کرمانشاه-ایرنا- مدیرکل انتقال خون کرمانشاه وضعیت ذخایر خونی را بحرانی توصیف کرد و گفت: حتی در موجودی گروه خونی O مثبت هم که همیشه بالاترین موجودی را داشته‌ایم به مرحله هشدار رسیده‌ایم.
کد خبر: ۹۱۶۵۶۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱ 14 November 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،پژمان صالحی فر بیان داشت‌: تا مهرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته ذخایر خونی ما ۲۵ درصد کاهش داشته اما از آبان ماه این کاهش به وضعیت خطرناک ۵۰ درصدی رسیده است.

او احتمال داد که تعطیلی ها در ایام کرونا می تواند از عوامل کاهش استقبال مردم به اهدای خون باشد.

به گفته صالحی فر، میزان مراجعات روزانه از ۲۵۰ نفر به کمتر از ۱۲۰ نفر کاهش یافته است.

بیماران ۲۵ مرکز درمانی چشم به راهند

وی ادامه داد: متاسفانه مردم تا احساس ضرورت نکنند خون اهدا نمی کنند اما باید بدانند که هم اکنون بیماران ۲۵ مرکز درمانی کرمانشاه چشم به راه خون های اهدایی مردم هستند.

به گفته صالحی فر، این بیماران از تالاسمی ها گرفته که به صورت مستمر هر ۲۰ روز یک بار خون لازم دارند تا کودکان سرطانی بیمارستان محمد کرمانشاهی همه نیازمند خون های اهدایی مردمند.

وی در خصوص شرایط اهدای خون نیز توضیح داد: به طور کل افراد سالم ۱۸ تا ۶۰ ساله می توانند خون اهدا کنند و کسانی که اهدا کننده مستمرند نیز تا ۶۵ سالگی قادر به اهدای خون هستند.

صالحی فر افزود: مردها چهار بار و خانم تا سه بار در سال می توانند خون اهدا کنند و میزان حجم خون گرفته شده نیز در هر بار ۴۵۰ سی سی است و تاریخ مصرف خون نیز به حداکثر تا ۳۵ روز می رسد.

به گفته این مقام مسوول، مرکز ثابت خونگیری کرمانشاه همه روزه حتی روزهای جمعه از ساعت هفت صبح تا ۱۹ یکسره فعال است ضمن اینکه مرکز کانکس موقت شهرک مسکن کرمانشاه نیز از امروز از ۹ صبح تا ساعت ۱۳ فعالیتش را آغاز کرده است.

صالحی فر، به مردم اطمینان خاطر داد که خونگیری با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی انجام خواهد شد.

فقط ۳۲۶ کرونایی بهبود یافته پلاسما داده اند!

موضوع بعدی اهدای پلاسمای بهبود یافتگان بود که مدیرکل انتقال خون کرمانشاه به آن اشاره کرد و گفت: باید این پلاسما ۲۸ روز پس از بهبودی اهدا شود.

صالحی فر تاکید کرد: افرادی که از کرونا بهبود یافته اند لازم است به شکرانه بهبودی هم که شده پلاسمایشان را اهدا کنند چرا که پادتن های آنها تا نهایت چهار ماه در بدنشان دوام خواهد آورد.

وی اطمینان خاطر داد که اهدای پلاسما موجب کاهش سیستم ایمنی بدن نمی شود.

آنچنان که صالحی فر توضیح داد: در فرایند اهدای پلاسما، گلبول های سفید و سلول های خاطره ای خون به بدن شخص بر می گردد و این سلول های خاطره ای هستند که آنتی بادی در برابر ویروس می سازند.

وی تعداد اهدا کنندگان پلاسما از اردیبهشت ماه تاکنون را ۳۲۶ نفر اعلام کرد و افزود: با اینکه هنوز هیچ درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد اما همین پلاسما درمانی با موفقیت ۵۰ درصدیش می تواند در نجات جان بسیاری از افراد موثر باشد.

انتقال خون کرمانشاه چشم به راه خیران

مدیرکل انتقال خون کرمانشاه در ادامه با اشاره به کمبود مراکز ثابت خونگیری در استان گفت: خیران به ما در ساخت سامانه های متحرک خونگیری کمک کنند.

به گفته صالحی فر، چهار شهرستان جوانرود، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب و کنگاور پتانسیل داشتن مرکز ثابت خونگیری را دارند اما فقط در ۲ شهر اسلام آباد غرب و کنگاور ساختمان و تجهیزات وجود دارد که به دلیل کمبود نیروی انسانی متخصص به صورت تیم سیار اداره می شوند.

او تاکید کرد که بهتر است به جای ساختمان سازی و صرف هزینه های زیاد به ساخت سامانه های متحرک خونگیری روی بیاوریم و کمک های خیران می تواند در این مسیر بسیار گره گشا باشد چرا که در شرایط بحرانی این سامانه ها بهتر می توانند کمک کنند.

وی تنها اتوبوس خونگیری انتقال خون کرمانشاه را مثال زد که در شرایط فعلی کرونا به دلیل مشکلات تهویه کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

آنچنان که صالحی فر گفت: به همراه آزمون استخدامی که برگزاری آن به آذر ماه موکول شده قرار است کمبود نیروی انسانی سازمان انتقال خون کرمانشاه جبران شود.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان، ۳۱ بخش، ۳۲ شهر، ۸۶ دهستان و ۲ هزار و ۵۹۵ آبادی دارد و ۲.۴ درصد جمعیت کشور در این استان سکونت می کنند که از این تعداد ۷۵ درصد در نقاط شهری و ۲۵ درصد در نقاط روستایی زندگی می کنند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار