مدیرکل امور عشایری لرستان:
مدیرکل امور عشایری لرستان گفت: بروز خشکسالی در سالجاری باعث شده تا درآمد عشایر این استان ۵۰درصد کاهش یابد.
کد خبر: ۹۷۶۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷ 07 July 2021

به گزارش تابناک لرستان،"سیدضیا موسوی‌نیا" روز چهارشنبه در گفت و گو با اهالی رسانه افزود: پیش بینی برداشت از سطح ۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار گندم، جو، نخود و عدس در مناطق عشایری استان ۴۹ هزار و ۹۷۵ تن بود که ۲۷ هزارو ۹۲۵ هکتار از این سطح آسیب دیده و موجب کاهش درآمدی بیش از ۱۸۴ میلیارد تومان عشایر در این بخش شده است.

وی درباره خسارت خشکسالی به محصولات باغی عشایری لرستان نیز اظهار داشت: در مجموع پیش بینی تولید یکهزار و ۵۰۰ هکتار سطح باغات گردو، بادام. هلو، آلو و انار عشایر استان ۹هزار و ۴۹۲ تن بود که ۶۴۵ هکتار از این سطح، با ۲ هزار و ۷۹۸ تن میزان تولید با خسارت مواجه شده است.

موسوی نیا خسارت محصولات باغی عشایر لرستان را در اثر وقوع خشکسالی ۱۱۳میلیارد تومان برشمرد و ادامه داد: همچنین میزان پیش بینی تولید گوشت قرمز استان توسط جامعه عشایری ۱۲هزار تن است که باخسارت ۲۵ درصدی و کاهش سه هزار تنی تولید، ۱۲۰میلیارد تومان خسارت به دنبال دارد.

وی به وضعیت مراتع استان اشاره کرد و  افزود: علاوه بر اینکه به حدود۵۰ درصد زراعت دیم و باغات عشایر خسارت وارد شد، رشد مراتع ییلاقی از ابتدای رویش به دلیل عدم بارندگی متوقف شده است و در حال حاضر مراتع بسیار فقیر هستند و در وضعیت خیلی ضعیف قرار دارند و باتوجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد تعلیف دام عشایر در طول سال وابسته به مراتع است همین امر نگرانی بابت تامین علوفه مورد نیاز را دوچندان می کند.

به گفته وی یکی از زیربخش های مهم کشاورزی در لرستان تولیدات و اقتصاد عشایری است به نحوی که در مجموع، سهم حدود ۱۵ هزار خانوار عشاری لرستان در تولید ناخالص ملی حدود یکهزار میلیارد تومان است و مالکیت ۸۵ هزار هکتار از اراضی و یک هزار و ۳۰۰ هکتار از باغات استان را در اختیار دارند.

مدیرکل امور عشایری لرستان اضافه کرد: عشایر استان با جمعیت حدود ۸۴ هزار نفر در ۱۴ ایل و ۱۵ طایفه مستقل سازمان یافته هستند و با داشتن یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی سالانه ۲۵ درصد از پروتئین مورد نیاز استان را تامین می کنند.

وی افزود: تولیدات سالانه عشایر لرستان شامل ۱۲ هزارتن گوشت قرمز، ۲۹ هزار تن شیر، یک هزار و ۳۲ تن پشم، ۱۸ تن عسل، ۱۷ تن روغن حیوانی، ۶۳۰ تن پرورش ماهی سردآبی ، ۱۵ هزار و ۵۵۷ تن گندم، ۱۵ هزار و ۵۲۳ تن جو، پنج هزار و ۳۲ تن حبوبات، هفت هزار و ۴۶۰ تن صیفی جات و همچنین پنج درصد صنایع دستی استان است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار