مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز با بیان اینکه صنایع دستی البرز از لحاظ کیفیت و کمیت بسیار غنی است، گفت: سکونت اقوام مختلف در استان البرز باعث تنوع صنایع دستی این استان شده است. تقریبا از همه اقوام ایرانی در البرز زندگی می کنند و صنایع دستی منطقه خود را در البرز تولید می کنند.
کد خبر: ۹۱۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳ 19 November 2020

رکود گردشگری ایران و افت بازار صنایع دستی در سال کرونایی

به گزارش «تابناک البرز» فریدون محمدی با اشاره به تاثیرات منفی بیماری کرونا بر فروش صنایع دستی گفت: صنایع دستی وابستگی زیادی به گردشگری دارد و با رکود گردشگری در سراسر دنیا بازار صنایع دستی نیز افت شدیدی را تجربه کرده است.

محمدی با اشاره به اینکه صنایع دستی کالایی است که به عنوان نیاز اولیه برای مردم محسوب نمی شود، افزود: در مدت شیوع بیماری کرونا و شرایط اقتصادی کنونی، مردم بیشتر نیازمند نیاز های اولیه خود هستند و این فشار اقتصادی باعث چالش در فروش صنایع دستی شده است.

وی ادامه داد: از طرفی فروش مجازی صنایع دستی در کشور هنوز به رونق مناسب نرسیده است اگرچه این حرکت آغاز شده و بسیاری از هنرمندان به سمت فروش آنلاین روی آورده اند. فروش اینترنتی از پتانسیل های بالایی برخوردار است. مخصوصا در مورد صنایع دستی، فروشگاه های آنلاین می توانند بازار فروش را بسیار گسترده تر کنند. وقتی در فضای آنلاین و مجازی تبلیغ می شود بازار به فراتر از یک کشور گسترش می یابد.

محمدی همچنین در مورد برنامه های آموزشی صنایع دستی گفت: بودجه ای برای آموزش هنرمندان و علاقه مندان اختصاص داده ایم و در تمام شهرستان ها، آموزش های سالانه و ماهانه برگزار می شد که امسال این کلاس ها برگزار نشدند. به دلیل ماهیت صنایع دستی آموزش مجازی این رشته ها دشوار است و برنامه های ویژه ای برای برگزاری کلاس ها در سال نو در صورت تعدیل شرایط کرونا داریم.

وی افزود: موضوع آموزش و ترویج را در حوزه صنایع دستی به صورت جدی پیش می بریم تا هنرهای قدیمی از نسل های قبل به نسل جدید منتقل شود.

به گفته محمدی در این مدت کارگاه های دارای مجوز بررسی و به در خواست های مجوز کارکاهی نیز رسیدگی و مجوز اعطا شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری البرز همچنین ایجاد نمایشگاه ها و بازارچه های صنایع دستی را یکی از اهداف این سازمان دانست و عنوان کرد: به دنبال ایجاد فروشگاه ها و نمایشگاه های دائمی صنایع دستی در همه شهرستان های استان هستیم تا فروشندگان و تولید کنندگان که جایی برای فروش یا امکان بازاریابی ندارند از این نمایشگاه ها برای فروش محصولات استفاده کنند. همچنین یک فروشگاه و نمایشگاه دائمی صنایع دستی در کرج جنب دانشکده کشاورزی راه اندازی شده است؛ این نمایشگاه برای کمک به هنرمندانی است که جایی برای فروش محصولات خود ندارند.

وی از انعقاد تفاهم نامه با بانک توسعه تعاون خبر داد و تصریح کرد: این تفاهم‌نامه برای معرفی هنرمندان و استفاده از تسهیلات کم بهره امضا شد تا در پروژه های ایجاد کارگاه های صنایع دستی مشارکت کنند. همچنین به منظور تولید و ترویج صنایع دستی تفاهم‌نامه ای با بسیج اصناف استان منعقد شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار