در انتخابات شوراها یکی از فاکتورهای موثر در پیروزی نامزد انتخابات کسب آرای قومی می‌باشد.
کد خبر: ۹۱۸۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷ 24 November 2020

در ادوار مختلف شورای اسلامی شهر ساری نیز عمده نامزدهای پیروز، نقطه عزیمت کمپین انتخاباتی خود را جلب آرای قومی قرار داده‌اند به نحوی که نامزدهای منتسب به دودانگه و چهاردانگه ساری توانستند پس از کسب اکثریت آرای قومی خود و تقویت پایه رای اولیه و سپس کسب آرای صفی یا سیاسی به پارلمان شهری راه یابند.

به نحوی که شورای شهر ساری در همه‌ی ادوار گذشته خود اعضایی که زادگاه آنها بخش دودانگه ساری بوده باشد یا بخش اعظمی از خواستگاه و پایگاه اجتماعی آنان دودانگه‌ای‌های مقیم ساری بوده باشد را در ترکیب خود دیده است.

چه اینکه در چندین دوره نمایندگی مجلس نیز دودانگه‌ای‌ها توانستد کرسی پارلمان را نیز کسب نمایند و حتی محمد دامادی نماینده ادوار ساری در مجلس شورای اسلامی اولین تجربه انتخاباتی خود را با ورود به شورای اسلامی شهر ساری در دوره سوم تجربه کرده است.

در آخرین انتخابات شورای شهر ساری نیز نامزدهایی که پایگاه رای قومی آنها در ساری، مربوط به دودانگه‌ای‌های مقیم بوده است توانستند آرای قابل توجه‌ای کسب نماید.

در انتخابات آینده اما شاهد ریزش‌ها و رویش‌های نامزدهای انتخاباتی از این پایگاه قومی می‌باشیم.

با ازدست دادن کرسی نمایندگی مجلس از سوی دودانگه‌ای‌ها و انتقال قدرت به چهاردانگه و میاندورود نخبگان دودانگه برای جبران این خلا سیاسی بر کسب کرسی‌های بیشتر و اتحاد حداکثری نامزدها و ارائه لیست واحد تاکید دارند تا به جای تکرار تجربه انتخابات مجلس یازدهم پیروزی‌های گذشته را احیا نمایند.

از سویی احتمالا در این جغرافیای قومی نسبت به انتخابات ادوار گذشته شاهد تعدد کاندیدا و اختلاف نظر سیاسی بیشتر آنها خواهیم بود که احتمال اجماع حداکثری را تضعیف می‌نماید.

با این همه نمی‌توان نقش تاثیرگذار و تعیین کننده آرای قومی دودانگه‌ای‌های ساری را نادیده گرفت.

مازندشورا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار