آمار مبتلایان و هشدار وزارت بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی، ‌احتمال قرنطینه مجدد در برخی شهرهای سیستان و بلوچستان، ‌هرمزگان و لرستان را افزایش داده است.
کد خبر: ۸۵۱۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۰ 16 May 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد بر اساس آخرین آمار، پس از خوزستان، شاهد افزایش مبتلایان به کرونا در استان‌های دیگر مانند فارس، لرستان، هرمزگان، سیستان‌و بلوچستان و آذربایجان‌شرقی هستیم که پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز این آمار را تایید می‌کند. همچنین مسئولان برخی از استان‌ها چون هرمزگان، سیستان‌و بلوچستان و لرستان با تاکید بر شیب صعودی بیماری، از احتمال بازگشت قرنطینه به شهرهای پرخطر مانند چابهار، ایرانشهر، سرباز، بندرعباس، خرم‌آباد، بروجرد و نورآباد خبر می‌دهند.
بحران در کمین 3 شهرستان بلوچستان
هرچند هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان از همان ابتدای شیوع کرونا در کشور با این ویروس درگیر بودند و به فاصله چند روز بعد از قم اولین موارد ابتلا را داشتند، اما سیستان‌وبلوچستان تا مدت‌ها جزو مناطق سفید و کم‌خطر محسوب می‌شد.
فاصله کانون‌های جمعیتی و گرما از دلایلی بود که تصور می‌شد این استان‌ را از شیوع گسترده کرونا در امان نگه دارد؛ تصوری که حتی در تعطیلات نوروز موجب هجوم گردشگران بسیاری شد.
با وجود اینکه سیستان‌وبلوچستان تا روزها حتی بعد از تعطیلات نوروز هم آمار پایینی داشت، اما اکنون و در زمانی که سایر استان‌ها به ثبات نسبی رسیده‌اند، با شیب صعودی در تعداد مبتلایان مواجه شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر که 12 شهرستان جنوبی سیستان‌وبلوچستان را تحت پوشش دارد، به آمار شناسایی روزانه حدود 40 نفر در میان جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری تحت پوشش اشاره می‌کند می‌گوید: «ایرانشهر، چابهار و سرباز در حال حاضر در وضعیت زرد قرار دارند و اگر فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نشود و آمار همچنان افزایش داشته باشد، ناچار به قرنطینه مجدد شهرها هستیم».
محمد مهران امینی‌فرد با بیان اینکه در هفته اخیر با شناسایی روزانه 40 مورد مبتلا شاهد افزایش قابل ملاحظه‌ای در آمار مبتلایان بوده‌ایم، توضیح می‌دهد که موارد مثبت شناسایی‌شده اغلب سرپایی هستند و با غربالگری در میان اطرافیان بیماران شناسایی شده‌اند. او به فعالیت 21 مرکز غربالگری سرپایی برای بررسی کامل جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری تحت پوشش اشاره می‌کند و می‌افزاید:
«با وجود افزایش آمار مبتلایان اما خوشبختانه در موارد بستری و بیماران بدحال شاهد افزایش نیستیم و این عدد فعلا در همان سطح قبلی باقی مانده است، اما افزایش موارد مثبت سرپایی خود عامل نگرانی است».
امینی‌‏فرد تاکید می‌کند که پروتکل‌های بهداشتی و دستورالعمل‌ فاصله‌گذاری اجتماعی در اختیار فرمانداران قرار گرفته است و باید با جدیت اجرا شود، زیرا فرضیه قطع زنجیره بیماری با گرما رد شده و مناطق تحت پوشش این دانشکده با گرمای بالای 40 درجه شاهد افزایش آمار ابتلا هستند. محرومیت و فقر مردم سیستان‌و بلوچستان به‌ویژه در شهرستان‌های جنوبی استان نکته‌ای است که بعد از شیوع کرونا بارها مطرح شده است و امینی‌فرد درباره آن توضیح می‌دهد:
«شبکه پزشکی استان پوشش خوبی دارد، اما در شرایط شکننده کرونا فاصله‌گذاری اجتماعی و کنترل ازدحام در این استان که مشکلات زمینه‌ای چون فقر و محرومیت را هم دارد باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد».
زابل در مرز وضعیت زرد
رئیس علوم پزشکی زابل نیز مانند امینی‌فرد، مهم‌ترین عامل گسترش کرونا را رعایت نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی می‌داند و توضیح می‌دهد که این منطقه در حال گذراندن چهارمین پیک کروناست. هادی میرزایی می‌گوید: «پیک اول ابتدای اسفند و با افزایش تشخیص اتفاق افتاد، پیک دوم در نتیجه سفرهای نوروزی و باور غلط مردم که مناطق گرم امن هستند و پیک سوم در فروردین و با افزایش بیماران بدحال و بستری و همچنین مرگ و میر رخ داد و حالا در پیک چهارم شاهد افزایش آمار مبتلایان هستیم».
وی با بیان اینکه از شهرستان‌های شمالی استان، زابل در مرز وضعیت زرد قرار دارد به سفرهای نوروزی این منطقه اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: «سیستانی‌های بسیاری از استان‌ مهاجرت کرده‌اند که در ایام نوروز هر سال به منطقه برمی‌گردند. امسال آمار مسافران نوروزی سیستان از جمله زابل به‌ویژه از استان‌های گلستان، مازندران، تهران و خراسان‌رضوی که در ابتدای شیوع کرونا جزو مناطق آلوده محسوب می‌شدند، افزایش قابل توجهی یافت.
آمار رسمی نشان می‌دهد 168 هزار مسافر امسال به منطقه سیستان وارد شدند که البته بنابر آمار غیررسمی این عدد بیش از 200 هزار نفر است و این آمار در کنار جمعیت 430 هزار نفری تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی زابل غربالگری شدند».او البته تاکید می‌کند که منطقه سیستان از ابتدای شیوع کرونا تاکنون از نظر آمار مبتلایان روند نزولی نداشته است، با این وجود، آمار بیماران بدحال و بستری کاهش یافته. روزانه 8 تا مورد مبتلای جدید در مناطق تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی زابل شناسایی می‌شوند و اگر کنترل بیشتری روی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی نشود، زابل با مشکل روبه‌رو خواهد شد.
محدودیت احتمالی در بندرعباس
در هرمزگان هم شرایط مشابه سیستان‌وبلوچستان است و با وجود اینکه مسئولان استانی مهم‌ترین دلیل افزایش آمار مبتلایان جدید را افزایش تست‌ها و غربالگری اطرافیان بیماران می‌دانند، اما بندرعباس شرایط خاصی دارد و به همین دلیل قرار است موضوع محدودیت تردد در این شهرستان در جلسه امروز (شنبه 27 اردیبهشت) ستاد استانی مبارزه با کرونا بررسی شود. معاون بهداشتی علوم پزشکی هرمزگان با بیان اینکه روزانه 450 تا 500 تست کرونا در استان انجام می‌شود، می‌گوید:
«هرمزگان دو روز بعد از قم اولین مورد مبتلا به کرونا را اعلام کرد و از آن تاریخ دو پیک مختصر و کنترل‌شده را پشت سر گذاشته است. در حال حاضر، با وجود افزایش آمار مبتلایان، نمی‌توان گفت وارد پیک جدید شده‌ایم؛ زیرا در دوران پیک آمار بیماران بدحال و مرگ‌ومیر هم افزایش می‌یابد».محمود حسین‌پور اما پیش‌بینی می‌کند در صورت است مرار افزایش آمار مبتلایان با پیک جدیدی که نسبت به دو پیک قبلی شدت بیشتری داشته باشد، روبه‌رو باشیم و به همین دلیل قرنطینه شهرها در این استان در دست بررسی است.
او مهم‌ترین کانون‌های انتشار ویروس در بندرعباس را برخلاف تصور، حاشیه‌های نابسامان بندرعباس نمی‌داند و به اسکله‌ها و بازارها اشاره می‌کند که شاهد تجمع گسترده مردم بدون رعایت قوانین فاصله‌گذاری اجتماعی هستند. اداره‌ها و کانون‌های صنعتی نیز به گفته حسین‌پور کانون‌های درگیر با بیماری به‌شمار می‌روند.. بر اساس آخرین آمار، با شناسایی 98 مورد جدید آمار کل مبتلایان در هرمزگان به 1680 مورد رسیده است و طی 24 ساعت گذشته مورد جدیدی از مرگ و میر ثبت نشده است.
ورودی لرستان از سمت خوزستان بسته شد
در لرستان نیز افزایش یکباره موارد جدید شناسایی‌شده قابل ‌توجه بوده است. علاوه بر این، همسایگی این استان با خوزستان از دلایلی است که وضعیت آن را ویژه کرده. رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به همین موضوع از محدودیت تردد در برخی شهرستان‌ها می‌گوید و توضیح می‌دهد:‌
«فعلا مسیر ورودی پلدختر از سمت خوزستان بسته شده است و برای اعمال محدودیت در دیگر شهرستان‌ها امروز (شنبه) تصمیم‌گیری می‌کنیم».محمدرضا نیک‌بخت با تاکید بر اینکه آمار مبتلایان در همه شهرستان‌های استان افزایش یافته است،‌ اما بروجرد، خرم‌آباد و نورآباد را دارای شرایط ویژه‌تری ذکر می‌کند که درباره قرنطینه‌شان باید بررسی صورت گیرد. لرستان هم مانند سایر استان‌ها افزایش قابل‌توجهی در میان موارد فوتی و بستری نداشته است و اغلب موارد شناسایی‌شده در این استان بیماران سرپایی هستند.
موج اپیدمی در تهران ادامه دارد
تهران هم با وجود گذشت چند ماه از شیوع کرونا همچنان در میان استان‌های با آمار بالای مبتلایان قرار دارد؛ به طوری که رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید می‌کند همچنان موج اپیدمی کرونا در آن برقرار است.حسین عرفانی توضیح می‌دهد که در مناطق مختلف تهران الگوی ثابتی برای ابتلا به کرونا وجود ندارد و تنها نکته‌ای که در این زمینه می‌توان تاکید کرد این است که خطر بیماری کووید ۱۹ را در اقصی نقاط کشور به‌ویژه پایتخت شاهد هستیم.
عرفانی این مسئله را پس از انتشار اخباری مبنی بر پایان همه‌گیری بیماری در تهران در روز پنجشنبه (25اردیبهشت) بیان می‌کند و می‌گوید: «اینکه همه‌گیری را در این شهر پشت سر گذاشته باشیم، دور از ذهن به نظر می‌رسد، زیرا مطالعه شاخص‌های همه‌گیری‌شناسی این موضوع را نشان نمی‌دهد».
هشدار در آذربایجان‌شرقی
آذربایجان‌شرقی با وجود رتبه اول کشوری در ارائه خدمات به بیماران جزو استان‌هایی است که از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای شیب صعودی بیماری هشدار گرفته‌ است. رئیس دانشگاه‌ علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه روزنامه بین 800 تا هزار تست کرونا در این استان گرفته می‌شود می‌گوید:
«آب و هوای مطبوع و بهاری استان موجب افزایش تردد و سفرهای درون و برون استانی شده و همین مسئله در کنار افزایش ظرفیت آزمایش،‌ باعث افزایش آمار مبتلایان شده است که پیش‌بینی می‌شود این افزایش را در هفته سوم اردیبهشت هم شاهد باشیم.» محمد حسین صومی اهر، میانه، هریس، هشترود و مرند را شهرستان‌هایی می‌داند که بیشترین آمار مبتلایان را دارند و توضیح می‌دهد:
«در یکی از روستاهای هشترود بی‌توجه به فاصله‌گذاری اجتماعی‌ یک مراسم عروسی برگزار شده بود که جمعیت دو روستای آلاقیه و چرتقلو در آن حاضر بودند. همین مسئله موجب شد 24 نفر از 60 مورد مثبت هشترود طی 24 ساعت از حاضران در همین مراسم شناسایی شوند». او با این توضیح تاکید می‌کند که مهم‌ترین برنامه آذربایجان‌شرقی برای مقابله با موج جدید کرونا کنترل بیشتر بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و غربالگری در مراکز 16 ساعته است و فعلا قرنطینه و محدودیت تردد در دستور کار نیست. البته در 2 روستای مذکور محدودیت تردد برقرار شده است.
خوزستان،‌ همچنان در وضعیت قرمز
با وجود اینکه کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اقدامات مناسب برای مقابله با کرونا در خوزستان می‌گوید، اما تاکید می‌کند که وضعیت این استان همچنان قرمز است. ایرج حریرچی، قائم‌مقام این وزارتخانه هم در گفت‌وگو با همشهری شیب بیماری در کل کشور را به جز چند استان نزولی توصیف می‌کند و می‌گوید:
«روند افزایشی در برخی استان‌ها دیده می‌شود که اغلب شیب کمی دارد و فقط خوزستان شرایط بحرانی دارد».غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز با بیان اینکه تعداد بیماران بستری 60 درصد و بیماران سرپایی 3 برابر افزایش پیدا کرده است، می‌گوید: «تعداد بیماران بستری نسبت به بیماران سرپایی بسیار کمتر است که این خود، نشانه مثبتی از تشخیص زودهنگام و امید به قطع زنجیره است».
شهرستان‌های سفید هم امن نیستند
آذربایجان غربی، تهران، خراسان‌شمالی، مازندران و کرمانشاه از دیگر استان‌هایی هستند که طی روزهای گذشته شاهد افزایش مبتلایان به کرونا بوده‌اند. هرچند در سایر استان‌ها آمار نگران‌کننده نیست، اما به گفته مسئولان و متخصصان حتی در شهرهای با وضعیت سفید هم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باید با جدیت بیشتری دنبال شود.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، درمان ‌و آموزش، شهرستان سفید شامل شهرستان‌هایی با میزان متوسط بستری روزانه (به ازای هر صدهزار نفر جمعیت، حداکثر یک نفر است یعنی حداکثر ۱۴ بستری در شهرستان در طول دو هفته شامل موارد مشکوک و قطعی) و شهرستان قرمز (خطر بالا: طی دو هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه آن به ازای هر صدهزار نفر جمعیت بالای ۳ نفر باشد) است و سایر شهرستان‌ها که سفید یا قرمز نباشند در وضعیت زرد یعنی خطر متوسط دسته‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی نشان می‌دهد حتی در شهرستان‌های سفید زنجیره شیوع به طور کامل قطع نشده است.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به بستری 534 نفر در استان و همچنین فوت 10 مورد جدید در 24 ساعت گذشته، آمار کلی فوتی‌های این استان را 338 مورد ذکر می‌کند و به همشهری می‌گوید: «با توجه به بافت فرهنگی خوزستان، ایام عید فطر در این استان به ویژه شهر اهواز اهمیت خاصی دارد و به همین دلیل کنترل بیشتری بر تردد و تجمع‌ها انجام خواهد شد.» حسین کاملی از استمرار محدودیت‌ها در برخی شهر‌های این استان خبر می‌دهد.
شناسایی 2102 بیمار جدید کووید 19 در کشور
سخنگوی وزارت بهداشت از تشخیص قطعی 2102 بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۱۱۶ هزار و ۶۳۵ نفر رسیده است».کیانوش جهانپور با بیان اینکه روند نزولی فوت ناشی از کووید ۱۹ را در کشور شاهد هستیم، می‌افزاید: «متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به 6902 نفر رسید»
.وی با اشاره به بیماریابی فعال‌تر کووید ۱۹ در همه استان‌ها توضیح می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد موارد شناسایی‌شده در ۲۴ ساعت گذشته، از موارد متوسط و دارای علائم خفیف و در خوشه‌های ناامن و در تماس نزدیک و مجاوران با بیماران مبتلا بوده‌اند و فقط ۳۸۵ مورد بستری و ارجاعی به بیمارستان‌ها در همه استان‌ها شناسایی شده‌ است. جهانپور با بیان اینکه در خوزستان با اقدامات انجام‌شده و اعمال محدودیت، این امیدواری ایجاد شده است که در روزهای آینده شاهد کاهش موارد بستری و سرپایی باشیم، اما وضعیت این استان را همچنان قرمز توصیف می‌کند.
قائم‌مقام وزارت بهداشت: شیب بیماری در کل کشور به جز چند منطقه نزولی است و روند افزایشی برخی استان‌ها هم شیب کمی دارددر طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۸ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند تا مجموع جان‌باختگان این بیماری به 6902 نفر برسددر صورت استمرار افزایش مبتلایان در هرمزگان با پیک جدیدی از بیماری کرونا در این استان روبه‌رو خواهیم بود
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار