روز گذشته خبر کذبی مبنی بر این‌که حجت‌الاسلام و المسلمین حسین انصاریان، به بیماری کرونا مبتلا شده است؛ توسط سایت خبری «شفقنا» منتشر شد. این شایعه از آن‌جایی با اهمیت است که در روزهای اخیر کلیپ‌هایی از محافل روضه‌خوانی و عزاداری حجت‌الاسلام و المسلمین انصاریان در رسانه‌ها منتشر شده است.
کد خبر: ۸۹۶۳۸۰
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۳ 07 September 2020

به گزارش تابناک قم، روز گذشته (شنبه 15 شهریور) خبری مبنی بر این‌که حجت‌الاسلام و المسلمین حسین انصاریان، استاد اخلاق و مفسّر قرآن کریم به بیماری کرونا مبتلا شده است؛ توسط خبرگزاری «شفقنا» منتشر شد.

شفقنا با تاکید بر این‌که استاد انصاریان به منظور سخنرانی دهه دوم محرم میهمان مردم شهرستان خوی بود؛ نوشت: "حجت‌الاسلام و المسلمین حسین انصاریان در دومین شب از مراسم عزای سیدالشهدا(ع) در مصلی امام خمینی(ره) دچار تنگی تنفس و سرفه‌های مکرر شده که با مراجعه به بیمارستان و انجام تست کرونا، نتیجه آزمایشات مثبت اعلام شد."

این خبر در حالی پخش شده است که در روزهای اخیر کلیپ‌هایی از محافل روضه‌خوانی و عزاداری حجت‌الاسلام و المسلمین انصاریان در رسانه‌ها منتشر شده است؛ اما پیگیری‌های صورت گرفته از دفتر این استاد اخلاق، حاکی از کذب بودن این خبر دارد.

این شایعه اگر صرفا توسط شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شد؛ چندان قابل اعتنا نبود چرا که اصالت خبر در این فضا برای اهالی رسانه و آن دسته از افرادی با خبر سر و کار دارند و یا دارای درک رسانه‌ای هستند، معمولا دارای اهمیت نیست؛ اما این شایعه از آن‌جایی قابل تامل است که اولا_ موج این‌گونه اخبار برای تخریب عزاداری بعد از دهه اول محرم جای تامل دارد و درثانی_ بازهم اسم سایت «شفقنا» منبع این شایعه است.

خبرگزاری که نیم نگاهی به سبقه آن، نشان می‌دهد که این سایت ید طولایی در شایعه پراکنی، تحریف، بولد کردن اخبار منفی و بی‌اهمیت و ... دارد و در بزنگاه‌های مختلف خط ایجاد تفرقه و حاشیه‌سازی را در کشور دنبال می‌کند. پیش‌تر نیز «قم‌نا» به صورت مستند به نمونه‌هایی از شایعات و خط تخریب ارزش‌ها توسط این سایت اشاره کرده بود.

«شفقنا» تلاش می‌کند خود را طرفدار و پیرو افکار آیت‌الله سیستانی از مراجع به نام جهان تشیع و ساکن کشور عراق معرفی کند. آیت‌الله سیستانی در پاسخ به استفتایی درباره نحوه برگزاری مراسم عزاداری امام حسین (ع) در سایه شیوع ویروس کرونا، بر برگزاری این مراسمات با رعایت دستورالعمل‌هایی بهداشتی تاکید داشته‌اند و به هیچ وجه مقلدان خود را از برپایی و اقامه مراسم عزای ماه محرم به حضوری منع نکرده‌اند.

حال جای سوال است که «شفقنا» بر چه اساسی در ایران اقدام به انتشار این خبر کذب کرده است!؟ خبرسازی‌هایی از این قبیل که در جهت تخریب عزاداری‌ها تلقی شده و در ابتدا توسط یک منبع رسمی در داخل کشور منتشر می‌شود و سپس در شبکه‌های اجتماعی به صورت گسترده مورد استناد قرار می‌گیرد.

منبع: قم نا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار