کد خبر: ۸۴۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰ 09 May 2020

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان از وجود ۲۹۰۰ هکتار دشت لاله‌های واژگون در سطح خبر داد.

سید امین قاسمی امروز بیستم اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بیشترین مساحت تقریبی ۲۹۰۰ هکتاری تعلق گرفته به این گل‌های زیبا در سطح استان به دشت دالانی شهرستان الیگودرز اختصاص دارد.

وی تصریح کرد: روستاهای دالانی، دورک، مور زرین، دره دایی، آب باریک، خلیل‌آباد، چغا گرگ، مورخشک، خاک بتیه، هندیله، تاپله، گلک، گیلان، ارژنک و گله مویه در برگیرنده بیشترین سطح این اثر ارزشمند در شهرستان الیگودرز و استان هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با بیان اینکه ثبت ملی لاله‌های واژگون شهرستان الیگودرز به‌منظور حفظ این منطقه زیبا صورت گرفته است افزود: متأسفانه در کنار بازدیدهای صورت گرفته از گونه زیبای لاله واژگون در دشت دالانی شهرستان الیگودرز و یا دیگر مناطق استان، به علت نبود اطلاعات کافی گاه‌ شاهد تخریب این اثر ارزشمند هستیم.

قاسمی نقش عشایر کوچرو و گردشگران در پاسداری از این گل زیبا را کتمان‌ ناپذیر دانست و عنوان کرد: افراد بومی و محلی با توجه به شناخت از این اثر ارزشمند سعی در حفظ این اثر طبیعی دارند اما فرهنگ‌سازی توسط رسانه‌های دیداری و نوشتاری، خصوصاً صداوسیما در آموزش و تغییر نگرش مردم نسبت به این گل‌های زیبا می‌تواند تأثیرگذار باشد. ‌

وی اضافه کرد: در کنار ثبت ملی این اثر ارزشمند باید ملاحظات زیست‌محیطی مربوط به آن نیز مدنظر قرار گیرد و نقش رسانه‌ها و فعالین فرهنگی و زیست‌محیطی در پاسداری ازاین‌گونه زیبا ملزوم و مؤثر است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان بیان کرد: به علت کثرت جاذبه طبیعی و گردشگری در لرستان شاید این‌گونه زیبا چندان دیده نمی‌شد اما با تلاش‌های صورت گرفته توسط کارشناسان اداره‌کل میراث فرهنگی لرستان این‌گونه گیاهی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار