کد خبر: ۸۵۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷ 14 May 2020

گزارشی از اقدامات ضدکرونایی رئیس‌جمهور

تابناک/از ۳۰ بهمن ۹۸ که شیوع ویروس کرونا در ایران رسما اعلام شد حسن روحانی رئیس‌جمهور روزهای سخت و پرکاری را پشت سر گذاشته است. نگاهی به فعالیت‌های رئیس‌جمهور در سه ماه گذشته نشان می‌دهد که روحانی به طور متوسط هر روز و در بعضی موارد روزی دو بار در جلسات مرتبط با شیوع ویروس کرونا شرکت کرده و یا در روزهایی که جلسه‌ای برگزار نشده، به وزرا و مسئولان مربوطه دستورات لازم را برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ صادر کرده است.

قلم | qalamna.ir :

به گزارش ایسنا، در کمتر از سه ماهی که از شیوع ویروس کرونا در ایران می‌گذرد، رئیس‌جمهور از همان روزهای ابتدایی شخصا پیگیر موضوعات مرتبط با کرونا بوده و در مواقع لزوم دستورات لازم را برای کنترل بیماری کووید ۱۹ صادر کرده است. روحانی در چهارم اسفند ۹۸ ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا را به ریاست سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایجاد کرد و از ۲۴ اسفند خود رئیس‌جمهور ریاست این ستاد را بر عهده گرفت.

روحانی عصر یکشنبه ۴ اسفند ۹۸ در اولین جلسه هیئت دولت پس از شیوع کرونا در ایران، با تاکید بر اینکه هدف ما کنترل بیماری کرونا در کوتاه‌ترین زمان با کمترین تلفات ممکن است، عنوان کرد: مسئولیت و فرماندهی با وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و اقدامات خودسرانه افراد یا دستگاه‌ها به هیچ وجه تحمل نخواهد شد.

از همان ۴ اسفند ۹۸ که ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا آغاز به کار کرد، رئیس‌جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور داد هرگونه بودجه مورد نیاز برای مقابله همه‌جانبه با کرونا را تامین کند، به وزارت صنعت، معدن و تجارت دستور تولید و تامین همه تجهیزات و وسایل درمانی و مرتبط برای مقابله با کرونا را در اسرع وقت داد و از وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران خواست که همه تدابیر لازم در پایانه‌های کشور، مراکز بین‌جاده‌ای و وسایل حمل و نقل عمومی و مترو را برای مقابله با کرونا اتخاذ کنند. در ۸ اسفند ۹۸ رئیس‌جمهور به همه دستگاه‌ها و ارکان کشور دستور داد که تمامی مصوبات ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا را به درستی و دقیقا اجرا کنند.

روحانی روز ۵ اسفند ۹۸ روحانی در تماس با بهرام سرمست و ارسلان زارع استانداران قم و گیلان، ضمن اعلام همبستگی مجدد با شهروندان این دو استان به ویژه خانواده هم‌وطنانی که جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند، از استانداران این دو استان خواست تا با بسیج همه امکانات ، تلاش خود را در مسیر اطمینان بخشیدن به مردم برای تامین سلامت آنان، مضاعف کنند.

رئیس‌جمهور عصر ۶ اسفند ۹۸ در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گزارش وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی برای مهار و تلاش در مسیر ریشه کنی بیماری کرونا در کشور را امیدوارکننده خواند و تصریح کرد: از روز شنبه کار و فعالیت در کشور باید به صورت آنچه که در هفته‌های گذشته جریان داشته، ادامه یابد و هراس افکنی و تلاش برای به تعطیلی کشاندن کشور، توطئه دشمنان است.

روحانی روز ۷ اسفند ۹۸ در جلسه هیئت دولت با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی برای قرنطینه محل یا شهری مطرح نیست و مردم به شایعات توجه نکنند، اظهار کرد: تصمیم‌گیری در مورد تعطیلی و یا ایجاد هرگونه محدودیت به خاطر کرونا با ستاد ملی مبارزه با کرونا است.

روحانی روز ۸ اسفند ۹۸ و در پاسخ به نامه سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که در آن، مصوبات جلسه ستاد را تقدیم رئیس‌جمهور کرده بود، بار دیگر یگانه مرجع تصمیم‌گیری در خصوص مدیریت بیماری کرونا را ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا معرفی کرد و دستگاه‌ها و ارکان کشور را به اجرای تمامی مصوبات این ستاد موظف و مکلف کرد.

در جلسه ۱۱ اسفند ۹۸ هیئت دولت به ریاست رئیس‌جمهور، دستگاه‌های اجرایی گزارشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه مربوطه برای مقابله با ویروس کرونا، به هیئت وزیران ارائه کردند.

دستورات رئیس‌جمهور در ۱۱ اسفند خطاب به نهادهای مرتبط برای تأمین اقلام مورد نیاز پزشکی از داخل و خارج کشور صادر شد همه دستگاه‌های مسئول برای استفاده از همه اختیارات قانونی خود برای ایجاد تسهیلات اقتصادی، بانکی، معیشتی و پزشکی مکلف شدند و به سید محمود علوی وزیر اطلاعات برای رسیدگی سریع به احتکار اقلام بهداشتی دستورات خود را صادر کرد.

روز ۱۳ اسفند ۹۸ شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه با حضور سران و معاونین قوا و نیز روسای کمیسیون‌های ذیربط مجلس در دفتر رئیس‌جمهور تشکیل و تصمیمات لازم به منظور حمایت از کسب و کارهای کوچک در مقابل آثار و تبعات شیوع بیماری کرونا اتخاذ شد.

در جلسه ۱۴ اسفند ۹۸ هیئت دولت به ریاست رئیس‌جمهور، اعضای دولت ضمن تشکر از مجاهدت‌های کادر پزشکی، پرستاری و بیمارستانی کشور، ابعاد مختلف ویروس کرونا و تأثیرات آن بر حوزه‌های گوناگون را مورد بررسی قرار داده و تصمیمات لازم در این زمینه را اتخاذ کردند و در همان روز روحانی به همه دستگاه‌های اجرایی دستور داد تا ستاد پیشگیری و مقابله با کرونا را در دستگاه مربوطه تشکیل دهند و از طرفی از سید علیرضا آوایی وزیر دادگستری خواست که پیگیر اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در مورد مرخصی زندانیانی که آزادی آنان خطرآفرین نیست، باشد.

جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور وزرا و مسئولان دستگاه‌های ذیربط، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و دادستان کل کشور روز ۱۷ اسفند ۹۸ تشکیل شد و روحانی در این جلسه تاکید کرد که باید در راستای رفع مشکلات، نیازها و تقویت کادر درمانی چاره‌اندیشی و تلاش شود.

رئیس‌جمهور در همان روز به وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تقویت شبکه توزیع وسایل بهداشتی و ضدعفونی و تدوین یک برنامه مشخص زمان‌بندی شده برای رفع مشکل دسترسی مردم به اقلام بهداشتی، به همه نهادهای عمومی دارای امکانات درمانی برای همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به وزارت کشور و شورای امنیت کشور برای برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن تمهیدات و اجرای پروتکل‌های تدوین شده و و اقدامات لازم جهت هماهنگی بین استانی به منظور ایجاد نظم و انضباط و مراعات همگان در اجرای تصمیمات پیشگیرانه، به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تهیه و ابلاغ پروتکل‌های بهداشتی مراکز اقامتی و رستوران‌ها، به صدا و سیمای جمهوری اسلامی برای اطلاع‌رسانی عمومی و آموزش همگانی در اجرای پروتکل‌های بهداشتی، به وزارت راه و شهرسازی برای اجرای ادامه تمهیدات کامل و مؤثر بهداشتی در پایانه‌های حمل و نقل مرزی و شهری و وسایل حمل و نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای، به وزارت امور خارجه برای ایجاد زمینه‌های همکاری و انتقال دارو و تجهیزات مورد نیاز پزشکی و به شهرداران سراسر کشور برای جرای دقیق و قاطع قواعد و قوانین بهداشتی در مراکز عمومی و فروشگاه‌های بزرگ و برخورد قاطع با متخلفان و اجرای دقیق قواعد بهداشتی برای امحاء پسماندهای بهداشتی ماموریت داد.

رئیس‌جمهور ۲۰ اسفند ۹۸ در تماس تلفنی با استانداران استان‌های قم ، گیلان و مازندران ضمن دریافت گزارش آخرین وضعیت این استان‌ها از نظر مقابله با ویروس کرونا و درمان مبتلایان، بر ضرورت اجرای جدی، دقیق و همراه با قاطعیت کلیه پروتکل‌ها و تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد.

در جلسه ۲۱ اسفند هیئت دولت که به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از اقدامات و برنامه‌های ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا به هیئت وزیران ارائه داد و هیئت دولت به تفصیل عملکرد و برنامه های ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و نیز ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حقوقی آن را بررسی کرد. همچنین در این جلسه لزوم غربالگری، کنترل سفرها، نحوه جبران تعطیلات مراکز آموزشی و لزوم تداوم آموزش، کسب و کار، تولید و راه های رونق کسب و کار، افزایش تجهیزات بیمارستانی و جبران خدمات کادر پزشکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات مقتضی در هر مورد اتخاذ شد.

رئیس‌جمهور روز ۲۲ اسفند ۹۸ در تماس تلفنی با استانداران چهار استان البرز، اصفهان، مرکزی و خراسان رضوی، ضمن دریافت گزارش دقیق از فعالیت‌هایشان در ارتباط با اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا، دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری این استان‌ها برای مقابله با بیماری کرونا، به وزارتخانه‌های مرتبط صادر کرد.

همچنین در این روز روحانی از سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمد جواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباط و فناوری اطلاعات، تامین نیازهای ضروری استان‌های درگیر با کرونا در حوزه ماموریت وزارتخانه‌هایشان را خواستار شد و به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد تا سه بسته حمایتی به اقشار کم‌برخورداری که کسب و کار آنان در آستانه سال نو، لطمه و خسارت جدی دیده، اختصاص دهد.

روز ۲۴ اسفند ۹۸ جلسه رئیس‌جمهور با اعضای دفتر، مشاورین و معاونین دفتر رئیس‌جمهور برای پیگیری، هماهنگی و پشتیبانی اقدامات ملی در مقابله با کرونا و اقدامات و پیگیری‌های اجتماعی و رسانه‌ای برگزار شد. در این جلسه موضوعات مختلف به‌ویژه در خصوص موضوعات تبلیغاتی و رسانه‌ای مقابله کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت. همچنین در این روز جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت ویدئوکنفرانس با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دیگر اعضای ستاد گزارشی را از اقدامات انجام شده در مقابله با شیوع ویروس کرونا ارائه کردند و پیشنهادات جدیدی برای تصویب در ستاد ارائه شد.

روحانی روز ۲۵ اسفند ۹۸ و به دنبال برگزاری جلسه مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان بخش خصوصی، ضمن برشمردن تصمیمات این نشست برای حمایت از اقشار و کسب و کارهای ضعیف جامعه گفت: مردم مطمئن باشند نیازهای بهداشتی و درمانی و همچنین ارزاق عمومی و نیازمندی‌های ضروری زندگی آنها تامین شده و در حد امکان هم دولت حمایت خود را نسبت به اقشار و کسب و کارهای ضعیف انجام خواهد داد.

همچنین در این روز رئیس‌جمهور در نشستی با رئیس، مدیران و کادر درمانی بیمارستان امام خمینی (ره) تهران که از طریق ویدئوکنفرانس انجام شد، با توضیحات کارشناسی و فنی مسئولان این مجتمع درمانی در جریان چگونگی و روند ارائه خدمات درمانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا در این مرکز قرار گرفت. ضمن اینکه در همان روز جلسه هیئت دولت به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و اعضای کابینه به تفصیل عملکرد و برنامه‌های ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا و نیز ابعاد اقتصادی، اجتماعی و حقوقی آن را بررسی کردند.

روحانی روز ۲۶ اسفند ۹۸ در جلسه ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا که همزمان استانداران سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در آن مشارکت و حضور داشتند حاضر شد و با بیان اینکه برای پیروزی بر این ویروس خطرناک، بسیج عمومی و تلاش جمعی و همگانی ارزشمندی شروع شد و ادامه می‌یابد، گفت: وزارتخانه‌های بهداشت و کشور از ۲۷ اسفند در خروجی‌های جاده‌هایی که اعلام می‌کنند، مردم را از لحاظ تب‌سنجی کنترل خواهند کرد.

رئیس جمهور همچنین در این روز در تماس تلفنی با استاندار خراسان رضوی، ضمن دریافت گزارش دقیق از فعالیت‌های انجام شده در زمینه اجرای دستورالعمل‌های ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، بر ضرورت تلاش مسئولان استان در همه بخش‌ها و استفاده از ظرفیت‌های استان از جمله نیروهای مسلح و سازمان‌های مردم‌نهاد در راستای ارائه خدمات به مردم و جلوگیری از شیوع گسترده بیماری کرونا تاکید کرد.

روحانی روز ۲۷ اسفند ۹۸ در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در جریان آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا و همچنین روند درمان بیماران مبتلا به کرونا در این استان قرار گرفت و در همان روز در تماس تلفنی با رئیس دانشگاه‌ علوم پزشکی گیلان ضمن دریافت آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا و همچنین روند درمان بیماران مبتلا به کرونا در استان گیلان، گفت: هر آنچه برای درمان بیماران و مقابله با شیوع ویروس کرونا مورد نیاز باشد با تولید در داخل و یا از طریق واردات تامین خواهد شد.

در آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۱۳۹۸ که روز ۲۸ اسفند به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از دستاوردهای طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا به هیئت وزیران ارائه داد. همچنین هیئت وزیران در این جلسه، به منظور حمایت از خانوارهای کم‌درآمد و بخش‌ها و رسته‌های کسب و کارهای اقتصادی با بیشترین آسیب، تصمیمات کارگروه بررسی و مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا را تصویب کرد.

در ۲۸ اسفند ۹۸ ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس‌جمهور، مراکزی که باید برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شوند را مشخص کرد.

در آخرین روز سال ۱۳۹۸، رئیس‌جمهور در جلسه سران قوا با روسای برخی کمیته‌های اصلی ستاد ملی مقابله با کرونا حاضر شد و با قدردانی از همراهی مردم در رعایت پروتکل‌ها و توصیه‌های بهداشتی به‌ویژه در خصوص ماندن در منزل و خودداری از سفر اظهار کرد: امیدوارم با ادامه همراهی مردم در آینده سیر شیوع ویروس کرونا به مرحله نزولی شدن نزدیک شود.

شدت گرفتن اقدامات ضدکرونایی رئیس‌جمهور در سال جدید

با آغاز تعطیلات سال نو و در سال ۱۳۹۹، رئیس‌جمهور فعالیت‌های خود را نه تنها تعطیل نکرد، بلکه به آنها شدت بخشید و به همین دلیل در ۲۸ اسفند و در آخرین جلسه هیئت دولت در سال ۱۳۹۸ تاکید کرد: دولت سال آینده و از آغاز سال با همه وجود آماده است؛ ما در اولین روز کاری اینجا هستیم و برنامه‌هایی داریم؛ همه وزرا، مسئولین و همه آنهایی که لازم است سر کار باشند، تعطیلات نخواهند داشت و سر کار خواهند بود؛ وزرا خودشان می‌دانند، آنهایی که لازم است خواهند ماند و آنهایی که لازم نیست به مرخصی می‌روند. ما سر کار هستیم و مردم عزیز در خانه می‌مانند و ان‌شاء الله از این مسیر عبور می‌کنیم.

رئیس‌جمهور از همان دقایق ابتدایی سال ۱۳۹۹ و پس از پخش پیام نوروزی خود ابتدا در تماس تلفنی با رهبر انقلاب اسلامی، ضمن تبریک سال نو و آرزوی سلامتی و طول عمر برای رهبر انقلاب، تأکید کرد که به رغم همه توطئه‌های دشمنان، تلاش خواهد شد که سال ۹۹، سال حل معضلات و افتتاح طرح‌های بزرگ، ایجاد رونق با کمک همه مردم در بخش‌های اقتصاد و فرهنگ و سال تحول در زندگی مردم باشد.

روحانی سپس در تماس‌های جداگانه با  آیات عظام صافی گلپایگانی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، جوادی آملی، سبحانی، نوری همدانی، علوی گرگانی و مظاهری، ضمن تبریک سال نو به آنها، از حمایت‌ها و توجه مراجع تقلید نسبت به برنامه‌های دولت تشکر و پس از آن برای پیگیری اوضاع کرونا در استان‌های مختلف اقداماتی را آغاز کرد.

رئیس جمهور از ساعت ۹ صبح جمعه اول فروردین ۹۹ پس از تحویل سال نو با حضور در دفتر کار خود، در ارتباط ویدئوکنفرانسی ضمن گفت و گو با سه استاندار کشور، با مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک فرماندهی پلیس راهور ناجا، سه بیمارستان و مرکز درمانی در استان‌های خراسان رضوی، گلستان و سمنان و همچنین یک واحد تولیدی پارچه‌های بیمارستانی یکبار مصرف و ماسک، در جریان اقدامات انجام شده برای درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا و همچنین اجرای پروتکل‌های بهداشتی و کنترل ترددها و وضعیت راههای کشور در ایام تعطیلات قرار گرفت.

روحانی در اولین ارتباط ویدئوکنفرانسی خود با بیمارستان ثامن‌الائمه نیروی زمینی سپاه پاسداران گرگان و هادی حق شناس استاندار گلستان در جریان اقدامات درمانی صورت گرفته در این استان قرار گرفت. رئیس جمهور در دومین ارتباط ویدئوکنفرانسی خود با پزشکان و کادر درمانی مرکز جامع سلامت مهر سمنان و علیرضا آشناگر استاندار این استان گفت‌وگو کرد. همچنین در این گفت‌وگو دکتر دانایی رئیس دانشگاه علوم پزشکی سمنان گزارشی از وضعیت درمان بیماران کرونایی در این مرکز و همچنین اجرای طرح غربالگری کرونا در استان سمنان ارائه کرد.

واحد تولید بافت‌سان ملایر سومین مرکزی بود که روحانی به صورت ویدئوکنفرانس با کارکنان آن و همچنین سید سعید شاهرخی استاندار همدان گفت‌وگو کرد و در جریان روند فعالیت آنان قرار گرفت. رئیس جمهور در چهارمین ارتباط ویدئوکنفرانسی خود در نخستین ساعات از اولین روز سال ۱۳۹۹ با سردار سید تیمور حسینی فرمانده پلیس راهور ناجا مستقر در مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک فرماندهی پلیس راهور ناجا گفت‌وگو و ضمن تبریک سال نو به همه پلیس‌های راهور در سراسر کشور از فرمانده پلیس راهور خواست گزارشی از وضعیت راههای کشور ارائه کند. روحانی در پنجمین ارتباط ویدئوکنفرانسی خود، با کادر درمانی بیمارستان شمس‌الشموس نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی در خراسان رضوی گفت‌وگو کرد.

روز ۲ فروردین ۹۹ رئیس‌جمهور در اولین جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹ که با حضور مقامات عالی‌رتبه اجرایی و قضایی و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد و همزمان استانداران سراسر کشور نیز از طریق ویدئو کنفرانس در آن مشارکت و حضور داشتند، با اشاره به ضرورت تلاش مسئولان برای تامین نیازمندی‌های کادر پزشکی و درمانی در بیمارستان‌ها به عنوان اولویت اول و نیز تامین اقلام ضروری برای حفظ سلامتی فعالان تولید در کشور، گفت: باید با رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی در راستای پویایی فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی کشور گام برداریم چرا که امروز توطئه دشمنان و ضد انقلاب این است که فعالیت‌های اقتصادی در ایران تعطیل شود.

رئیس جمهور در روز ۳ فروردین ۹۹ در گفت‌وگوهای تلفنی جداگانه با ۱۲ نفر از اعضای کابینه در جریان اقدامات آنان برای مقابله با کرونا قرار گرفت و دستوراتی را برای مدیریت بیماری کووید ۱۹ در کشور صادر کرد.

در ۴ فروردین ۹۹، اولین جلسه هیئت دولت در سال جدید با حضور اعضای کابینه و به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه، نامگذاری سال ۱۳۹۹ هجری شمسی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان سال “جهش تولید” را فرصت خوبی برای دولت، تولید کنندگان، بخش خصوصی و همگان جهت تلاش مضاعف در مسیر ایجاد جهش در تولید دانست.

همچنین در این جلسه سعید نمکی وزیر بهداشت گزارشی از وضعیت کرونا در کشور به رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت ارائه کرد و پس از آن رئیس جمهور دستور داد که طرح جامعی برای ابعاد اقتصادی ویروس کرونا جهت طرح در دولت آماده شود و کلیه کالاها و مواد اولیه ای که در گمرکات کشور موجود است و با بیماری کرونا مرتبط است، به سرعت ترخیص شوند.

در همین روز روحانی از طریق ویدئوکنفرانس با کریم همتی سرپرست جمعیت هلال احمر و داوطلبان این جمعیت مستقر در عوارضی تهران- قم، دکتر آذین احمری رئیس بیمارستان آیت الله خوانساری اراک و سید علی آقازاده استاندار مرکزی و مدیران و کارگران کارخانه ایران یکتا دوشان و بهمن مرادنیا استاندار کردستان گفت و گو کرد و در جریان آخرین اقدامات آنان قرار گرفت. همچنین در این روز رئیس جمهور در تماس تلفنی با “قیس سعید” رئیس جمهور منتخب تونس، تشکیل دولت جدید در تونس را فرصتی مغتنم و تازه در گسترش روابط و همکاری‌های دو کشور دانست و بر ضرورت تلاش در راستای توسعه، تقویت و تحکیم همه جانبه مناسبات فی مابین تاکید کرد.

روز ۵ فروردین ۹۹ دومین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۳۹۹ به ریاست رئیس جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه با تشکر از مردم به خاطر توجه به توصیه‌ها و هشدارهای ستاد ملی مقابله با کرونا و قدردانی از فداکاری و ایثار همه کادر درمانی نظام سلامت کشور، تاکید کرد که همچنان ضروری است تماس‌ها حداقل ممکن و سفرها حداقل ضرورت باشد.

در این روز و پس از پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، رئیس جمهور در ارتباط ویدئوکنفرانسی با علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی، انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران و علیرضا زالی رئیس ستاد کرونای استان تهران، در جریان آخرین وضعیت این دو استان کشور از نظر اقدامات انجام شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و همچنین درمان مبتلایان به این ویروس قرار گرفت.

در روز ۶ فروردین ۹۹، دومین جلسه هیئت دولت در سال جدید به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور اعضای کابینه برگزار شد و روحانی در این جلسه، لازمه اجرای موفقیت‌آمیز هر طرحی در کشور را کمک و همیاری مردم دانست و تاکید کرد که مبارزه با ویروس خطرناک کرونا و تامین همزمان نیازمندی‌های ضروری مردم، از جمله اقدامات اساسی دولت در چند روز و هفته اخیر بوده است.

در این جلسه عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور گزارش کمیته اجتماعی ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره نحوه فاصله‌گذاری اجتماعی و ایجاد محدودیت در ترددها و سفرهای برون‌شهری را ارائه داد و همچنین با تصویب هیئت وزیران قیمت تضمینی خرید گندم به ازای هر کیلوگرم، مبلغ ۲۵ هزار ریال تعیین و با اختصاص تسهیلات برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان در سال ۱۳۹۹ موافقت شد. در ادامه این جلسه اعتبار و تسهیلات بانکی برای جبران خسارات زلزله آذربایجان غربی، اعتبار جهت تامین آب شرب شهرهای بابل و بابلسر از طریق سد البرز و مصوبات شورای عالی بیمه سلامت در دولت به تصویب رسید.

در همین روز رئیس‌جمهور در جلسه ویدئوکنفرانسی با محمد جواد فدایی استاندار کرمان، فریدون همتی استاندار هرمزگان و احمد علی موهبتی استاندار سیستان و بلوچستان، روسای ستادهای مقابله با کرونا در این سه استان و همچنین کریم همتی سرپرست جمعیت هلال احمر، آخرین وضعیت این استان‌ها در خصوص خسارت‌های ناشی از سیل و اقدامات انجام شده برای مقابله با کرونا را مورد بررسی قرار داد.

روز ۷ فروردین ۹۹، اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت به منظور بررسی آثار شیوع کرونا در سال ۱۳۹۹ به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه اعلام کرد که دولت برای آن دسته از کسب و کارهایی که بر اثر شیوع بیماری کرونا آسیب دیده‌اند، مشروط بر اینکه کارگر و یا کارگران خود را در این دوره زمانی اخراج نکرده باشند، تسهیلات ارزان قیمت در نظر گرفته است.

روحانی در این جلسه با بیان اینکه دولت در کنار اقداماتی که در بخش بهداشت و درمان انجام داده در زمینه اقتصادی و معیشت مردم و کمک به کسب و کارهای آسیب‌دیده از کرونا نیز فعال است و هیچ‌کدام از اینها فدای دیگری نخواهند شد، گفت: رقم تسهیلاتی که برای این منظور اختصاص یافته است، ۷۵ هزار میلیارد تومان است که با نرخ ترجیحی ۱۲ درصد و دوره بازپرداخت دو ساله در اختیار مشمولان این طرح قرار می‌گیرد.

در این روز همچنین رئیس‌جمهور در جلسات ویدئوکنفرانسی با استانداران، روسای ستادهای مقابله با کرونا و اعضای کادر درمانی و حوزه بهداشت و درمان در استان‌های قزوین، آذربایجان‌شرقی، البرز و یزد، در جریان وضعیت این استان‌ها و اقدامات انجام شده برای مقابله با شیوع ویروس کرونا و همچنین درمان مبتلایان به این ویروس قرار گرفت. روحانی در این جلسات ویدئوکنفرانسی با دکتر علی اکبر کرمی رئیس بیمارستان ولایت قزوین و هدایت‌الله جمالی‌پور استاندار این استان، پایگاه اورژانس جاده‌ای تبریز-آذرشهر و محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، مدیران و کارکنان شرکت زیست فیلتر شهرک صنعتی هشتگرد و عزیزالله شهبازی استاندار البرز و رئیس، کارکنان و بیماران بیمارستان آیت‌الله صدوقی یزد و محمد علی طالبی استاندار یزد گفت وگو کرد.

در همین روز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی رئیس‌جمهور به وزرا، استانداران و مسئولان کشوری، لشکری و بهداشتی سراسر ایران ابلاغ شد.

در ۸ فروردین ۹۹، رئیس‌جمهور در تماس‌های جداگانه با سعید نمکی، عبدالرضا رحمانی‌فضلی و بیژن نامدار زنگنه وزیران بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، کشور و نفت، ضمن گفت‌وگو در خصوص روند اجرای دقیق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، دستورات لازم را در حوزه وظایف هر یک از این وزارتخانه‌ها صادر و تاکید کرد که روند اجرای این طرح در خصوص بازگشت مسافران نوروزی باید به گونه‌ای باشد که در مبادی ورودی و خروجی شهرها ازدحام ایجاد نکند و روند پیشبرد طرح غربالگری را کند نسازد. در این روز روحانی به وزیر نفت درباره تامین بنزین مورد نیاز مسافران، به وزیر کشور درباره اجرای دقیق ابلاغیه‌های کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا و پرهیز از هرگونه اقدام سهل‌گیرانه و یا سختگیرانه خارج از مفاد ابلاغیه‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره پاسخگویی بهنگام و رفع شبهه‌ها و مقابله با شایعات منتشرشده در فضای عمومی کشور دستور داد.

در ۹ فروردین ۹۹، سومین جلسه ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در سال ۱۳۹۹ به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه، اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی را برای رهایی سریعتر از بلیه کرونا، ضروری و به نفع همگان دانست و ضمن قدردانی از همکاری و همراهی مردم در اجرای این طرح مهم، تاکید کرد: باید در برابر این مردم تواضع کنیم که با اخلاق و فرهنگ والا و بزرگواری و توجه به حقوق یکدیگر، با یک خواهش سفر نرفتند و در خانه ماندند و امیدوارم در روند اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، هرگز نیاز به جریمه نداشته باشیم.

روحانی عصر همین روز در جلسه‌ای ویدئوکنفرانسی با برترین متخصصان و صاحبنظران کشور در زمینه بیماری‌های عفونی، ویروسی و تنفسی، طب اورژانس، ایمونولوژی، ویرولوژی و اپیدمولوژی، شرکت و با آنان درباره مدیریت بیماری کرونا در کشور گفت و گو کرد. چگونگی شرایط و اقداماتی که باید برای کاهش شیوع و کنترل بیماری انجام شود، میزان توانایی و توانمندی نظام سلامت و درمان کشور در مدیریت و مقابله با کرونا، تبعات و تأثیرات اجتماعی شیوع کرونا بر مردم، راهکارها و استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ها برای مواجهه با این بیماری، چگونگی شرایط برای عادی سازی روند مناسبات اقتصادی – اجتماعی در کشور، ضرورت توجه جدی مردم به توصیه‌ها و رعایت پروتکل‌های بهداشتی و چگونگی اعمال برخی اقدامات سختگیرانه برای اجرای دقیق این پروتکل‌ها، فعال شدن شرکت‌های دانش‌بنیان برای انجام فعالیت‌های تحقیقاتی در این راستا و تأثیرگذاری اجرای طرح بسیج ملی مقابله با بیماری کرونا و انجام اقداماتی نظیر غربالگری عمومی به مردم، از جمله مباحثی بود که در این جلسه عنوان شد.

روز ۱۰ فروردین ۹۹، سومین جلسه هیئت دولت در سال جدید به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و وضعیت بهداشتی، تولیدی، خدماتی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به منظور مقابله و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و سپس تعدادی از پیشنهادهای دستگاه های اجرایی پس از بحث و بررسی، به تصویب هیئت وزیران رسید. روحانی در این جلسه با بیان اینکه تصمیمات در ستاد ملی مبارزه با کرونا با اتفاق آراء اتخاذ می شود، تاکید کرد: هیچ تصمیمی تا امروز در ستاد ملی مبارزه با کرونا اتخاذ نکرده ایم مگر آنکه در کمیته های تخصصی بحث کرده ایم و متخصصان آن راه را در آن مقطع، بهترین تشخیص دادند.

در این روز و پس از جلسه هیئت دولت، رئیس‌جمهور در ارتباط ویدئوکنفرانسی با استان‌های کرمانشاه، فارس، لرستان و بوشهر ضمن گفت و گو با هوشنگ بازوند، عنایت‌الله رحیمی، سید موسی خادمی و عبدالکریم گراوند استانداران این استان‌ها در جریان آخرین وضعیت مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماران و همچنین وقوع سیل در این چهار استان قرار گرفت. روحانی همچنین در این جلسات ویدئوکنفرانسی با مسئولان مرکز جامع سلامت امام خمینی (ره) کرمانشاه، مدیر و کارکنان شرکت تعاونی شهید رسولی (واحد تولیدکننده الکل طبی) در استان لرستان، دکتر نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان و دکتر کشمیری رئیس شبکه بهداشت و درمان استان بوشهر گفت و گو کرد.

رئیس‌جمهور روز ۱۱ فروردین ۹۹، در ارتباط ویدئوکنفرانسی با استان‌های آذربایجان غربی، خوزستان، اردبیل و زنجان ضمن گفت و گو با استانداران (محمد مهدی شهریاری، غلامرضا شریعتی، اکبر بهنام‌جو و فتح‌الله حقیقی) و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان‌ها، در جریان آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا و چگونگی مقابله با این بیماری و درمان بیماران قرار گرفت. روحانی همچنین در این ارتباط‌های تصویری با پزشکان و پرستاران بیمارستان های طالقانی ارومیه، رازی اهواز و حضرت ولی‌عصر (عج)در زنجان گفت و گو کرد و روند ارائه خدمات بهداشتی و بستری، درمان و ترخیص بیماران مبتلا به کرونا در این مراکز و نیازمندی‌ها را برای ارائه خدمات بهتر در مسیر مقابله با شیوع این بیماری، بررسی کرد.

چهارمین جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در سال ۱۳۹۹ در روز ۱۲ فروردین ۹۹ به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه تاکید کرد: حمایت و همکاری مردم اصل است و اگر جمهوری اسلامی ایران تا امروز در مقابله با ویروس خطرناک کرونا موفقیت های خوبی بدست آورده، به خاطر حمایت و همکاری مردم بوده است.

همچنین روز ۱۳ فروردین ۹۹، چهارمین جلسه هیئت دولت در سال ۱۳۹۹ به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه با اشاره به سیر نزولی ابتلا به بیماری کرونا در همه استان های کشور تصریح کرد: با وجود تحریم های سخت، حدود ۱۰ میلیارد دلار برای رفع مشکلات کسب و کارها در نظر گرفتیم که این کمک‌ها  به صورت تسهیلات، کمک‌های بلاعوض و بسته های معیشتی است.

در این جلسه با تصویب اعضای کابینه، لایحه موافقت‌نامه ارتباط بین‌المللی راه آهن بین ایران و افغانستان تصویب، اساسنامه شرکت مادرتخصصی مدیریت منابع آب ایران و اساسنامه صندوق اشتغال و کارآفرینی ایثارگران با استناد به قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران اصلاح شد.

دومین جلسه ستاد اقتصادی دولت به منظور بررسی آثار شیوع کرونا در سال ۱۳۹۹ در روز ۱۴ فروردین به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه تاکید کرد که مبارزه با فقر هم مثل مبارزه با کرونا مهم است و باید همزمان به هر دو جبهه مبارزه با کرونا و فقر توجه شود.

در ۱۵ فروردین ۹۹، رئیس‌جمهور به تعدادی از اعضای کابینه ماموریت‌هایی را محول کرد که به این شرح است: تهیه ارزیابی‌های دقیق از روند اجرا و میزان تاثیر و موفقیت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به وزرای کشور و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجام بررسی‌های دقیق جهت طراحی و تدوین پروتکل‌های بهداشتی در دوره بازگشایی مجدد مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز علمی و آموزشی و  خوابگاه‌ها و نحوه اجرای این پروتکل‌ها به وزرای آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، تهیه دستورالعملی برای طراحی، تدوین و اجرای پروتکل‌های بهداشتی در محیط‌های سازمان‌ها، ادارات و دستگاه‌های دولتی به جمشید انصاری معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، تامین انرژی و فعالیت موثر در تولیدات پتروشیمی و دستوراتی پیرامون فضای جهانی نفت به وزیر نفت، طراحی سریع و اجرای اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات به رسته‌های مختلف شغلی و گروه‌های واجد شرایط تعریف‌شده از طرف ستاد اقتصادی دولت به محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، حمایت سریع از واحدهای تولیدی و خدماتی آسیب‌دیده به عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی، اختصاص ۷۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات، صرفا به بنگاه‌ها و کسب‌وکارهایی که کارگران خود را از ابتدای اجرای برنامه‌های کنترلی مقابله با کرونا اخراج نکرده و پس از دریافت تسهیلات نیز اقدام به اخراج کارگران خود نکنند به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ارزیابی دقیق نسبت به وضعیت پایانه‌های مسافربری و فرودگاه‌ها با توجه به کاهش قابل توجه تردد و جابجایی‌ها و ارائه پیشنهادات برای بهبود روند کار به وزیر راه و شهرسازی و رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی در مراکز نگهداری معلولان و آسایشگاه‌های مراکز بهزیستی ویژه نگهداری سالمندان با دقت و ضریب بالا به نهادهای مربوطه.

رئیس‌جمهور صبح ۱۶ فروردین ۹۹ در جلسه‌ای با رؤسای کمیته‌های اجتماعی، امنیتی، آموزشی، اداری، بهداشتی، آموزش عالی، پشتیبانی، اصناف و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا، میزان تاثیر اجرای مرحله دوم طرح فاصله گذاری اجتماعی را برای اجرای مرحله سوم این طرح با عنوان “فاصله گذاری هوشمند اجتماعی” مورد ارزیابی و بررسی قرار داد.

روحانی روز ۱۷ فروردین ۹۹ در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا حاضر و در این جلسه تصمیمات مهمی درباره زمان و شکل فعالیت کسب و کارها، ادارات، مدارس و مراکز آموزش عالی اتخاذ شد. رئیس‌جمهور عصر همان روز هم در جلسه هیئت دولت شرکت و در این جلسه اظهار کرد: اگرچه وظیفه دولت، حمایت از اقشار آسیب‌پذیر است اما در عین حال وظیفه دارد همه شرایط لازم برای راه‌اندازی اشتغال و کسب و کار را فراهم کند، لذا با حفظ اولویت سلامت، باید همه تدابیر لازم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای حرکت چرخ اقتصاد کشور اتخاذ شود.

رئیس‌جمهور روز ۱۸ فروردین ۹۹در جلسه ستاد اقتصادی دولت برای بررسی آثار شیوع بیماری کرونا حاضر شد و در این جلسه خبر داد که ۲۵ هزار میلیارد تومان اعتبار برای مقابله با تبعات کرونا در کشور اختصاص یافته است. در همین روز روحانی با قدردانی از موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست برداشت مبلغ یک میلیارد یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای مقابله و مدیریت عوارض ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، دستورات لازم را برای تامین نیازهای ضروری در این عرصه، صادر کرد.

روحانی روز ۱۹ فروردین ۹۹ در ارتباط ویدئوکنفرانسی با استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری ضمن گفت‌وگو با استانداران، روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان‌ها و مسئولان برخی مراکز درمانی و تولیدی در این مناطق، در جریان آخرین وضعیت شیوع بیماری کرونا و چگونگی مقابله با این بیماری و روند درمان بیماران قرار گرفت.

روز ۲۰ فروردین ۹۹ جلسه هیئت وزیران به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه ضمن ارائه گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص مدیریت مقابله با ویروس کرونا، میزان افزایش ضریب حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در سال ۱۳۹۹ مشخص شد.

در ۲۱ فروردین ۹۹ روحانی به بیژن زنگنه وزیر نفت درباره تسریع روند اتمام پروژه لوله نفت از گوره به جاسک، به رضا اردکانیان وزیر نیرو درباره بهره‌برداری از پروژه‌های زیربنایی آب و برق طبق برنامه و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی در همه بخش‌های وزارتخانه و به محمد باقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور درباره سریع در اجرای طرح‌های حمایتی دولت از اقشار آسیب‌پذیر و تسریع در اجرای طرح اعتبار یک میلیون تومانی برای هر خانواده یارانه‌بگیر برای ماه اردیبهشت دستور داد.

در ۲۲ فروردین ۹۹ هم رئیس‌جمهور به تعدادی از اعضای کابینه دستوراتی داد که به این شرح است: فراهم کردن سریع سازوکار عرضه سهام بنگاه‌های در اختیار دولت، نهادهای عمومی و نیروهای مسلح، در بورس و رفع موانع و تسریع و تسهیل در ترخیص کالاهای باقی مانده در گمرک به فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی، ارزیابی سریع و دقیق از مقدمات فراهم شده برای اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند اجتماعی به سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تهیه و ارائه گزارش از شرکت‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و دریایی که در ایام تعطیلی دچار ضرر و زیان شدند به محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی، پیشبرد سریع طرح گرمسیری به کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و اقدامات لازم با هدف تبادل اقدامات و ابتکارات جدید و بهره‌گیری از طرح‌ها و تجارب سایر کشورها در زمینه تولید و ساخت داروها و تجهیزات مورد نیاز در مبارزه با کرونا به سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور.

روحانی روز ۲۳ فروردین ۹۹ در جلسه با روسای کمیته‌های اجتماعی، امنیتی، آموزشی، اداری، بهداشتی، آموزش عالی، پشتیبانی، اصناف و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا حاضر شد و در این جلسه گفت: خوشبختانه متخصصان و پزشکان کشور بر اساس مطالعاتی که در ایران انجام دادند و با تبادل تجارب و پژوهش‌های خود با سایر کشورها تا حدود زیادی توانسته‌اند به روش‌های رفتاری این ویروس و راه‌های مقابله با شیوع آن نزدیک شوند که این بسیار حائز اهمیت است.

رئیس‌جمهور روز ۲۴ در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که به صورت همزمان و از طریق ویدئوکنفرانس استانداران سراسر کشور نیز در آن حضور داشتند شرکت کرد. همچنین در این روز جلسه هیئت دولت به ریاست روحانی برگزار شد و در این جلسه گزارش عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روند پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا در کشور ارائه و رئیس‌جمهور درخصوص توسعه بیشتر تست‌های آزمایشگاهی و رصد بیشتر مبتلایان، دستورات لازم را صادر کرد.

در ۲۵ فروردین ۹۹ روحانی در تماس با سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواستار ندیشیدن تمهیدات لازم برای تشویق واحدهای صنفی که پروتکل‌های بهداشتی را برای حفظ سلامت مردم رعایت می‌کنند و نظارت دقیق بر رعایت اجرای کامل پروتکل‌های بهداشتی در کسب و کارها و تهیه گزارش روزانه شد و از عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، بکارگیری تمهیدات لازم برای از سرگیری فعالیت کسب و کارهای کم‌ریسک در تهران از ۳۰ فروردین و اقدامات لازم در زمینه رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در حمل و نقل عمومی شهری و پیگیری افزایش و تقویت توان ناوگان حمل و نقل  شهری را خواست.

در ۲۷ فروردین ۹۹ جلسه هیئت وزیران به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از کاهش مرگ و میرهای ناشی از ابتلا به ویروس کرونا گزارش داد.

در ۲۹ فروردین ۹۹، روحانی دستوراتی خطاب به بیژن زنگنه وزیر نفت شتاب دادن به روند پیشبرد برنامه‌ها و سیاست‌های افزایش تولید فرآورده‌های نفتی و جلوگیری از خام‌فروشی نفت و برنامه‌ریزی پروژه‌های بزرگ نفتی کشور طبق زمان‌بندی تدوین‌شده، به سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره ارزیابی دقیق از نقاط قوت و ضعف آغاز فعالیت کسب و کارهای کم‌خطر در استان‌های کشور برای طرح در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا و بررسی امکان برگزاری برنامه‌ها و مراسم عبادی ماه رمضان با همکاری وزارت کشور و به فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره شتاب در عرضه سهام بنگاه‌های بزرگ در بورس و رفع موانع احتمالی صادر کرد.

رئیس‌جمهور روز ۳۰ فروردین ۹۹ در جلسه با روسای کمیته‌های اجتماعی، امنیتی، آموزشی، اداری، بهداشتی، آموزش عالی، پشتیبانی، اصناف و اقتصادی ستاد ملی مقابله با کرونا شرکت کرد و در این جلسه با بیان اینکه ارزیابی‌های دستگاه‌های مرتبط از جمله وزارت بهداشت و درمان از اجرای یک هفته‌ای طرح فاصله‌گذاری هوشمند در استان‌ها حکایت از همراهی و همکاری نسبتا رضایت‌بخش مردم دارد، گفت: همکاری مردم با اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند موجب کاهش روند گسترش بیماری در برخی‌ استان‌ها و ایجاد روند ثابت در دیگر استان‌ها شده است.

روز ۳۱ فروردین ۹۹ جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه گفت: با شروع شیوه‌های جدید غربالگری در استان‌ها، از افراد نزدیک به مبتلایان به کرونا نیز تست گرفته می‌شود و این گام مهم ما را به شرایط مهار بیماری نزدیک می‌کند.

در همین روز جلسه هیئت دولت به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل شد و در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارشی از بهبود رتبه کشور در خصوص تعداد مبتلایان به کرونا و میزان بهبودیافتگان آن و دو رقمی ماندن آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری ارائه داد.

روز ۲ اردیبهشت ۹۹، یکصد و سی و دومین جلسه اقتصادی دولت به ریاست رئیس‌جمهور و در دفتر وی برگزار شد. در این جلسه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی،گزارش اقدامات اجرایی از وام‌های قرض‌الحسنه به خانوارها و نیز شیوه دادن تسهیلات به کسب و کارهای آسیب دیده از ویروس کرونا  را ارائه کرد. همچنین در این روز روحانی در تماس تلفنی با حجت‌الاسلام مروی تولیت آستان مقدس امام رضا (ع) با قدردانی از همکاری و همراهی مراجع عظام، علما و روحانیون و به‌ویژه تولیت آستان مقدس حضرت ثامن‌الحجج علی ابن موسی الرضا(ع) با ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، تصریح کرد که تسریع در بازگشایی اماکن مقدس و زیارتی با رعایت پروتکل های بهداشتی، جزو دغدغه‌های مهم دولت بوده و هست.

در ۳ اردیبهشت ۹۹ جلسه هیئت دولت به ریاست  رئیس‌جمهور تشکیل شد و در آن وزیر آموزش و پرورش گزارشی را از تدابیر و برنامه های آن وزارت درباره استمرار آموزش دانش‌آموزان در شرایط تعطیلی مدارس ارائه داد.

در روز جمعه ۵ اردیبهشت ۹۹ روحانی به صورت تلفنی با وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صحبت و دستورات لازم را در راستای وظایف ئزارتخانه‌های آنها صادر کرد.

روحانی روز ۶ اردیبهشت ۹۹ در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا شرکت کرد و در این جلسه با قدردانی از همراهی مراجع عظام تقلید، علما و روحانیت در مسیر مقابله و کنترل بیماری کرونا، گفت: دقیقاً حساسیت‌ها و دغدغه‌های مراجع عظام، علما و روحانیت معظم طی مدت کنترل بیماری برای مراقبت از جان و سلامتی مردم به موازات و به همان میزان حساسیت و دغدغه مسئولین بهداشت و درمان بوده است که این موضوع بسیار حائز اهمیت است و جا دارد از همکاری و همراهی تمامی مراجع، علما، روحانیت، ائمه جمعه متولیان هیأت‌های مذهبی تشکر و سپاسگزاری کنم.

عصر همین روز رئیس‌جمهور در نشست فعالان بخش خصوصی اقتصاد کشور حاضر شد و در این جلسه با بیان اینکه رابطه بخش خصوصی و دولت هنوز به اندازه کافی نیست و مشکلات ما، به نظرم از اینجا نشات می گیرد، گفت: با ارتباط نزدیکتر بانکها، بخش خصوصی و بورس، می توانیم حرکت بزرگی را در عرصه اقتصادی ایجاد کنیم.

در ۷ اردیبهشت ۹۹ جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه اعلام کرد که با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا، مناطق مختلف کشور بر مبنای میزان ابتلا و شیوع بیماری کرونا و همچنین مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به سه منطقه سفید، زرد و قرمز تقسیم خواهد شد و محدودیت ها و مقررات مرتبط با بیماری کرونا، در این چارچوب در آن مناطق سه گانه اعمال می شود.

همچنین در این روز هیئت دولت به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد و روحانی در این جلسه با اشاره به گزارش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مدیریت بیماری کرونا در کشور که  در ابتدای این جلسه ارائه شد، ضمن تاکید بر اهمیت رعایت پروتکل های بهداشتی اظهار امیدواری کرد با برنامه ریزی های انجام شده و همکاری مردم، آثار این بیماری مخرب کاهش یابد.

عصر ۸ اردیبهشت ۹۹ هم جلسه هم‌اندیشی با روسای پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان کشور به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد و روحانی در این جلسه تاکید کرد: پارک‌های علم و فناوری، فعالیت ها، طراحی و اقداماتی را برای اقتصاد پساکرونا انجام ‌دهند.

روحانی عصر ۹ اردیبهشت ۹۹ در نشستی با روانشناسان، جامعه‌شناسان و فعالان حوزه اجتماعی، با تاکید بر ضرورت ارتباط قوی تر مراکز و انجمن های علمی به عنوان مراجع قابل اعتماد مردم در مبارزه با کرونا، یادآور شد: نباید بی‌احتیاطی کرد اما دلهره و اضطراب بیش از حد از ویروس کرونا بدتر از خود این ویروس است و می‌تواند زندگی مردم را در هم بشکند.

روز ۱۰ اردیبهشت ۹۹ جلسه هیئت دولت به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه روحانی با قدردانی از موافقت رهبر معظم انقلاب اسلامی با درخواست آزادسازی سهام عدالت، تاکید کرد که در این شرایط سخت هر چه بتوانیم دارایی های مردم را به روز و مالکیت مردم را شفاف و اختیارات کار را به صاحبان مال برگردانیم، اقدامی ارزشمند و بزرگ خواهد بود.

در همین روز رئیس‌جمهور در پی دریافت گزارش‌های روسای بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، از اقدامات انجام شده در یاری اقشار آسیب‌دیده از بیماری کرونا، قدردانی کرد.

روحانی روز ۱۱ اردیبهشت ۹۹ در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله کرونا شرکت کرد و در این جلسه با بیان اینکه اقدامات انجام شده برای مقابله با ویروس کرونا در چارچوب استانداردهای توصیه و پذیرفته شده از طرف سازمان بهداشت جهانی بوده است،گفت: خوشبختانه با اجرای استانداردهای درمانی و همکاری خوب مردم در رعایت توصیه‌های بهداشتی شاهد روند نزولی بیماری در کشور هستیم.

روز جمعه ۱۲ اردیبهشت ۹۹ رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با رئیس کل بانک مرکزی، وزیر نفت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر راه و شهرسازی در جریان اقدامات آنان قرار گرفت و دستوراتی را مبنی بر وظایف محوله این دستگاها صادر کرد.

در ۱۳ اردیبهشت ۹۹ جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی به ریاست رئیس‌جمهور و با حضور روسای قوای مقننه و قضائیه و دیگر اعضا برگزار شد.

روحانی روز ۱۴ اردیبهشت ۹۹ در جلسه ستاد ملی کرونا شرکت کرد و در این جلسه با قدردانی از تلاش های انجام شده طی این مدت برای مقابله با ویروس کرونا وهمچنین اقدامات انجام شده برای تامین نیازهای اساسی و ضروری مردم، تاکید کرد: با توجه به نامشخص بودن وضعیت ویروس کرونا باید برای مقابله با شرایط بد و سخت احتمالی در آینده از هر نظر آماده باشیم.

عصر همین روز جلسه هیئت دولت به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از روند ابتلا و مرگ و میر بر اثر ویروس کرونا و نیز توانمندی دستگاه های صنعتی کشور در تولید لوازم و تجهیزات پزشکی گزارش داد.

در روز ۱۶ اردیبهشت ۹۹ رئیس‌جمهور در یکصد و سی و چهارمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت بر اجرای سیاست تشویق صادرات و همچنین ضرورت بازگشت ارزهای صادراتی به چرخه اقتصاد کشور و استفاده از آن برای تأمین نیازهای وارداتی و تولیدی تأکید کرد.

در عصر همین روز روحانی در مراسم بزرگداشت هفته معلم، با دستور افتتاح رسمی سامانه شاد، تداوم فعالیت و تقویت این سامانه را حتی پس از بازگشایی کلاس‌ها ضروری دانست و گفت: به مرکز ملی فضای مجازی دستور داده‌ام یاری و کمک کنند که سامانه شاد تکمیل و نواقص آن رفع شود.

روز ۱۷ اردیبهشت ۹۹ جلسه هیئت دولت به ریاست روحانی برگزار شد و در این جلسه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با ارائه گزارشی از روند بیماری کرونا در کشور، از موافقت آن وزارتخانه با صادرات تجهیزات پزشکی مربوط به پیشگیری و مقابله با کرونا که مازاد بر نیاز کشور می باشد، خبر داد.

روز ۱۸ اردیبهشت ۹۹ رئیس‌جمهور در جلسه روسای کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا شرکت و در این جلسه تاکید کرد که تداوم اجرای طرح غربالگری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با گسترش و توسعه تست‌های تشخیصی و شناسایی موارد مشکوک ضروری است و می تواند نقش عمده ای در حفظ سلامت مردم ایفا کند.

در روز جمعه ۱۹ اردیبهشت رئیس‌جمهور پس از استماع گزارش سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره وضعیت کشور در زمینه مقابله با کرونا، چگونگی غربالگری‌ها و اجرای دستورالعمل های بهداشتی در مناطق مختلف، با اشاره به پیشرفت‌های موفق بخش‌های تحقیقاتی کشور در تامین نیازمندی‌های لازم برای مقابله با کرونا، بر ضرورت همکاری بیش از پیش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در زمینه تولید کیت‌های تشخیص کرونا برای تامین نیاز داخلی و صادرات آن به کشورهای متقاضی تاکید کرد.

همچنین روز ۲۰ اردیبهشت ۹۹ جلسه روز شورای عالی هماهنگی اقتصادی که با حضور سران سه قوه برگزار شد و به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد. روحانی عصر همان روز هم در جلسه خیرین، سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان مبارزه با کرونا شرکت کرد و در این جلسه کمک به اقشار آسیب‌پذیر را وظیفه بزرگ همگانی دانست و تاکید کرد که اولین وظیفه سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها)، تشویق مردم به یاری اقشار آسیب‌پذیر است.

در صبح ۲۱ اردیبهشت ۹۹ جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با حضور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، حسن روحانی رئیس‌جمهور، اعضای ستاد ملی و حضور ویدئوکنفرانسی استانداران سراسر کشور تشکیل شد. رئیس‌جمهور، وزرای بهداشت و کشور و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با کرونا به رهبر معظم انقلاب ارائه کردند.

عصر همان روز هیئت دولت به ریاست رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داد. اعضای کابینه در این جلسه تصویب کردند که به منظور توفیق بیشتر در احیاء و شب‌زنده‌داری شب‌های قدر، کار کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسات دولتی در روزهای ۱۹ و ۲۳ ماه رمضان با دو ساعت تأخیر شروع شود.

روحانی روز ۲۲ اردیبهشت در نشست هم‌اندیشی با فعالان مبارزه با کرونا در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی شرکت و در این جلسه ملت بزرگ ایران را پیروز صحنه مبارزه با کرونا دانست و تاکید کرد: در این مبارزه همه ملت ایران به صحنه آمدند و ما می‌توانیم موفقیت کشورمان در این عرصه را با کشورهای مدعی شرقی و غربی مقایسه کنیم.

یکصد و سی و پنجمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روز ۲۳ اردیبهشت به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه برخی از موضوعات مهم اقتصادی کشور بررسی شد و به تصویب رسید. همچنین در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت تامین کالاهای اساسی در سال جاری  به اطلاع اعضاء رسید.

روحانی عصر همان روز در نشست اندیشمندان و مسئولان موسسات دانشگاهی و حوزوی شرکت کرد و در این جلسه با بیان اینکه شیوع بیماری کرونا پدیده‌ای نوظهور بود که به سرعت همه ابعاد زندگی را در جوامع بشری تحت تاثیر قرار داد، گفت: این بیماری تاثیراتی بر چگونگی مناسک دینی و ملی و رفت و آمدهای اجتماعی و حتی روابط درون خانواده‌ها داشته است به گونه‌ای که امروز خانواده نقش خود را بهتر بازیابی می‌کند.

همچنین صبح ۲۴ اردیبهشت جلسه هیئت وزیران به ریاست رئیس‌جمهور برگزار شد و در این جلسه روحانی شیوع ویروس کرونا را آزمونی الهی عنوان و اظهار کرد: احساس می‌کنم علت اینکه در حادثه ویروس کرونا جایگاه ملت ایران با تمام ملت‌های جهان متفاوت است و ما در همه جا شاهد کمک های مردم به یکدیگر هستیم و کار کادر درمانی ما نیز ممتاز است و در هیچ جا فداکاری و ایثاری که در ایران است یافت نمی‌شود، ریشه در فرهنگ دینی ما دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار