هواشناسی گلستان درباره نفوذ سامانه سرد و بارشی به استان هشدار سطح نارنجی صادر کرده که منجر به بارش برف، کولاک و یخبندان در برخی مناطق می‌شود و باغداران نیز در زمان فعالیت این سامانه باید محصولات خود را در برابر سرمازدگی محافظت کنند.
کد خبر: ۹۴۳۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱ 23 February 2021

هواشناسی گلستان با صدور هشدار سطح نارنجی از ورود سامانه سرد و بارشی به استان خبر داده است. این سامانه ناپاردار از عصر امروز (سه شنبه) به مرور وارد استان می‌شود و یکی از پیامدهای آن کاهش 12 درجه‌ای دمای هوای استان خواهد بود.

بارندگی، رعد و برق، ریزش برف، کولاک در مناطق کوهستانی، یخبندان در اغلب نواحی استان، مه غلیظ و گاهی وزش شدید باد از امشب تا روز جمعه مهمان استان گلستان است.

کاهش قابل ملاحظه دید، لغزندگی و اختلال در تردد جاده‌های کوهستانی از آثار مخاطره آمیز فعالیت این سامانه است. هواشناسی از دستگاه‌های خدمات رسان خواسته خود را برای فعالیت این سامانه آماده کنند.

افزایش شدید باد همچنین سبب متلاطم شدن دریا و افزایش ارتفاع امواج خواهد شد. احتمال پاره شدن تورهای صیادی، صدمه با تأسیسات دریایی و قایق‌های کوچک تفریحی و صدمه به پرورش ماهی در قفس وجود دارد.

در مدت فعالیت این سامانه دریا برای هرگونه فعالیت نامناسب است و صیادان نیز در این مدت از رفتن به دریا خودداری کنند.

با توجه به کاهش شدید دما و یخبندان در استان باغداران هم باید برای حفاظت از درختان و محصولات باغی خود در برابر سرمازدگی تمهیدات لازم را بیندیشند.

باغداران برای محافظت و ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان (خصوصاً در باغات جدیدالاحداث اراضی شیبدار سال جاری) و درختان آسیب پذیر با توجه به کاهش شدید دما از پلاستیک سیاه- گونی- نایلون و غیره استفاده کنند.

در این مدت باغداران از انجام عملیات سمپاشی و محلولپاشی با توجه به کاهش محسوس دما و وزش باد و عدم اثر بخشی سم خودداری کنند.

آبیاری برای تامین رطوبت خاک در حد کفایت چند روز قبل از سرما انجام شود چون زمین مرطوب حرارت را بیشتر از زمین خشک ذخیره می‌کند.

با استفاده از پوشش‌هایی مانند کاه و کلش و مواد پلی اتیلنی برای باغات جدید الاحداث و تنه درختان بارده به طوریکه طوقه درختان و محل اتصال شاخه‌های اصلی به تنه بدلیل حساس بودن به سرما حتماً پوشانده شوند.

استفاده از آبیاری بارانی با ریز آب پاش‌ها برای شاخه‌ها و پوست قسمت پایینی درختان جوان از کارایی بالایی برخوردار است، به طوریکه تا رفع خطر سرما بدون وقفه به کار خود ادامه دهد. از سامانه چاهک معکوس و پنکه‌های بادران برای جابجایی هوا استفاده کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار