم.بعد از استخدام در آموزش و پرورش عشایری به همراه طهماسب صالح پور در روستای نره گاه مشغول تدریس شدیم و تا کلاس ششم ۱۵۰ دانش آموز را آموزش می دادم.
میرزا ابوالحسن می گوید در سال 1315 و قبل از ورود دکتر حسابی و بهمن بیگی ، بنیان آموزش عشایر را در بویراحمد بنا نهادم و پس از حضور دکتر حسابی و بهمن بیگی ، ادامه کار را زیر نظر آن ها ادامه دادم.
وی می گوید یک تفنگ و یک قطار فشنگ داشتم که آن را بر می داشتم و در مناطق مختلف به وضعیت معلمین رسیدگی می کردم.
 
 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
جا داشت از جناب میرزا میپرسیدید که خود ایشان سواد را نزد چه کسی یاد گرفته است ودر این مقاله یادی هم از معلمان قبل از ایشان میکردید.با تشکر
پاسخ ها
فرزانه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۹
بخشی اعظمی از طایفه میرزا به صورت موروثی (مخصوصا اولادی که مرحوم میرزا ابوالحسن به اون تعلق داره و بهشون میگن اولاد ملا یا اولاد ملا حسین ) سواد رو به بچه هاشون یاد می دادن . ولی احداث مدرسه سعدی تلخسرو باعث شد این روند به صورت اکادمیک هم رخ بده و بخش اعظم بچه های ایان طایفه تا قبل از جنگ تامرادی در این مدرسه درس خودن . عموزاده های میرزا همگی معلم بودن و به صورت ملا مکتبی معلم بودن .
علی جمشییدی
|
Canada
|
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
زیبا بود ولی تکمیل نبود .بسیا رعالی انشاله درمصاحبه هاو دیدارهای بعدی وقت بیشتری بگذارید .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
حنت
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
تا جایی که ما شنیدیم ملا طهماسب صالح پور اولین معلم استان بود و خیلی زحمت کشیدند ولی در این مطالب زحماتش خیلی کمرنگ جلوه داده شده
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار