مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در سالیان گذشته تنها نیمی از بیماران دیابتی از بیماری خود آگاه بودند، اما با غربالگری هایی که از سال ۱۳۹۵ آغاز شد، این میزان در کشور به ۷۵ درصد و در استان به بیش از ۷۷ درصد رسیده است.
کد خبر: ۹۱۷۶۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱ 18 November 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر پری میرشفیعی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی اراک و مجموعه های تابعه، ۲۶ هزار نفر (افراد بالای ۳۰ سال) در خصوص بیماری دیابت غربالگری و مراقبت و کنترل شده اند.
وی اظهار داشت: این بیماری به ۳ نوع یک و دو و دیابت بارداری تقسیم بندی می شود که ۵ تا ۱۰درصد بیماران به نوع یک مبتلا و اکثر آنها نیز کودکان و نوجوانان هستند.
وی یادآورشد: در دیابت نوع دو که بیش از ۹۰ درصد مبتلایان به دیابت را تشکیل می دهد با زمینه ژنتیک، چاقی و بالا رفتن سن (بالای ۴۰ سال) شکل شده و علائمی چون خشکی دهان، پر ادراری و پرخوری دارد، همچنین در دیابت نوع بارداری نیز با توجه به فیزیولوژِی بدن رخ داده و معمولاً بعد از اتمام دوره بارداری و ختم حاملگی، این نوع دیابت نیز به اتمام می رسد.
دکتر میرشفیعی افزود: نامگذاری یک روز در جهان و حتی یک هفته به این بیماری نشان از اهمیت و جدی بودن این بیماری دارد.
وی اظهار داشت: شعار سازمان جهانی بهداشت این است که پرستاران، مراقبین سلامت و بهورزان در دنیای دیابت تغییر ایجاد می کنند.
مسئول بیماری های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا، مراقبین سلامت با توجه به قرار گرفتن بیماران دیابتی جزء گروه های پرخطر، به صورت تلفنی و از راه دور، این بیماران را کنترل می کردند، اما با توجه به گذشت حدود ۹ ماه از آغاز این بیماری(کرونا) و جدی بودن دیابت و کنترل آن، مراقبین سلامت از بیماران دیابتی به صورت حضوری و با رعایت تمام پروتکل های بهداشتی و با استفاده از ماسک و دستکش، مراقبت می کنند.
دکتر میرشفیعی گفت: با توجه به بحران فراگیر کرونا ویروس و تحت الشعاع قرار دادن تمام ابعاد زندگی توسط این ویروس منحوس، از آنجایی که بیماران دیابتی نسبت به سایرین سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، لازم است که نکات بهداشتی را بسیار جدی رعایت نمایند، کمتر در جامعه حضور یابند و به هنگام احساس کوچکترین علائم سرماخوردگی و یا علائم مشکوک دیگر، در اسرع وقت به مراکز درمانی و متخصصین مراجعه نمایند، چرا که در صورت ابتلا به کرونا ویروس باید تحت نظر پزشک تغییری در دستورات دارویی آنها ایجاد شود.
گفتنی است در تقویم جهانی روز ۱۴ نوامبر هر سال روز جهانی دیابت است، ۱۴ نوامبر ۲۰۲۰ با ۲۴ آبان ۱۳۹۹ برابر شده و همچنین ۲۷ آبان لغایت ۳آذر نیز هفته دیابت نامگذاری شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار