مدیرکل درمان غیرمستقیم تامین اجتماعی به تشریح جزئیات حذف دفترچه بیمه و اجرای نسخه نویسی الکترونیک پرداخت.
کد خبر: ۹۴۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱ 16 February 2021

به گزارش تابناک سمنان از اول اسفند به بعد بیمه شدگان و بازنشستگانی که صفحات دفترچه آنها به پایان می‌رسد نیازی به دریافت دفترچه جدید ندارند و می‌توانند با ارائه کارت ملی به پزشکان و مراکز درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد تأمین اجتماعی سراسر کشور مراجعه کنند.

این اقدام گامی در جهت اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک و ایجاد پرونده الکترونیک برای بیماران است و تحولی بزرگ در نظام سلامت کشور ایجاد خواهد شد.

به همین منظور برای چرایی حذف دفترچه بیمه تامین اجتماعی و مزایای اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک با شهرام غفاری مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی به گفت‌وگو نشستیم.

صفر تا صد حذف دفترچه بیمه بیمه تامین اجتماعی از اول اسفند/ از چرایی حذف دفترچه بیمه تا مزیت‌های نسخه نویسی الکترونیک

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

راه‌های استحقاق سنجی وضعیت بیمه بیمار بعد از حذف دفترچه بیمه

باشگاه خبرنگاران جوان: زمانی که دفترچه بیمه حذف شود، پزشکان چطور می‌توانند بیماران را بدون دفترچه ویزیت کنند؟

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی: زمانی که بیمار به پزشک مراجعه می‌کند و دفترچه بیمه دیگر همراه ندارد منشی مطب پزشک می‌تواند از روش‌هایی مانند شماره گیری کد‌های ستاره یک مربع، ستاره ۱۶۶۶ مربع، ستاره ۴ ستاره ۱۴۲۰ مربع و... کدملی بیمار را وارد کند و استعلام گیرد که فرد بیمه شده است یا خیر. بعد از آنکه از طریق این موارد استحقاق سنجی صورت گرفت پزشک در سرنسخه خود، برای بیمار  دارو تجویز می‌کند و یا آزمایشات لازم را می‌نویسد. تنها فرآیندی که در این طرح اضافه شده این است که پزشکانی که نسخه نویسی الکترونیک نمی‌کنند، کد ملی بیمار را در سر برگ مطب خود نوشته و دارو را تجویز می‌کنند، بیمار هم به داروخانه و یا آزمایشگاه مراجعه می‌کند و کدملی فرد توسط داروخانه و یا آزمایشگاه استعلام گرفته می‌شود و با فرانشیز خدمت دریافت می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان: اگر راه‌های استحقاق سنجی وضعیت بیمه بیمار، قطع شود چه باید کند؟

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی: راه های استحقاق سنجی از طریق سامانه، اپلیکیشن و کد USSD است اگر اینترنت هم قطع باشد منشی پزشک و یا خود پزشک از طریق کد USSD استحاق سنجی می‌کنند و بلافاصله نتیجه اعلام می‌شود، در چند ماه اول طرح اصرار به این نداریم که کد پیگیری که برای پزشک ارسال می‌شود در سر نسخه نوشته شود، اما بعد از آن، اگر کد پیگیری توسط پزشک برای سازمان تامین اجتماعی ارسال شود، هزینه مانند دفترچه به پزشک فوری داده می‌شود. اینکه سامانه، اپلیکیشن و کد USSD، برای استحقاق سنجی وضعیت بیمه بیمار قطع شده باشد باید چند لحظه‌ای صبوری کنند تا وصل شود، اما اگر بیمار اورژانسی باشد در مراکز درمانی به آن خدمت ارائه می‌شود بعد از آن، از اطرافیان وضعیت و نوع بیمه بیمار پرسیده می‌شود. در کلینیک و مطب‌ها، معمولا بیمار اورژانسی مراجعه نمی‌کند که قطعی راه‌های استحقاق سنجی وضعیت بیمه بیمار مشکل ساز شود.

 سامانه نسخه نویسی الکترونیک کند است

باشگاه خبرنگاران جوان: در حوزه نسخه نویسی الکترونیک بسیاری از پزشکان از سازمان تامین اجتماعی گلایه دارند که سیستم کند است و در کار آن‌ها خلل ایجاد شده است و برای رفع این مشکل چه برنامه‌هایی دارید؟

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی: سازمان تامین اجتماعی ادعا ندارد که سامانه‌های حوزه نسخه نویسی الکترونیک بدون مشکل و عالی است، سیستم کار می‌کند، اما ایده آل نیست. در خارج ایران برای استفاده از نسخه نویسی الکترونیک یک سال دوره آموزشی برای پزشکان گذاشته می‌شود، اما با دو روز کار کردن با نرم افزار ما دیگر مشکلی برای در استفاده از سامانه نیست. همچنین در خارج از ایران هم قطعی سامانه نسخه نویسی الکترونیک وجود دارد و طبیعی است، اما قطعی زیاد طبیعی نیست، اما اگر یک بار در ماه این قطعی اتفاق بیفتد، طبیعی است. این که هر روز سامانه قطع شود اصلا طبیعی نیست. قطعی سامانه باید حداقل باشد. نرم افزاری که برای نسخه نویسی الکترونیک در اختیار سازمان تامین اجتماعی قرار دارد توسط جوانان ایرانی طراحی شده است. نرم افزار‌های دیگر در بازار است ممکن است برای پزشکان راحت‌تر باشد، به همین دلیل الزامی برای پزشکان نیست که از حتما از سامانه نسخه نویسی الکترونیک تامین اجتماعی استفاده کنند، می‌توانند با استفاده از سامانه‌های دیگر فقط به سامانه سازمان تامین اجتماعی متصل شوند. پیش از این داروخانه‌ها برای هر بیمه‌ای باید یک سامانه نسخه پیچی الکترونیک در نظر می‌گرفتند به عنوان مثال سامانه سازمان تامین اجتماعی، بیمه سلامت و سایر بیمه‌ها متفاوت بود، اما در حال حاضر این امکان فراهم شده که با یک سامانه تمامی بیمه‌ها پوشش داده شود. اگر همکاری در ابتدای طرح نسخه نویسی الکترونیک باشد باعث ارتقای نظام سلامت کشور خواهد شد و پرونده الکترونیک سلامت مزایای بسیاری دارد.

 

چرا نسخه نویسی الکترونیک؟

باشگاه خبرنگاران جوان: چه اصراری به اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک بود و درواقع این نسخه نویسی الکترونیک چه مزایایی دارد؟

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی: اگر پزشکان، مرکز درمانی، داروخانه‌ها و... همگی در اجرای طرح نسخه نویسی الکترونیک همکاری لازم را داشته باشند تحول بزرگی در نظام سلامت کشور ایجاد می‌شود. با اجرای نسخه نویسی الکترونیک بسیاری از اشتباهاتی که تا این لحظه وجود داشته، مرتفع می‌شود. نسخه نویسی الکترونیک تداخلات دارویی را نشان می‌دهد، اشتباهاتی که در حین نوشتن نسخه رخ می‌داد رفع می‌شود.از اول اسفند هم با حذف دفترچه بیمه، نسخه نویسی کاغذی را بدون داشتن دفترچه پیش می‌بریم و پزشک از سر نسخه خود برای نوشتن نسخه استفاده می‌شود، این که پزشکان از این به بعد قرار است در سرنسخه‌های خود ویزیت را انجام دهند ممکن است هزینه بر باشد که این مسئله مشکل حل نشدنی نیست در دبیرخانه شورای عالی بیمه قابل بحث است و رفع می‌کنیم. هزینه نسخه نویسی الکترونیک از نسخه کاغذی کمتر است و مزایای بیشتری هم دارد، این مزایای برای بیمه شده است و بیمه شده می‌تواند پرونده الکترونیک سلامت تشکیل می‌شود و هر زمان به هر پزشکی که مراجعه کردند، دیگر نیاز نیست پرونده‌های پزشکی را در دست بگیرند و مراجعه کنند و پزشکان به پرونده الکترونیک بیمار دسترسی دارد و آزمایشات تکراری نخواهد نوشت. طرح نسخه نویسی الکترونیک فقط مربوط به سازمان تامین اجتماعی نیست بلکه تکلیف قانونی است، تمام سازمان‌های بیمه گر مکلف شدند که نسخه به صورت الکترونیک نوشته شود. سازمان تامین اجتماعی هم پیش قدم شده است. نسخه نویسی الکترونیک دو سال است که در تمام مراکز درمانی اجرا شده است و در درمان غیر مستقیم به دلیل اینکه گسترده است باید زیر ساخت‌ها توسعه پیدا کند بیش از ۱۸۰ هزار نسخه الکترونیک روزانه در مراکز درمانی به صورت الکترونیک نوشته شده و ارسال می‌شود و نواقص آن هم در حال حل شدن است.

مدارک لازم برای مراجعه به پزشک بعد از حذف دفترچه

باشگاه خبرنگاران جوان: مدارکی که بیمار هنگام مراجعه به مراکز درمانی بعد از حذف دفترچه باید به همراه داشته باشند رو توضیح بفرمایید.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی: جلد دفترچه‌هایی که تاکنون داشته اند را می‌توانند همراه داشته باشند، اگر جلد دفترچه هم ندارند، کارت ملی‌شان را می‌توانند ارائه دهند و اگر کارت ملی برای افراد صادر نشده بود و یا سنشان زیر ۱۸ است و کارت ملی ندارند، می‌توانند شناسنامه مراجعه کنند، این ساز و کار‌ها موجود است. عدم صدور دفترچه و الکترونیک شدن نسخه از یکدیگر جداست، این که افراد بدون دفترچه مراجعه کنند و پزشک هم نسخه نویسی الکترونیک انجام ندهد، یک همراهی لازم دارد و پزشکان با استفاده از سر نسخه می‌توانند بیماران را ویزیت کنند و کد ملی بیماران را بالای نسخه بنویسند.

چرا دفترچه بیمه حذف شد؟

باشگاه خبرنگاران جوان: چرا دفترچه بیمه حذف شد و صدور دفترچه های جدید را متوقف کردید؟

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی: دفترچه تامین اجتماعی از اول اسفند ماه سال جاری چاپ نمی‌شود، اما چرا به این تصمیم رسیدیم، سالانه حدود ۲۲ میلیون دفترچه صادر می‌شود و ۳۸ میلیون تمدید دفترچه صورت می‌گیرد و ۶۰ میلیون مراجعه به کارگزاری‌ها برای تمدید و صدور دفترچه داریم این رفت و آمد‌ها هزینه بر است و باعث شلوغی کارگزاری‌ها شده است و این اعتراض مردم و مسئولان به دنبال داشت و خصوصا در دوران شیوع کرونا این موضوع باید رفع می‌شد. در همین راستا، مردم را برای صدور و تمدید دفترچه به شعب نکشیم و این ۶۰ میلیون مراجعه را کاهش می‌دهد.

لطفا مارا در شبکه های اجتماعی یاری کنید:

اینستاگرام تابناک سمنان
Email: semnantabnak@gmail.com
منبع: yjc

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار