معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ۱۱ میلیون دلار تولیدات صنایع‌دستی استان پارسال به‌صورت چمدانی به خارج کشور صادر شده است.
کد خبر: ۹۷۲۷۰۴
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ 21 June 2021

به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، افشین باباحسینی افزود: این حجم صادراتی شامل انواع لباس محلی، گلیم و ماشته داری، سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی تراش خورده و مصنوعات چرمی دست‌ساز بود.

وی ادامه داد: بازار اصلی کشورهای هدف صادرات این تولیدات نیز آلمان، ترکیه، روسیه، استرالیا، کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، چین، ایتالیا، عراق، کویت، کانادا و سوئد بوده است.

وی گفت: زیربخش های صنایع دستی تولیدی در لرستان شامل گلیم و ماشته، جاجیم، پارچه‌بافی، حرمی بافی، ورشوسازی و قلم‌زنی روی ورشو، آژیه دوزی و گیوه‌بافی، نمدمالی، لباس محلی لری و بختیاری (چوقا بافی)، کلاه نمدی، زیورآلات سنتی محلی، گره چینی و منبت‌کاری، میناکاری، نقاشی و طلاکاری روی شیشه، چاقوسازی و ساخت انواع آلات موسیقی به‌ویژه کمانچه لری هستند.

وی تصریح کرد: تولید سالانه دست بافته، زیراندازهای سنتی و لباس محلی در لرستان ۲۰ هزارمترمربع در ۱۵۰ تن در سایر محصولات برآورد می شود.

باباحسینی گفت: این تولیدات، علاوه بر مصرف داخلی در استان و صادرات چمدانی به خارج کشور به‌واسطه فروش در فروشگاه‌های داخلی، مراکز تفریحی، گردشگری و هتل‌ها از طریق تبلیغ در سایت‌های فروش و فضای مجازی به سراسر ایران نیز ارسال می‌شود.

وی افزود: همچنین پارسال ۳۹ دوره آموزشی در حوزه دوره‌های تکمیلی صنایع‌دستی، تجاری‌سازی، بسته‌بندی، طراحی محصول، بازاریابی و صادرات با اعتبار سه میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال و با مشارکت یکهزار و ۶۲۳ نفر برگزار شد.

باباحسینی با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی بازارچه صنایع‌دستی خرم‌آباد عنوان کرد: این پروژه با هدف ایجاد ۱۵ غرفه در زمینی به مساحت سه هزار و ۵۰۰ مترمربع در حال احداث می باشد و تاکنون ۳۰ میلیارد ریال  به آن تخصیص‌یافته است.

یش از ۳۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۸۲هزار نفر به‌صورت غیرمستقیم در ۵۲ رشته بومی و غیربومی صنایع‌دستی لرستان فعالیت دارند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار