کد خبر: ۸۶۰۴۳۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۹ 09 June 2020

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: کشور به لحاظ ماده آلی خاک با مشکل مواجه بوده و در بیشتر جاها وجود ماده آلی خاک کمتر از ۰.۵ درصد است.

دکتر محمد فیضیان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بقایای مزارع سرمایه و ذخیره‌ای باارزش محسوب می‌شود و مشکلی که وجود دارد کشاورزان منافع و راحتی خود را در نظر می‌گیرند.

وی با بیان اینکه مشاهده شده کشاورز زمین زراعی را اجاره و پس از آن بقایای آن را برای چرای دام می‌گذارد، بیان کرد: مواد غذایی که گیاه برداشت کرده از خاک با چریدن دام خارج می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه لرستان گفت: کشور به لحاظ ماده آلی خاک با مشکل مواجه بوده و در بیشتر جاها وجود ماده آلی خاک کمتر از ۰.۵ درصد است.

فیضیان با اشاره به اینکه خاکی مناسب است که ماده آلی در حد ۲ تا ۳ درصد داشته باشد، افزود: ماده آلی پس از تجزیه در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و هر سال بخشی از آن تجزیه می‌شود.

این دکترای خاک‌شناسی کشاورزی با بیان اینکه با خارج کردن این ماده آلی از خاک، کشاورزی را به سمت غیرپایدار سوق دادیم، اضافه کرد: آتش زدن پس‌چر به نوعی پاک کردن صورت مساله است که این سبب ایجاد گازهای سمی و گلخانه‌ای می‌شود و محیط زیست را آلوده می‌کند.

وی افزود: مزارع و شالیزارها یکی از منابع تولیدکننده متان به خاطر شرایط غرقابی خاک است.

فیضیان با اشاره به اینکه دنیا به این سمت رفته که از گاز متان تولید شده بقایای گیاهی برای سوخت استفاده می‌کنند، بیان کرد: به هیچ وجه نباید ماده آلی را از خاک خارج کنیم؛ نیاز داریم به شکل دستی فضولات دام و پساب کارخانجاتی که فاقد عناصر سنگین هستند را به خاک اضافه کنیم.

این دانشیار دانشگاه لرستان با بیان اینکه ضرورت دارد کشاورزان تناوب زراعی را رعایت کند، هر چند در اینجا بحث درآمد و منافع کشاورز مطرح است، تصریح کرد: به عنوان مثال چنانچه یونچه، شبدر، نخود و عدس کاشته شود چراکه زندگی همزیست با باکتری‌ها دارند.

وی گفت: باید به منظور حفظ مواد آلی خاک نیاز است کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی حمایت شوند و آموزش‌های لازم را به آنها ارائه دهند.

فیضیان عنوان کرد: وجود ماده آلی در خاک ذخیره‌گاهی برای موجودات ذره‌بینی است که برای تجریه مواد آلی و تبدیل آن به عناصر قابل مصرف  برای تغدیه گیاه و موجودات ذره‌بینی بسیار مفید است

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار