ثبات قیمت، بازگشت آرامش به بازار و تلاش برای جبران خسارت‌ها و پرداخت وام‌هایی با بهره پایین بخشی از خواسته‌های بر حق قشری است که برای حفظ سلامت عمومی جامعه با وجود تنگناهای اقتصادی بارها در ایام کرونا چراغ کسب وکار خود را خاموش کردند تا به پروتکل‌های بهداشتی احترام بگذارند.
کد خبر: ۹۷۴۳۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴ 28 June 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایرنا،در روزها و ماه‌های طولانی کرونایی که هنوز هم به پایان نرسیده است بارها شاهد پایین کشیده شدن کرکره و درب مغازه‌های اصناف و بازاریان کرمانشاهی بوده‌ایم اقدامی که به منظور حفظ سلامت عمومی و پیروی از دستور ستاد ملی و استانی مقابله با ویروس کشنده کرونا صورت گرفت.

درست است که شیوع کرونا به برخی مشاغل بیش از گذشته رونق داد اما تهدیدش گریبان گیر طیف گسترده‌ای از اصناف شد و حتی بسیاری از آنان را تا مرز ورشکستگی پیش برد یا آنان را به مرز تعطیلی کشاند.

به همان اندازه که این اصناف بخاطر فروش نرفتن اجناس خود صدمه دیده‌اند کارگاه‌های تولیدی نیز متحمل ضرر شدند، در مقابل وضعیت فروش مشاغلی که با تولید و فروش مواد غذایی سر وکار دارند تفاوت چندانی به نسبت گذشته نداشت و آنها توانسته و می‌توانند محصولات خود را با سهولت به فروش برسانند.

چندی پیش با توجه به شرایط خاص ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور، تسهیلات جدید مالیاتی به منظور حمایت از مشاغل آسیب دیده از سوی دولت اعلام شد.

در متن بخشنامه ابلاغی آمده است: صدور، تجدید و یا تمدید پروانه کسب و کار اشخاص حقیقی و حقوقی، موضوع ماده (۱۸۶) قانون مالیات‌های مستقیم تا تاریخ ۳۱ شهریورماه سال جاری نیاز به استعلام و ارایه گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده، نخواهد داشت.

در بخشی از این بخشنامه آمده است: صنوف بشدت آسیب‌دیده از ویروس کرونا که فهرست آنها به تصویب کارگروه مقابله با پیامدهای اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا می‌رسد، از بخشودگی کامل جرایم مربوط به عدم تسلیم اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده اشخاص حقیقی در موعد مقرر قانونی برای دوره‌های دوم و سوم سال ۱۳۹۹ برخوردار می‌شوند. همچنین در خصوص صنوف یاد شده، اقساط معوق و سررسید شده مالیات بر عملکرد و مالیات بر ارزش افزوده طی سال ۱۳۹۹ آنان حداکثر تا تاریخ پایان خردادماه امهال می‌شود.

بازاریان کرمانشاه که در زمینه مقابله با این ویروس مهلک نهایت همکاری را داشته و دارند و نیز از یکی از اقشار فعالی بودند که در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری برای داشتن فردایی بهتر حضوری پررنگ داشته اند اکنون با مشکلات ریز و درشت اقتصادی مواجه هستند و از دولت فعلی و دولت آینده مطالباتی دارند که در ادامه می خوانید.

کابوس اجاره بها و عوارض بالا

یکی از کسبه بازار کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه بسیاری از اصناف بر اثر کرونا دچار آسیب‌های شدید اقتصادی و حتی رکود شده‌اند، گفت: بازاریان از طریق کاسبی امرار معاش می‌کنند و نان آور خانواده هستند پس هنگامی که محل کسب تعطیل باشد مشخص است سفره آنها روز به روز کوچک تر خواهد شد.

«بهمن صمدی» افزود: اکثر اصناف با مشکلاتی همچون بدهی، اجاره‌ بالای مغازه و زمین، مالیات و عوارض که بخشی از آنهاست، مواجه هستند از سوی دیگر کاهش توان اقتصادی مردم به بخش فروش صنوف ضربه زده است و با وجود شلوغی و ازدحام در خیابان ها، بیشتر شاهد رهگذران تماشاگر هستیم و کار فروش اجناس به سختی انجام می‌شود.

یکی دیگر از اصناف کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر ضرورت تهیه بانک اطلاعاتی بیکاران استان تاکید کرد و ادامه داد: مشکلات اقتصادی و ضربه ای که کرونا به بازار وارد کرده موجب تعطیلی و پایین آمدن درآمد برخی کسب و کارها شده بطوریکه برخی اصناف برای امرار معاض مجبور به مسافرکشی شده‌اند.

«رحمتی» ادامه داد: اکنون خواهان حمایت جدی دولت و مسوولان استان از اصناف هستیم و انتظار داریم معافیت‌های مالیاتی و امتیازهایی برای بازاریان که نهایت همکاری را با ستاد مقابله با کرونا داشته‌اند در نظر گرفته شود و وام هایی با بهره پایین برای جبران این خسارت‌ها به آنها داده شود.

ثبات قیمت و بازار مهمترین مطالبه بازاریان کرمانشاه

نماینده اتاق اصناف در پویش‌های همگانینیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید براینکه امیدواریم امید به جامعه اصناف و بازاریان کرمانشاه بازگردد، گفت: اصناف این استان در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نقش چشمگیری داشتند و بدون چشمداشت مالی ستادهای تبلیغاتی برای کاندیداها تشکیل داده و اقدامات بسیاری برای حضور بیشتر مردم در پای صندوق ها انجام دادند.

«بنفشه امامی نیا» در خصوص عمده ترین انتظارات اصناف از دولت منتخب اظهار داشت: از دولت آینده می‌خواهیم به دنبال ثبات قیمت‌ها باشد، مانع از بین رفتن بیشتر ارزش پول شود البته ایجاد ثبات بازار به عنوان نخستین گام در کمک به کسب و کارهاست که بهتر است در اولویت کاری دولت جدید باشد.

وام با بهره بالا مناسب اصناف نیست

رییس اتاق اصناف کرمانشاه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ماه‌هاست اصناف و بازاریان کرمانشاه با مشکلات ایجاد شده و شیوع ویروس کرونا با مشکل مواجه شده و سختی های زیادی را تحمل می‌کنند.

«رضا سلیم ساسانی» تاکید کرد: از مسوولان استان می‌خواهیم به یاری اصناف بیایند و کمک کار آنان باشند، از دولت منتخب نیز می‌خواهیم مشوق‌های وعده شده به اصنافی که از این ویروس آسیب دیده‌اند را اجرایی کند.

به گفته وی، وام‌هایی با سود کم از مهمترین درخواست های بازاریان برای جبرن خسارت های پیش آمده است، که امیدواریم با همکاری بانک‌ها و مساعدت دولت در اختیار اصناف قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ۶۰ هزار واحد صنفی در استان کرمانشاه وجود دارد، افزود: با توجه به شناختی که از رییس جمهور منتخب داریم و شاهد جدیت ایشان در رسیدگی به وضعیت واحدهای صنعتی، تولیدی و اصناف در حوزه قضایی بوده‌ایم از ایشان و تیم جدید مدیریتی کشور خواهان توجه ویژه به مشکلات صنوف و برنامه ریزی برای حل آنها هستیم.

اکنون یک هزار و ۲۷ واحد صنعتی با سرمایه گذاری ۳۸ هزار و ۴۹۹ میلیارد ریال در استان وجود دارد که ۳۰ هزار و ۲۸۴ نفر در آنها مشغول به کار هستند.

گزارش از زهره کریم زاده

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار