اما سوال اینجاست ،آیا استاندار با وجود یدک کشیدن عنوان نماینده عالی دولت دراستان ،از این سطح از توان و اختیار برای تعطیل نمودن دوهفته ای استان واعمال قرنطینه کامل برخوردار است ولی به آن عمل نمی کند ؟
کد خبر: ۹۱۵۸۳۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۷ 11 November 2020

تابناک ایلام::این روزها استان ایلام  از حیث ابتلای به ویروس کرونا و مرگ ومیر ناشی از آن در وضعیت حادی قرار دارد ،اگر چه به رنگ بندی های دانشگاه علوم پزشکی بدلیل تاثیر آن در عادی سازی شرایط در برخی مناطق اعتقادی نداشته ونداریم ،اما رنگ سیاه زیبنده حال وروز استان است.

با سیر صعودی مبتلایان به کرونا ودورقمی شدن متوفیان در استان ایلام ،روزها وساعات سخت ودهشتناکی پیش روی مردم استان ترسیم شده است . هرچند هنوز هستند افرادی که با وجود نظاره گر مرگ خاموش  ودفن بی سروصدای دوستان ،نزدیکان واشنایان ،بازهم به خطرات این ویروس مرگبار ایمان نیاورده وهمچنان بی پروا بر مسئولیت های اجتماعی پای گذاشته و جان وسلامت هم استانی هایمان را به خطر می اندازند.

با وجود اینکه کارمندان ادارات ،بانکها وسازمانهای دولتی وحاکمیتی بخش قابل توجهی از ابتلای به کرونا را به خود اختصاص داده وبدلیل مراودات ورفت وآمدهای چشمگیر به کانون انتقال این ویروس مرگبار تبدیل شده اند ،اما همچنان تدابیر لازم برای تعطیلی این کانون مهم انتشار ویروس اتخاذ نشده است .

عمده فعالان رسانه ای و اجتماعی استان که از روزهای آغازین انتشار ویروس کرونا در استان با مجاهدتی خاموش پرچم اطلاع رسانی وآگاهسازی را برافراشته نگه داشته ودر خط مقدم تنویرافکار عمومی در زمینه مقابله با این ویروس کشنده قرار داشته اند،براین باورند که اجرای تعطیلی دو هفته ای استان و قرنطینه کامل آن تنها راه باقی مانده برای ایجاد وقفه در ترکتازی کرونا به حساب می آید.

از آنجاییکه عمده  انتظارها در زمینه اعمال قرنطینه و عملی شدن تعطیلی دوهفته ای استان متوجه استاندار بعنوان نماینده عالی دولت و رییس ستاد استانی کرونا است ،طبیعتا عدم تحقق این خواسته به شکل نارضایتی وانتقادات تند وتیز از وی ظهور و بروز کرده است .

اما سوال اینجاست ،آیا استاندار با وجود یدک کشیدن عنوان نماینده عالی دولت دراستان ،از این سطح از توان و اختیار برای تعطیل نمودن دوهفته ای استان واعمال قرنطینه کامل برخوردار است ولی به آن عمل نمی کند ؟

طبیعی است که بررسی سخنان استاندار در جلسات ستاد کرونا وغیر کرونا که همواره بر ضرورت رعایت دستورالعمل ها ،هشدارهای پیشگیرانه واجرای طرح دورکاری کارمندان تاکید داشته اند ،بیانگر اهمیت حفظ سلامت شهروندان ایلامی برای ایشان است ،اما بطور قطع مانعی بزرگ در مسیر اجرایی شدن این پیشنهاد از سوی استاندار قرار گرفته است که باید ما رسانه ها و دیگر فعالان اجتماعی در بیان انتقادات آن را ملحوظ نماییم .

با سیری در شرح وظایف استانداران و رسیدن به درک صحیحی از حدود واختیارات استانداران می شود با تلطیف نمودن انتقادات و گام برداشتن در مسیر مسئولیت های اجتماعی ،مسئولین استان را برای عبور به سلامت از بحران اخیر وبا حداقل آسیب ها به هم استانی هایمان یاری رسانیم .

ماده یک حدود و اختیارات ووظایف استانداران مصوب شواریعالی اداری کشور می گوید : استانداران درقلمرو مأموریت خویش بعنوان نماینده عالی دولت، مسئولیت اجرای سیاست های عمومی کشور درارتباط  با وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت های دولتی و سایر دستگاههائی که بنحوی از بودجه عمومی دولت استفاده می نمایند، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای انتظامی، شوراهای اسلامی شهر و شهرداریها و مؤسسات عمومی غیردولتی را عهده دار خواهند بود.

تبصره 2 همین ماده صراحت دارد که  استاندار بعنوان نماینده عالی دولت دربرابر رئیس جمهور وهیأت وزیران مسئول بوده و بعنوان نماینده وزارت کشور مسئولیت اجرای وظائف و اختیارات آن وزارت دراستان را عهده دار خواهد بود و درمقابل وزیر کشور پاسخگوست .

بدیهی است که استاندار ،نخست وزیر یک ایالت خودمختار نیست و براساس همین تبصره 2ماده یک وظایف واختیارات استانداران ،بعنوان نماینده عالی دولت در برابر رییس جمهور و بعنوان نماینده وزیر کشور واجرای وظایف واختیاراتی که آن وزارتخانه به ایشان محول کرده مسئول است.

پر واضح است که مصوبات ستاد ملی کرونا که ریاست آن برعهده رییس جمهور و قرارگاه ملی مقابله با کرونا که فرماندهی آن بر عهده وزیر کشور قرار دارد  ،راه را بر هرگونه جزیره ای عمل کردن ازسوی استانداران بسته است ،یقینا با درک واقعی اینکه استان بخشی از ستاد ملی کروناست ،نمی توان انتظاری فراتر از تصمیمات ستاد ملی کرونا از استاندار ایلام داشت .

همه این موضوعات را مطرح کردیم که بگوییم ما  از استاندار ایلام انتظاری فراتر از قانون نداریم ،می دانیم که ایشان از اختیارات لازم برای تعطیل نمودن کل استان برخودار نیستند ،اصولا ایشان مجری دستورات ومصوبات مقامات مافوق خود هستند ،اما وقتی در جایی و نقطه ای دیگر می بینیم که برخی استانداران چگونه از حدود واختیارات خود عبور می کنند ،این انتظار هم در بخشی از جامعه وبدنه رسانه وفعالین اجتماعی شکل می گیرد که چرا استاندار ایلام این کار را انجام نمی دهد ؟

شب گذشته حتی در خبر سراسری شنیدیم که گوینده خبر به مردم استان ایلام گفت که استانتان در وضعیت فوق حاد قرار دارد و مراقب خودتان باشید بنابراین با ملحوظ دانستن حدود واختیارات استانداران و در نظر داشتن این مقدورات ومعذورات، از استاندار ایلام عمل نمودن به قانون همانند استاندار کردستان را خواستاریم ،چون می دانیم تنها راه برای قایق آمدن بر این بحران قطع ارتباطات گسترده افراد در جامعه است .

چطور است که استاندار استانی همچون کردستان می تواند با اختیارات خود 6 شهرستان را به مدت ده روز تعطیل نماید اما برای استاندار ایلام اختیار تعطیل نمودن 3شهرستان سیاه استان فراهم نباشد ؟!

از اینرو با علم به اینکه استاندار از اختیارات لازم برای تعطیلی همه استان و همچینن اعمال قرنطینه برخودار نیست ،دو پیشنهاد برای عبور از شرایط پیش رو ارایه می گردد ؛

اول ؛این مطالبه عمومی  به ستاد ملی کرونا شخص رییس جمهور ووزیر کشور ارایه شود و مجوز لازم برای تعطیلی دو هفته ای کل استان و اعمال قرنطینه اخذ شود .

دوم؛ در صورت عملی نبودن پیشنهاد اول ،به شیوه استاندار کردستان عمل نموده وبا استفاده از اختیارات محدود خود سه شهرستان سیاه (ایلام ،ایوان وچرداول )تعطیل شوند تا زمینه برای انتشار بیشتر این ویروس وافزایش مبتلایان ومرگ ومیرها فراهم نشود .

در کنار انتظاراتی که از  مقامات کشوری واستانی برای تمهید اندیشی در زمینه کمک برای برون رفت از بحران جاری می رود ،اما بخش قابل توجه مسئولیت های اجتماعی متوجه مردم است ،خود مردم باید بیش از دیگران مراقب سلامت خود باشند . 

اگر مردم ما رعایت نکنند ،ماسک نزنند ،فاصله گذاری اجتماعی را پشت گوش بیاندازند ،قید مهمانی ها ،مراسمات و شب نشینی ها را نزنند ،به یقین دولت و حاکیمت نمی تواند برای هر خانه ای یک مامور کنترل بگمارد ،باور کنید اگر بنا بر عدم رعایت باشد ،بازهم راهی برای دور زدن مامور مراقب خواهند یافت !پس بخش عظیم مسئولیت مراقبت از جان وسلامت مردم در اختیار خود مردم است!براستی که  "کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من " تمثیل زیبایی برای شرایط و حال وروز کنونی ماست ، اگر ما برای سلامت خود ارزش قایل نباشیم ،نباید از دیگری حفظ سلامت خود را خواستارباشیم!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سارا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۸/۲۶
استاندار ایلام بومی نیست .خانواده و فامیلش توی ایلام قتل عام نمیشن .چون ایلامی نیست اگر هممون هم بمیریم براش مهم نیست .یادمه پارسال توی یخبندان و گردوخاک غلیظ و هزار کوفت دیگه هم سر کار میرفتیم و ستاد بحران در خواااب
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار