رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: خداحافظی نماینده رهبر انقلاب در سوریه با مردم این کشور / اظهارنظر عضو کارگزاران درباره اسامی مطرح شده برای انتخابات ۱۴۰۰ / اسامی کاندیدا‌های انتخاباتی از ابتدای زمستان قطعی می‌شود / افشاگری محمود‌ صادقی درباره پرونده تایید صلاحیت ها و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۹۰۹۲۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۴ 14 October 2020

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
افشاگری محمود‌ صادقی درباره پرونده تایید صلاحیت ها

محمود صادقی نماینده سابق مجلس: به واسطه احمد توکلی با طائب برای بازداشت ها هماهنگ کردیم.شورای نگهبان در مظان اتهام فساد است.نقوی حسینی(نماینده پیشین ورامین) عنوان کرده که به ایشان مراجعه کرده‌اند برای تایید صلاحیت باید پول پرداخت کند .موسوی بیوکی(نماینده سابق یزد) هم چنین موضوعی را تایید می کند و به ایشان مراجعه شده است. موارد مستند متعدد از شهرستان‌های مختلف، نظیر سنندج، آذربایجان، لرستان، استان تهران و شهرهایی مثل نیشابور در این ماجرا وجود دارد. در این دوره به واسطه احمد توکلی با طائب(رئیس اطلاعات سپاه) هماهنگ کردیم و با دستور طائب و هماهنگی حفاظت اطلاعات شورای نگهبان ورود لازم صورت گرفته و در نمونه هتل هویزه در حالی که متخلفین در حال رد و بدل کردن چک بودند، دستگیری صورت گرفت. از بعضی از این افراد، عکس‌ها، فیلم‌ها و فایل‌های صوتی وجود دارد/امتداد
 
آیا پلاسمای مردم ایران قاچاق می‌شود؟

ریاحی، عضو اتاق بازرگانی تهران:بر خلاف بسیاری از حوزه‌ها، در بخش دارو و به طور خاص در حوزه پلاسما، اساسا امکان مخفی کاری و سودجویی شخصی وجود ندارد. در گام نخست پلاسمای دریافت شده، برای مدت سه ماه باقی می‌ماند و آزمایش‌های لازم برای سنجش میزان سلامت آن انجام می‌شود و اگر بعد از سه ماه سلامت پلاسما تایید شد، برای پالایش به خارج از کشور ارسال می‌شود. در این فرایند امکان جابه‌جایی و مخفی کاری نیست. تقریبا برای درمان هر بیمار کرونایی، به پلاسمای پنج فرد درمان شده نیاز است، اما متاسفانه هنوز در ایران تعداد بسیار محدودی پلاسما داده‌اند. /ایسنا
 
تاخت و تاز قیمت‌ها در بازار

بررسی‌ قیمت‌ها در بازار خودرو نشان می‌دهد در طول یک هفته گذشته با افزایش قابل توجهی روبه‌رو شده‌اند.قیمت پژو۲۰۶ تیپ در یک هفته گذشته با افزایش ۱۱ میلیون تومانی روبه‌رو شده است؛ به طوری که از ۲۳۰ میلیون تومان به ۲۴۱ میلیون تومان افزایش یافته است.قیمت پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز نیز در یک هفته گذشته یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است و با قیمت ۲۲۹ میلیون تومان به فروش می‌رود. پژو۴۰۵ بنزینی نیز افزایش ۱۳ میلیون تومانی قیمت را تجربه کرده است./خبرآنلاین
 
اسامی کاندیدا‌های انتخاباتی از ابتدای زمستان قطعی می‌شود

حسین نجابت، عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری و نماینده ادوار مجلس در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین و در پاسخ به این پرسش که اخیرا اسامی متعددی از جمله آقای «ولایتی» برای کاندیداتوری از جناح اصولگرا در سال ۱۴۰۰ مطرح می‌شود؛ آیا می‌توان ایشان را به عنوان یکی از گزینه‌های جدی دانست؟، اظهار کرد: همواره در ابتدای پاییز سال منتهی به انتخابات برخی اسامی به عنوان ریاست جمهوری مطرح می‌شوند که بیشتر آن‌ها در حد گمانه‌زنی هستند و نمی‌توان به ایشان به صورت جدی نگاه کرد.وی افزود: برخی از کاندیدا‌های انتخاباتی احتمالی از سوی هواداران ایشان مطرح می‌شوند و برخی دیگر خودشان اقدام به اعلام کاندیداتوری می‌کنند که مورد دوم کار درستی نیست.نجابت با ارائه یک پیش بینی گفت: به نظر باید تا ابتدای فصل زمستان صبر کنیم تا جناح‌های سیاسی کاندیدا‌های احتمالی خود را به مردم معرفی کنند.
 
سلیمی‌نمین: طرح نام میرسلیم و آخوندی برای ۱۴۰۰ محض شوخی است

این کارشناس مسائل سیاسی یادآور شد: طرح کاندیداتوری برخی افراد در انتخابات ریاست جمهوری محض خنده و برخی نیز محض گریه است مثل آقایان میرسلیم و آخوندی. درباره برخی اسامی باید تأمل کرد و افرادی را نیز باید جدی گرفت چون باید به عنوان یک شخصیت موثر در یک جریان ارزیابی شوند.وی افزود: مشاهده می کنیم برخی با فرصت طلبی خود را در سطح کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح می کنند تا سطح حضور خودشان را در جامعه بالا ببرند. معتقدم اگر هزینه مادی چنین فرصت طلبی هایی بالا برود این افراد هیچ گاه وارد صحنه انتخابات نمی شوند.سلیمی نمین با بیان اینکه برخی افراد عملکرد خودشان را در حوزه اجرا نشان دادند و دل مردم از آنها خون است، گفت: آقای روحانی از عدم تحرک آقای آخوندی انتقاد کرد چون معتقد بود آقای آخوندی در حوزه مسکن کوتاهی کرد و کار موثری صورت نداد. حالا تصمیم چنین کسانی برای کاندیداتوری در انتخابات به معنی آن است که برای فهم مردم هیچ ارزشی قائل نیستند و به قدرت هایی بیرون از قاعده جامعه دل بسته اند تا از این طریق توفیقی به دست بیاورند.

مطالبه جالب یک اصولگرا از ضرغامی
 
دبیرکل حزب سبز گفت: ضرغامى کابینه خود را برای ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به مردم معرفى کند تا ببینیم چه مقدار قابلیت دفاع کردن دارد.حسین کنعانی مقدم دبیرکل حزب سبز در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اعلام آمادگى عزت‌الله ضرغامی برای شرکت انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ اظهار کرد: اینکه می‌گویند آقاى ضرغامى نفر سوم لیست اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری ١٤٠٠ است، به نظر من ناشیانه‌ترین اظهار نظر سیاسی است.او ادامه داد: قرار نیست که انتخابات ریاست جمهوری یک‌طرفه باشد و تنها اصولگرایان وارد این عرصه شوند، همچنین احزاب و تشکل‌های سیاسی باید در خصوص نامزدهای انتخاباتی به اجماع برسند، زیرا با تعدد نامزدهای انتخاباتی روبرو هستیم.

دبیرکل حزب سبز تصریح کرد: به نظر می‌آید که این اظهار نظرهاى سیاسى اعتبار چندانى ندارد و لازم است که احزاب سیاسى، نامزدها را در درون خودشان گزینش و بعد به مردم معرفى کنند.فعال سیاسى اصولگرا یادآور شد: ممکن است هر فردى براى پذیرش مسئولیت، جنبه‌های خوبی داشته باشد؛ اما ریاست جمهوری مسئله بسیار مهم و اصولى است و باید خود فرد کارآمدى لازم را داشته باشد.کنعانى مقدم بیان کرد: بهتر است که آقاى ضرغامى قبل از اعلام آمادگى خودش براى انتخابات، کابینه خود را معرفى کند تا ببینیم چه مقدار قابلیت دفاع کردن و سپس رای دادن دارد.

پاسخ واعظ آشتیانی به منتقدان سفرهای استانی قالیباف
 
واعظ آشتیانی گفت: اصلا فرض کنیم که آقای قالیباف نگاه انتخاباتی دارد. از این که بالاتر نداریم. با آن نگاه هم که سفر برود، هدف دیدن مشکلات و تلاش برای رفع آن است. کجای این بد است؟واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفتگو با خبرنگار «فردا» انتقادات و هجمه‌ها به سفر‌های استانی رئیس مجلس را ناشی از نگاهی غیرمنصفانه دانست و گفت: «متاسفانه قیاسی بین عملکرد آقای قالیباف با عملکرد روسای قبلی مجلس صورت می‌گیرد و انتقادات نیز ناشی از همین است».وی در تشریح ضرورت اینگونه سفر‌ها و بازدید‌ها گفت: «مجلس محل قانون گذاری است. وقتی هم که قانون را تصویب کرده و به قوه مجریه می‌دهد باید به اجرای آن هم نظارت داشته باشد تا اگر نقصی در قانون وجود دارد، اصلاح شود و یا اگر ایرادی در کار مدیران اجرایی است، تذکر داده شود.»این فعال سیاسی اصولگرا با تاکید بر اینکه «لازم است منصفانه به موضوع نگاه کنیم» گفت: «متاسفانه آلودگی سیاسی در کشور ما را به یک بیراهه می‌رود و به هر عملی با دید منفی می‌نگریم. اینکه آقای قالیباف کاندیدای ریاست جمهوری باشد یا نه چه فرقی در اصل موضوع دارد. او وظیفه دارد که از ابزار نظارتی خود در مجلس استفاده کند».
 
آخرین وضعیت مشایی و بقایی از زبان وکیلشان
 
وکیل مدافع حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی در مصاحبه ای در خصوص آخرین وضعیت مشایی و بقایی جزئیاتی را بیان کرد.مهران عبدالله پور وکیل حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی با اشاره به وضعیت موکلان خود گفت: آقای بقایی در بیمارسان تحت معالجه هستند.وی در خصوص وضعیت پرونده حمید بقایی اظهار داشت: ما معتقدیم ایشان بی گناه است و از طریق اعاده دادرسی پیگیر احقاق حق هستیم.عبدالله پور با اشاره به وضعیت اسفندیار رحیم مشایی دیگر موکل خود گفت: آقای مشایی هم در بیرون از زندان تحت معالجه هستند و پیگیر اعاده دادرسی و محکومیت ایشان نیز هستیم.وکیل مدافع حمید بقایی و اسفندیار رحیم مشایی در خصوص مدت محکومیت موکلین خود گفت: در خصوص آقای بقایی ۱۵ سال حبس قابل اجراست و آقای مشایی هم به ۶ سال و نیم حبس محکوم شدند. که از اسفند ۹۶ نیز شروع به اجرا شده و تا به الان نیز ادامه دارد.

اظهارنظر عضو کارگزاران درباره اسامی مطرح شده برای انتخابات ۱۴۰۰
 
عضو حزب کارگزاران سازندگی در این باره که آیا اشخاصی چون سورنا ستاری، محسن هاشمی و علی لاریجانی از کاندیداهای احتمالی کارگزاران هستند یا خیر؟ گفت: اینها اصلا درست نیست و ما اصلا در جلسات کمیته سیاسی حزب به مرحله گفت و گو درباره افراد نرسیده ایم.«فرزانه ترکان»، چهره سیاسی اصلاح‌طلب و عضو حزب کارگزاران سازندگی، درباره نقش بزرگان اصلاح‌طلب در انسجام بخشی به اصلاح‌طلبان برای انتخابات 1400 به ویژه در شرایط انفعال اصلاح‌طلبان و فعال شدن اصولگرایان به برنا گفت: تجربه قبلی انتخابات نشان داده که اصلاح‌طلبان بسیار آسان تر از اصولگرایان می‌توانند به اتفاق نظر و اجماع برسند. این موضوع در انتخابات قبلی از قبیل تهیه لیست و ائتلاف بین جریانات اصلاح‌طلب اتفاق افتاد و تجربه شده است. اما شرایط کشور و مشکلاتی که در حال حاضر احزاب اصلاح‌طلب با آن مواجه هستند، مانع از ایجاد یک تصمیم جدی برای شرکت در انتخابات می‌شود تا بتوانند به مردم اطمینان دهند که توان تغییر، دارند.

او افزود: مشکل ما برای حضور در انتخابات، بحث ایجاد اتحاد قوی بین اصلاح‌طلبان نیست چراکه این اتحاد در حال حاضر به صورت نسبی فراهم است و در زمان نزدیک به انتخابات نیز می‌تواند قوی تر هم شود؛ در واقع بحث اصلی ما این است که اصلاح‌طلبان ابتدا باید فکر کنند که تا چه اندازه می‌توانند در شرایط و زندگی مردم اعم از اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تاثیرگذار باشند.این عضو حزب کارگزاران ادامه داد: بنابراین اگر تاثیری که اصلاح‌طلبان می‌توانند داشته باشند در حد یک رئیس‌ جمهور باشد که اختیارات کافی برای تصمیم‌گیری‌های اساسی برای کشور را ندارد، نمی‌توانند اعتماد مردم را جذب کنند و از آنها بخواهند که پای صندوق‌های رأی بیایند.

خداحافظی نماینده رهبر انقلاب در سوریه با مردم این کشور
 
در پی موافقت رهبر انقلاب، آیت الله طباطبایی اشکذری نماینده ولی فقیه در سوریه در نماز جمعه این هفته حرم حضرت زینب (س) با مردم سوریه خداحافظی می‌کند.آیت الله طباطبایی از ابتدای سال ۱۳۹۵ به عنوان نماینده رهبر انقلاب در سوریه منصوب شده بود که ارتباط عمیق با عموم مردم این کشور، حضور در جمع رزمندگان مدافع حرم، ارتباط با علماء و روحانیون منطقه و همچنین تولیت مصلی حرم حضرت زینب سلام الله علی‌ها و اقامه نماز جمعه حرم مطهر آن حضرت، از جمله فعالیت‌های ایشان بوده است.آیت الله طباطبایی در نمازجمعه این هفته حرم حضرت زینب سلام الله علی‌ها با مردم سوریه خداحافظی و هفته آینده نماینده جدید مقام معظم رهبری در سوریه حضرت حجت الاسلام و المسلمین صفار هرندی معرفی و ایراد خطبه می‌کنند.
 
هدایایی که آیت‌الله هاشمی برای استاد شجریان فرستاد
 
غلامعلی رجایی مشاور مرحوم آیت الله هاشمی با بیان اینکه زمانی که آقای شجریان بیمار شد، آیت‌الله هاشمی من را با یک کتاب و دو انگشتر و دست‌خطی به عیادت ایشان فرستاد، گفت: البته نتوانستم با ایشان ملاقات کنم؛ چون در قرنطینه بودند، اما با خواهر آقای شجریان دیدار کردم و هدیه‌ها را تقدیم کردم. بعدتر که در مورد بازخورد این عیادت پرس‌وجو کردم، شنیدم ایشان بسیار خوشحال شده که آقای هاشمی به یادشان بوده است. دو انگشتر هم که نگین آن سنگ قبر امام حسین (ع) بود، به آقای شجریان و همسرشان هدیه کردیم و یک کتاب روزنوشت آیت‌الله هاشمی را که خودشان امضا کردند و نوشتند تقدیم به «هنرمند متعهد».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار