تنها انتظاری که از مردم داریم این است که مراقب سلامت خودتان باشید ،سرعت واکسیناسیون در کشور کند است وممکن است حالاحالاها نوبت شما فرا نرسد ،پس تنها راه باقی مانده برای عبور از خطرات این موج جدید کرونا ،رعایت همان دستورالعمل های پیشین است . توصیه جدیدی هم نیست ؛پرهیز از دورهمی ها ،رعایت فاصله گذاری ،زدن ماسک ،ضدعنفنی کردن دستها و پرهیز است دست دادن وروبوسی کردن !
کد خبر: ۹۷۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۵ 02 July 2021

تابناک ایلام علی اصغر اسدی ::نوشتن ما از کرونا و مخاطرات آن درست شبیه رفتار کرونا شده است ،رفتاری سینوسی که در مقطعی آرام می گیرد ودر آنی گُر! با آرامشش قلم در نیام کرده  و با لهیب شعله های سرکش آن ،طوفانی از نوشتن ،توصیه و خواهش وتمنا بر پامی کنیم.

خلق وخوی مردم هم بی شباهت به این ویروس ریزنقش چندتابعیتی نیست !گاهی آنقدر حساس می شوند که پدر ومادر در حسرت بوس زدن بر صورت دلبندنشان مانده اند ،روبوسی به و دست دادن در طاقچه خاطرات گذاشته شده وگاهی نیز آنقدر بی هوای کرونا دل به بازار ،قبرستان و خیابان می زنند که انگار نه انگار میهمانی مردم آزار در بیخ گوششان مترصد است تا زنگ خانه هایشان را به صدا در آورد!

البته در این بین نباید تاثیر گزاره ها ،رفتار ها ،پارادایم های مذهبی ،سیاسی ومدیریتی در کشور را در تشدید تغییر رفتارها در مواحهه با این ویروس مرگبار نادیده انگاشت ،وقتی مدیران ما ،مذهبیون ما ،سیاسیون ما خود در بین انوع واقسام پاراداوکس ها محاصره شده اند و به یاد ندارند که گفتار دیروزشان با کردار امروزشان جقدر متفاوت است ،همین رفتار می شود الگویی بزرگ برای مردم کوچه وبازار ! نتیحه اش هم می شود موج های پی درپی چینی ،انگلیسی ،استرالیایی و هندی و شاید بزودی هم نوع سرپلی ،سرابی و چنگوله ای و بیجنوندیش هم روانه بازار شود !

فکر نکنم در طول این یکسال وچندماهی که با این ویروس مرگبار سروکله زده ایم ،مطلبی برای گفتن ونوشتن باقی مانده باشد ! همه مردم در شناخت ،برخورد و زندگی با این ویروس به گونه ای عالم شده اند !حتی برخی پارا فراتر گذاشته وبا کالبد شکافی آن از فیزیولوژی وژنومش سخن به میان می آورند ،همه می دانند راه مقابله و قِصر در رفتن ازدست آن چیست ؟اما چه کنیم که در عمل همگی به گونه ای دیگر رفتار می کنیم!

البته این را هم باید یاد آوری کنیم که واقعا دیگر نایی در مردم باقی نمانده است !مردم خسته اند ،اقتصادشان تعطیل است ،بدهکارند ،خانه نشین شده اند و دلشان لک زده برای یک تفریح وسفر جند روزه و دورهمی های همیشگی ،نباید بیش از این مردم را سرزنش کرد ،طاقت انسان هم حدی دارد و ظرفیت ها تکمیل است !

اما مجبوریم هشدار بدهیم ! امروز نزدیک به یکصد شهر کشور به رنگ قرمز درآمده است ،دلتای هندی به دروازه شهرهای ما هم نزدیک شده  ،می گویند سرعت فراگیری آن بیش از دیگر موج های پیشین است ،علائم جدیدی را هم به همراه آورده است ،دراین شرایط که همه چیز عادی شده واغلب مردم تمایلی برای رعایت توصیه های بهداشتی ندارند ،شیوع این موج می تواند به مراتب مرگبار تر از موج های قبلی باشد.

 انتظاری که از مردم داریم این است که مراقب سلامت خودتان باشید ،سرعت واکسیناسیون در کشور کند است وممکن است حالاحالاها نوبت شما فرا نرسد ،پس تنها راه باقی مانده برای عبور از خطرات این موج جدید کرونا ،رعایت همان دستورالعمل های پیشین است . توصیه جدیدی هم نیست ؛پرهیز از دورهمی ها ،رعایت فاصله گذاری ،زدن ماسک ،ضدعنفنی کردن دستها و پرهیز است دست دادن وروبوسی کردن !

مسولین عزیز هم عنایت داشته باشند ؛حداقل در این مورد الگوهای خوبی برای مردم هستند ،وقتی مصوبات ستاد کرونا تا درب سالن جلسات برد ندارد ،وقتی مصوبات در همان سالن جلسات باقی می ماند، انتظار نداشته باشید که مردم برای رعابت توصیه ها سر ودست بشکنند!

 شهرستان مهران که در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد ،طبق قانون ورود وخروج از آن ممنوع است ،پس عنایت بفرمایید بگویید؛ این حجم از انسانی که امروز در سر مزار یکی از درگذشتگان حضور داشتند از کدام مسیر به شهرستان مهران ورود کرده بود !؟

دوم اینکه ؛چرا برخی از مسئولین ما در توهم قرار دارند ؟ خوب کرونا مراسم سیاسی ومذهبی حالیش نیست !وقتی تمامی کسبه ،بازار شهرستان مهران تعطیل است ،وقتی در این شرایط بد اقتصادی مردم این همه فشار را تحمل می کنند ،پس برگزاری  مراسم مذهبی مثل نماز جمعه در شهرستان گرمسیری که باید زیر کولر گازی برگزار شود ،چه توجیهی دارد ؟! 

جواب این سوالات را روشن وشفاف بیان بفرمایید تا بعد  رفتار مردم در مقابل کرونا در وضعیت قرمز را به بحث بنشینیم!

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خانم فرهنگی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۲
والاپدرمردم رودرآوردن موقع انتخابات اوضاع آروم میشه مشهدپرزائرمیشه کسی حرفی ازکرونا نمیزنه الان موج پنجمه وسط مردادوشروع محرم دوباره کرونانیست اونوقت هردفعه چهارتابدبخت که جریمه هم میشن ازغم وبدبختی وافسردگی میخوان به ولایتشون سربزنن روتلویزبون نشون میده ومیگه وامصیبت
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار