وقوع خشکسالی کم سابقه، خسارت‌های وسیعی در زیرمجموعه‌های بخش کشاورزی لرستان برجای گذاشته بطوری که اقتصاد عشایر این استان و مراتع نه چندان غنی این منطقه بدلیل کوچ زودهنگام عشایر ۲ قربانی بزرگ این پدیده طبیعی شده‌اند.
کد خبر: ۹۶۳۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۱ 15 May 2021

به گزارش تابناک لرستان، هفته گذشته برآورد خسارت سه هزار میلیارد تومانی خشکسالی در بخش کشاورزی لرستان به چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان رسید و بر اساس پیش بینی ها با ورود به فصل تابستان، این خسارت ها افزایش می یابد.

یکی از زیربخش های مهم کشاورزی در لرستان تولیدات و اقتصاد عشایری است به نحوی که در مجموع، سهم حدود ۱۵ هزار خانوار عشاری لرستان در تولید ناخالص ملی حدود یکهزار میلیارد تومان است و مالکیت ۸۵ هزار هکتار از اراضی و یک هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات استان را در اختیار دارند.

عشایر لرستان با جمعیت حدود ۸۴ هزار نفر در ۱۴ ایل و ۱۵ طایفه مستقل سازمان یافته هستند و با داشتن یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی سالانه ۲۵ درصد از پروتئین مورد نیاز استان را تامین می کنند که البته باید فرهنگ غنی و زیبای خوداتکایی و تولید را در کنار این اعداد و ارقام به داشته های معنوی و ارزشمند عشایر اضافه کرد.

تولیدات سالانه عشایر لرستان شامل ۱۲ هزارتن گوشت قرمز، ۲۹ هزار تن شیر، یک هزار و ۳۲ تن پشم، ۱۸ تن عسل، ۱۷ تن روغن حیوانی، ۶۳۰ تن پرورش ماهی سردآبی ، ۱۵ هزار و ۵۵۷ تن گندم، ۱۵ هزار و ۵۲۳ تن جو، پنج هزار و ۳۲ تن حبوبات، هفت هزار و ۴۶۰ تن صیفی جات و همچنین پنج درصد صنایع دستی استان است.

کاهش ۴۰ درصدی بارندگی ها نسبت به سال زراعی گذشته تمامی ابعاد کشاورزی لرستان را تحت تاثیر قرار داده است و به گفته مدیرکل امور عشایر استان، تاهفته گذشته برآورد خسارت ها در این بخش به بیش از ۴۱۷ میلیارد تومان یعنی حدود نیمی از مجموع درآمد آنان رسیده است.

"سیدضیا موسوی‌نیا" افزود: پیش بینی برداشت از سطح ۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم، جو، نخود و عدس جامعه عشایر استان ۴۹ هزار و ۹۷۵ تن بود اما خسارت در این بخش ۴۵ تا ۶۵ درصد است.

به گفته وی  سطح خسارت دیده این محصولات ۲۷هزار و ۹۲۵ هکتار با کاهش تولید ۲۷ هزار و ۹۴۶ تن  و البته کاهش درآمدی بیش از ۱۸۴ میلیارد تومان برآورد می شود.

وی درباره خسارت خشکسالی به محصولات باغی عشایری لرستان نیز اظهار داشت: در مجموع پیش بینی تولید یکهزار و ۵۰۰ هکتار سطح باغات گردو، بادام. هلو، آلو و انار عشایر استان ۹هزار و ۴۹۲ تن بوده که ۶۴۵ هکتار از این سطح، با ۲ هزار و ۷۹۸ تن میزان تولید با خسارت مواجه شده است.

موسوی نیا خسارت محصولات باغی عشایر لرستان را در اثر وقوع خشکسالی ۱۱۳میلیارد تومان برشمرد و ادامه داد: همچنین میزان پیش بینی تولید گوشت قرمز استان توسط جامعه عشایری ۱۲هزار تن است که باخسارت ۲۵ درصدی و کاهش سه هزار تنی تولید، ۱۲۰میلیارد تومان خسارت به دنبال دارد.

وی تصریح کرد: بر اساس برآورد های انجام شده ۸۰ هزار تن جو و کنسانتره دامی با قیمت سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به عنوان نهاده های دامی مورد نیاز جهت جلوگیری از کاهش تولید گوشت قرمز جامعه عشایری توزیع شده است که امیدواریم در جلوگیری از کاهش تولید موثر باشد.

وی به وضعیت مراتع استان نیز گریزی زد و افزود: علاوه بر اینکه به حدود۵۰ درصد زراعت دیم و باغات عشایر خسارت وارد شد، رشد مراتع ییلاقی از ابتدای رویش به دلیل عدم بارندگی متوقف شده است و در حال حاضر مراتع بسیار فقیر هستند و در وضعیت خیلی ضعیف قرار دارند و باتوجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد تعلیف دام عشایر در طول سال وابسته به مراتع است همین امر نگرانی بابت تامین علوفه مورد نیاز را دوچندان می کند.

لازم به ذکر است این نگرانی ها بابت خسارت عشایر از خشکسالی زمانی دوچندان می شود که باید گفت سهم ۱.۵ میلیون راس دام عشایر استان از بیمه، تنها ۴۰ هزار راس و کمتر از سه درصد است و زراعت باغبانی آنها نیز سهمی از بیمه ندارد.

اگر بخواهیم به دلیل این واقعیت تلخ بپردازیم کارشناسان معتقد هستند برخی سال های گذشته، بیمه غرامت دام عشایر را دیر پرداخت کرده اند و ارزیابی ها و بروکراسی اداری حاکم در پرداخت غرامت ها، انگیزه عشایر را برای بیمه دام کاهش داده است.

خسارت عشایر لرستان به دلیل خشکسالی در حالی است که وابستگی عشایر به مراتع یکی از بدیهیات است و هرکسی می داند که گردش چرخ اقتصادی عشایر و موتور محرکه تولید در این بخش به مراتع غنی و بارش های مناسب بستگی دارد.

لرستان در حالی با نگرانی کاهش حدود ۵۰ درصدی درآمد عشایر خود مواجه است که عشایر سایر استان ها نیز امسال در کوچ به استان های سردتر و هنگام گذر و اتراق های کوتاه یا بلند مدت در این استان خسارتی بیش از ۴۰ میلیارد تومان به مراتع آن وارد کرده اند چراکه این مراتع نیمه جان از مهرماه پارسال تاکنون بارش آنچنانی به خود ندیده اند.

مسئول اداره مراتع اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در این خصوص به ایرنا گفت: عشایر کوچ رو غیربومی امسال ۴۳ میلیارد و ۸۴۸ میلیون تومان به مراتع این استان خسارت وارد کردند.

به گفته "حاجی رضا جودکی"  عمده ترین خسارت را عشایر غیر بومی استان های همدان و کرمانشاه به مراتع لرستان وارد و عشایر بومی استان با انجام کوچ ماشین رو، خسارت کمتری ایجاد می کنند.

وی با اشاره به زمان کوچ عشایر از ابتدای اسفند تا اواخر فروردین ماه گفت: حدود ۸۰۰ خانوار عشایر استان های همدان و کرمانشاه هر ساله به مدت ۲ ماه از لرستان عبور می کنند و اگر میانگین دارایی هر خانوار را ۳۰۰ واحد دامی در نظر بگیریم حدود ۲۴۰ هزار واحد دامی محسوب می‌شود.

وی نیاز علوفه هر واحد دامی را به طور میانگین ۱.۵ کیلوگرم و روزانه ۳۶۰ هزار کیلوگرم  محاسبه کرد و اظهار داشت: در ۲ماهه زمان کوچ ۲۱ هزار و ۶۰۰ تن علوفه از مراتع لرستان مصرف می‌شود که با احتساب قیمت هر کیلوگرم علوفه ۲ هزار و ۳۰ تومان، در مجموع ۴۳ میلیارد و ۸۴۸ میلیون تومان خسارت به مراتع لرستان وارد شده است.

جودکی ادامه داد:  این حجم از تغذیه علوفه مرتعی استان در حالی است که به دلیل نبود بارش های کافی و مناسب، مراتع استان در شرایط خوبی نیستند و در اصطلاح فقیر هستند و از طرفی گرمای زودهنگام خوزستان موجب کوچ زودهنگام عشایر به لرستان شد و در کاهش علوفه مراتع تاثیرگذار بود.

جودکی با اشاره به وجود ۸۴ هزار و ۳۵۷ هکتار مرتع در لرستان گفت: به طور متوسط و در شرایط ایده‌آل میانگین تولید علوفه در استان ۲۰۰ کیلوگرم در هکتار است که اکنون با توجه به خشکسالی این تولید ۶۰ درصد کاهش یافته و طبق آمار، ۱۲۰ کیلوگرم علوفه افت تولید در هکتار گزارش شده است.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار