یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی برای برقراری ارتباط موثر، پیدا کردن زمان مناسب برای گفت و گوست. روز مادر، یک فرصت خوب برای این ماجراست.
کد خبر: ۹۳۷۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰ 03 February 2021


به گزارش «تابناک»، احترام اسماعیل‌زاده، روان‌شناس در روزنامه خراسان به پرسش یکی از مخاطبان پاسخ داده است:

به چند وقتی می‌شود که خیلی با مادرم جروبحث می‌کنم. یک بار خیلی از دستم ناراحت شد و شروع به گریه کرد. بعد از آن روز، هرچه تلاش می‌کنم تا از او عذرخواهی کنم، نمی‌توانم. راهنمایی کنید که در روز مادر، چطور خجالت نکشم و به او بگویم که من را ببخشد؟ دختری 19 ساله‌ام.

پاسخ
ارتباط شما با مادرتان دچار مشکل شده و این موضوع شما را به چالش کشیده است. روز مادر هم که در آستانه آن قرار داریم، بهانه خوبی است تا از مادرها تشکر کنیم و از آن‌ها بخواهیم که ما را بابت رفتارهای اشتباه‌مان حلال کنند. در قدم اول، مشخص کردن دقیق مشکل به شما کمک می کند بدانید روی چه موضوعی می خواهید کار کنید. به‌طور مثال اگر می خواهید روی رفتار گیر دادن خود کار کنید، باید دقیقا مشخص کنید این گیر دادن شامل چه رفتارهایی است؟ مثلا می تواند ادبیات گفتاری و لحن صحبت کردن شما باشد. کلمات ما می تواند تأثیر بسزایی بر خود ما یا دیگران بگذارد یا می تواند برخورد تند شما به دلیل حس منفی یا چیزهای دیگر باشد. برای برقراری ارتباط آگاهانه، تفاوت‌های یکدیگر را باید بپذیرید. به این نکته توجه کنید که خواسته ما در زندگی، داشتن حس خوب است و برای داشتن این حس خوب باید به اطرافیان مان هم این حس خوب را انتقال دهیم.

راه های افزایش صمیمیت با مادر

اولین گام در ایجاد ارتباط موثر صمیمیت است. باید روی رفتارهای خود تمرکز و به رفتارهایی فکر کنید که ایجاد صمیمیت می کند. برای دستیابی به این موضوع تعدادی پیشنهاد داریم؛ خوش برخورد و خوش رفتار باشید، توانایی گوش دادن و توجه کردن داشته باشید، به موقع احساس ‏های‌مثبت خودتان را ابراز کنید، به مادرتان احترام بگذارید، انعطاف‏پذیر باشید، انتظارهای نامعقول و نابه جا نداشته باشید، قضاوت و پیش داوری نکنید، اگر اشتباه کردید عذرخواهی کنید، انتقادپذیر باشید و حد و مرز را در رابطه با مادرتان رعایت کنید.

با دادن یک شاخه‌گل، سر صحبت را باز کنید

یکی از بهترین ابزارهای ارتباطی برای برقراری ارتباط موثر، پیدا کردن زمان مناسب برای گفت و گوست. روز مادر، یک فرصت خوب برای این ماجراست. کلمات و روش های ما تنها زمانی موثر واقع می شوند که مخاطب ما آمادگی پذیرش یا حداقل شنیدن را داشته باشد. بنابراین زمان نزدیک شدن ما به اشخاص از اهمیت بسیاری برخوردار است. در یک زمان مناسب که مادرتان خسته نباشد، کار زیادی نداشته باشد و ... به سراغش بروید و با دادن یک شاخه گل، سر صحبت را باز کنید.

بیشتر بخوانید:

ورود ممنوع برای زنان در یک جشنواره مادرانه

تکریم مقام زن نباید مختص به یک هفته باشد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار