کد خبر: ۹۷۶۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۱ 08 July 2021

به گزارش تابناک مازندران ، اخبار انتظامی استان مازندران در مورخه 16/4/1400 تقدیم حضور می گردد.


دستگيري سارق اماکن خصوصی در رامسر
سرپرست انتظامي شهرستان رامسر، از دستگيري سارق اماکن خصوصي و کشف 10 فقره سرقت در این شهرستان خبر داد.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ "مجتبی خانپور" در تشریح این خبر گفت: در پي وقوع چندین فقره سرقت اماکن خصوصي در سطح شهر رامسر، موضوع در دستور کار ماموران پاسگاه انتظامی سخت سر قرار گرفت.
وی افزود: ماموران با انجام اقدامات اطلاعاتی سارق را شناسايي و با هماهنگی مرجع قضائی در عملیاتی غافلگیرانه وی را دستگیر کردند.
سرهنگ خانپور با بیان این که متهم در بازجویی های به عمل آمده به 10 فقره سرقت در این شهرستان اعتراف کرد، اظهار داشت: در بازدید از مخفیگاه متهم مقادیر قابل توجهی اموال سرقتی کشف شد.
جانشین انتظامي شهرستان رامسر در پایان با شاره به تحویل کالاهای سرقتی به مالباختگان از شهروندان خواست: ضمن توجه به هشدارهاي پليسي، هرگونه موارد مشکوک را به پلیس 110 اعلام کنند.

---------------------------------------------------

دستگیری سارق معابر و اماکن عمومی در بهشهر
فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر از دستگیری سارق معابر و اماکن عمومی با کشف 8 فقره سرقت خبر داد .
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس،" سرهنگ "حسن عنایتی گنجی " در تشریح این خبر بیان داشت : ماموران پاسگاه انتظامی امیر آباد در پی دریافت خبر وقوع سرقت های متعدد از معابر و اماکن عمومی ، موضوع را با انجام اقدامات تخصصی به صورت ویژه در دستور کار خود قرار دادند.
فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر با اشاره به شناسایی یکی از سارقان سابقه دار، تصریح کرد: ماموران انتظامی پاسگاه امیرآباد با هماهنگی مرجع قضائی متهم را در اقدامی غافلگیرانه در مخفیگاهش دستگیر کردند.
سرهنگ "عنایتی گنجی" خاطرنشان کرد: متهم دستگیر شده در بازجویی های ماموران انتظامی به 8 فقره سرقت از معابر و اماکن عمومی اعتراف کرد .
فرمانده انتظامی شهرستان بهشهر در خاتمه ازمعرفی متهم دستگیر شده به مرجع قضائی خبر داد و از شهروندان خواست: در صورت مشاهده هرگونه مورد مشكوك موضوع را ازطریق سامانه110 به مركز فوريت هاي پليسي اطلاع دهند .

---------------------------------------------------

کشف 7 تن چوب جنگلي قاچاق در تنکابن
فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن، از توقیف یک خودرو کامیون وکشف 7 تن چوب جنگلی قاچاق خبر داد.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ غلامحسین شعبانی در تشریح اين خبر اظهار داشت : ماموران انتظامی در پی کسب خبری مبنی بر برداشت غیر مجاز چوب از جنگل ، موضوع را با انجام اقدامات اطلاعاتی در دستور کار خود قرار دادند.
وی افزود: ماموران انتظامی با کنترل مسیرهای کوهستانی یک خودروی کامیون حامل چوب های جنگلی را در یکی از محورهای روستایی شناسایی و متوقف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان تنکابن با اشاره به دستگیری یک قاچاقچی چوب در این عملیات، خاطر نشان کرد :ماموران در بازرسی از خودروی کامیون 7 تن چوب جنگلی قاچاق که از جنگل های اطراف شهرستان به صورت غیر مجاز برداشت شده بود، را کشف کردند.
سرهنگ شعبانی، ارزش چوب های کشف شده بر اساس نظر کارشناسان را 200 میلیون ریال عنوان کرد و اظهار داشت:ماموران انتظامی چوبهای قاچاق کشف شده را به اداره منابع طبیعی شهرستان تحویل و متهم را پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی کردند.

---------------------------------------------------

پایان جولان سارق اماکن خصوصی در گلوگاه
فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه ازدستگیری سارق حرفه ای اماکن خصوصی و کشف 15 فقره سرقت خبرداد.
سرهنگ "محمودکلوانی" در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری پلیس، گفت: در پي وقوع چندين فقره سرقت اماکن خصوصی در شهرستان گلوگاه ماموران پليس آگاهی اقدامات خود را در اين زمينه آغاز کردند.
سرهنگ "کلوانی" خاطرنشان کرد: کارآگاهان اداره مبارزه با سرقت پس از بررسي های همه جانبه موفق به شناسايي سارق حرفه اي و سابقه دار در این ارتباط شدند.
وی ضمن اشاره به هماهنگي قضائي افزود: متهم در مخفیگاهش دستگير و در بازجويي های انجام شده به 15فقره سرقت اماکن خصوصی در این شهرستان اعتراف کرد.
فرمانده انتظامی شهرستان گلوگاه با بيان اينکه متهم پس از تشکیل پرونده تحویل مرجع قضائی شد، خاطرنشان کرد: رعايت اصول اوليه ايمني، نصب دوربين مداربسته و سيستم هاي ايمني،‌ اطمینان از قفل بودن درب مغازه و كارگاه در هنگام خروج از مهمترین راهکارهای پسشگیری از سرقت است.

---------------------------------------------------

کشف 21 فقره سرقت در جویبار
فرمانده انتظامي شهرستان جویبار از کشف 21 فقره سرقت در اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری پايگاه خبري پليس، "سرهنگ غلامرضا جعفری "در تشریح این خبر بیان داشت: به منظور برقراری نظم و امنیت عمومی و برخورد با ناهنجاری های اجتماعی، اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در دستور کار ماموران قرار گرفت.
وی با اشاره به انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی،افزود: ماموران پس از شناسایی مناطق جرم خیز و مخفیگاه سارقان سابقه دار پس از هماهنگی با مرجع قضائی در اقداماتی غافلگیرانه 24سارق و مالخر حرفه ای اموال مسروقه را شناسایی و دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان جویبار تصریح کرد: متهمان در بازجویی ها به 24فقره سرقت منزل ، سرقت داخل خودرو و قطعات خودرو اعتراف کردند.
وی با ااشاره به کشف 740 گرم مواد مخدر در این طرح، اظهار داشت: توقیف 13موتورسیکلت و 9خودرو به دلیل عدم رعایت قوانین و مقررات رانندگی ، نداشتن مدارک شناسایی، تخلفات حادثه ساز و ایجاد مزاحمت از دیگر اقدامات این طرح بوده است.
سرهنگ جعفری در خاتمه از شهروندان خواست: در صورت مشاهده و برخورد با هرگونه رفتار مشکوک توسط افراد فرصت طلب و قانون گريز، موضوع را در اسرع وقت به پلیس اطلاع دهند.

---------------------------------------------------

رمزگشایی از 113 فقره سرقت در بابلسر
فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر از دستگیری 45 سارق و کشف 113 فقره سرقت با اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی خبر داد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری پلیس، سرهنگ "حسین زارع" در تشریح این خبر بیان داشت: ماموران انتظامی در پی اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی و افزایش احساس امنیت شهروندان ، به عنوان یکی از مطالبات به حق شهروندان موضوع را با شناسایی سارقان سابقه دار و کنترل مناطق آلوده و جرم خیز در دستور کار خود قرار دادند.
وی با اشاره به تلاش بی وقفه ماموران انتظامی ، افزود: ماموران انتظامی 45 سارق حرفه ای را با هماهنگی مرجع قضائی دستگیر و در بازجویی دقیق از آنها 113 فقره انواع سرقت را کشف کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان بابلسر از کشف 4 کیلو گرم انواع مخدر خبر داد و اذعان داشت: ماموران انتظامی در این طرح از 318 واحد صنفی بازدید به عمل آورده و به 185 واحد صنفی تذکر داده و 50 واحد صنفی متخلف را نیز پلمپ کردند.
فرمانده انتظامی بابلسر در پایان ضمن قدر دانی از همکاری مردم با پلیس در اجرای این طرح، خاطر نشان کرد: شهروندان در صورت اطلاع از حضور افراد مشکوک در منطقه زندگی خود و اقدام غیر قانونی و یا ارتکاب جرم،موضوع را به سامانه 110 پلیس اعلام کنند.

---------------------------------------------------

دستگيري سارق موتورسیکلت در "محمودآباد"
فرمانده انتظامي شهرستان محمودآباد از دستگيري یک سارق و کشف 7 فقره سرقت موتورسیکلت خبر داد.
به گزارش خبرنگار پايگاه خبري پليس، سرهنگ "محمودحسین زاده" در تشریح این خبر بیان داشت: ماموران انتظامی در پی دریافت 7 فقره پرونده مبنی بر سرقت موتوزسیکلت بررسی موضوع را با انجام اقدامات پلیسی در دستور کار خود قرار دادند.
وی از شناسایی یک سارق حرفه ای موتور های سیکلت خبر داد و تصریح کرد: ماموران انتظامی پس از هماهنگی با مرجع قضائی در اقدامی غافلگیرانه متهم را دستگیر کردند.
فرمانده انتظامی شهرستان نکا اذعان داشت : ماموران در در بازجویی از متهم دستگیر شده 7فقره سرقت موتورسیکلت را کشف کردند.
فرمانده انتظامي شهرستان محمودآباد در پايان با بيان اينكه متهم با تشکيل پرونده به مرجع قضائي معرفی شد، گفت: شهروندان ،اخبار و اطلاعات خود در مورد تردد مشكوك افراد معلوم الحال و وسايل نقليه را از طريق 110به پليس اطلاع دهند.

---------------------------------------------------

کرونا و گرایش به مصرف مواد مخدر
برخلاف تصور بسیاری از افراد که مصرف کنندگان مواد مخدر از چنگال کرونا در امان هستند،اما واقعیت خلاف این باور است.
ماههای نخست هجوم کرونا به جامعه بشری ، در حالی که غافلگیری عجیبی سراسر جهان را فرا گرفته و دانشمندان و محققان علوم پزشکی کمترین اطلاعاتی در مورد این ویروس نداشته و تنها در پی اطلاع رسانی برای عموم در خصوص پیشگیری از ابتلاء به آن را در دستور کار خود قرار داده بودند،برخی شایعات مثل عدم ابتلای معتادان به مواد مخدر به ویروس کرونا و یا تاثیر مشروبات الکلی بر پیشگیری از ابتلاء به این ویروس ذهن مردم را درگیر خود کرده بود.
در حالی که جامعه ما همچنان در شوک به سر می برد،خبر مرگ و میر ناشی از مصرف الکل به بهانه پیشگیری از ابتلاء به کرونا غافلگیری دیگری بود که جامعه ما را به خود مشغول کرد و نگرانی عجیبی به دل مردم راه داد.
در خوزستان و تهران تعدادی از مصرف کنندگان الکل به کام مرگ کشانده و تعدادی دیگر نیز بینایی خود را از دست داده و خیلی ها نیز دچار اختلالات گوارشی شدند.
هرچند اطلاع رسانی های دقیق از طریق رسانه ها و انتشار اخبار در شبکه های مجازی، به روشن گری عدم تاثیر الکل بر پیشگیری از ابتلاء به کرونا و خودمراقبتی شهروندان در برابر آن کمک کرد ؛ اما متاسفانه همچنان این باور در بسیاری از مردم وجود دارد که مواد مخدر در پیشگیری از ابتلاء به کرونا موثر می باشد،خبری که بنا به گفته برخی از مسئولان سبب افزایش گرایش بسیاری ازمردم در جهان به مصرف مواد مخدر شده است.
اما واقعیت چیست؟ آیا واقعا مواد افیونی بر کاهش ابتلا به کرونا موثر می باشد؟
یافته های علمی در مورد کرونا بیانگر این قضیه می باشد که افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی در بدن خود هستند،در برابر ویروس کرونا از توان آسیب پذیری بیشتری برخوربوده وجالب اینجاست که اعتیاد به هرگونه مواد مخدر سبب کاهش قدرت بدن و ضعف در سیستم ایمنی بدن فرد مصرف کننده می شود.
از سوی دیگر افرادی که از طریق استنشاق ویا همان دودکردن مواد مخدر مصرف می کنند،از نظر تنفسی دچار مشکل شده و ضعف در سیستم تنفسی باعث افزایش آسیب پذیری این افراد به انواع بیماری ها بویژه در برابر کوید 19 می شود،چرا که یکی از مهمترین نقاط در بدن که کوید 19 به آن حمله می کند،سیستم تنفسی می باشد.
مصرف مواد مخدر به صورت خوراکی نیز سبب آسیب به سیستم گوارشی و در نهایت ایجاد ضعف در بدن و افزایش احتمال ابتلاء به کوید 19 و افزایش آسیب پذیری و خطر مرگ را برای فرد مصرف کننده به همراه دارد.
همچنین ابتلاء به انواع بیماری های عفونی و ضعف در خورد و خوراک در نتیجه مصرف مواد مخدر نیز در شرایط کرونایی برای افراد بینهایت خطرناک و حتی کشنده خواهد بود.
همچنین افرادی که به استعمال مواد دخانی مثل مصرف انواع سیگار،انواع توتون و تنباکو و پیپ ها می پردازند، نیز سبب ایجاد ضعف در سیستم تنفسی خود می شوند.
از آنجایی که کوید 19 هم به سیستم تنفسی و هم گوارشی آسیب وارد می کند ، احتمال آسیب پذیری مصرف کنندگان مواد مخدر و مواد دخانی در برابر این ویروس منحوس را در آنان چند برابر کرده و خطر مرگ را برای افراد به همراه خواهد داشت.
در پایان باید گفت که مصرف مواد مخدر نه تنها هیچ تاثیر مثبتی بر پیشگیری از ابتلاء به کرونا ندارد،بلکه با کاهش توان بدنی و ایجاد اختلال در سیستم تنفسی احتمال آسیب پذیری در مقابل کرونا را در افراد بالا برده و خطر مرگ را افزایش می دهد، و این باور که مواد مخدر تاثیر مثبت بر سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا دارد ؛ تنها شایعه ایست که از طریق تبهکاران بزرگ و قاچاقچیان حرفه ای مواد مخدر در سطح دنیا صرفا با هدف ایجاد افزایش گرایش به مصرف مواد مخدر در مردم و سوداگری و منفعت طلبی بیشتر به گوش مردم رسانده اند.
تهیه و تنظیم،سرهنگ دوم قاسم گرجی،اطلاع رسانی پلیس مازندران.

---------------------------------------------------

کرونا و آینده دینداری
کرونا دست زمینی ترین آدم ها را نیز رو به آسمان کرد و نیایش را روی میز درمان گذاشت و نشان داد که دین هنوز هم آخرین پناه انسان، حتی در روزگار مدرن است....
پس از شیوع کرونا و تعطیلی مناسک دینی و اماکن مذهبی با دو فرضیه درباره وضعیت دینداری در جهان پساکرونا مواجهیم، نخست دیدگاه کسانی است که از کاهش نقش اجتماعی دین و گسترش سکولاریسم سخن به میان می آورند و دیگری کسانی که از بازگشت دین در جامعه سخن می گویند.
الف) کاهش نقش اجتماعی دین و بحران دینداری
با همه گیر شدن ویروس کرونا و تعطیلی مناسک جمعی همچون نمازهای جماعات و جمعه، برگزار نشدن آیین و مراسم مذهبی، یکی از فرضیه هایی که مطرح شد کاهش نقش اجتماعی دین است و حتی از زوال دین در دوران پساکرونا سخن به میان آمده است.
طرفداران این فرضیه با مقایسه تبعات همه گیری بیماری ها و بحران ها در دوره های قبل با تبعات همه گیری کرونا اعتقاد دارند که تبعات این همه گیری، بسیار شدید تر خواهد بود و اعتقاد دارند که ویروس کرونا در دو سطح به بحران دینداری در جامعه ایران دامن زده است:
نخست آنکه به روند سکولار شدن عموم جامعه که از دهه های پیش آغاز شده است، شتاب بیشتری بخشیده است و دوم آنکه حتی باورهای قشر مذهبی را برای نشاندن بذر سکولاریسم شخم زده است.
ب) بازگشت دین به عرصه اجتماع
کرونا دست زمینی ترین آدم ها را نیز رو به آسمان کرد و نیایش را روی میز درمان گذاشت و نشان داد که دین هنوز هم آخرین پناه انسان، حتی در روزگار مدرن است.
کرونا، ویروس دینداری را از تجربه های حاشیه ای به تجربه های معمول روزانه تبدیل کرد، این بیماری به جامعه مدرن نشان داد که بسیاری از دین پژوهان درباره میزان سکولاراسیون و نیز برگشت نا پذیری دین به جهان انسان ها، دچار زیاده روی شده اند و دنیای جدید به اندازه جهان سنت، تجربه های دینی را نیاز دارد، هر چند این دینداری ممکن است به معنای پیروی از نهاد و پذیرش وجه تاریخی دین نباشد.
نتایج جدیدترین نظر سنجی مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران که درباره شیوع کرونا در سطح ملی انجام شده است نشان می دهد که در پاسخ به این پرسش که اهمیت دین و خداوند در مدت شیوع کرونا برای آنان نسبت به قبل چه تغییری کرده است؟ 47 درصد مردم ایران بیان داشتند که اهمیت دین و خداوند در این مدت برایشان بسیار بیشتر از قبل شده است و 48 و هشت دهم درصد هم بیان داشتند که از این نظر تغییری ایجاد نشده است و درصد کمی از مردم هم گفتند که اهمیت دین و خداوند برایشان کمتر از قبل شده است.
تهیه و تنظیم: مرضیه سیدیان. کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره آرامش فرماندهی انتظامی مازندران

---------------------------------------------------

تاثیرات فردی و اجتماعی مواد مخدر
اعتیاد به مواد مخدر تاثیرات فردی و اجتماعی مثل استرس، اضطراب، بیکاری و انواع آسیب های اجتماعی را در پی دارد.
امروزه استعمال مواد مخدريكي از چالش هاي مهم سلامت عمومي است كه همه جوامع با آن روبه رو هستند و يكي از معضلات عمده بهداشتي كه گروه هاي جمعيتي مختلفي را مورد تهديد قرار مي دهد.
به اعتقاد تحليل گران اجتماعي، اعتياد به مواد مخدر، به عنوان يکي از مسائل پيچيده اجتماعي درعصر حاضر است که زمينه ساز بروز بسياري از آسيب هاوانحرافات اجتماعي نظیرهمسرآزاری،کودک آزاری، فقر و بیکاری، طلاق، قتل، تجاوز،سرقت و ... می‏باشد.
به همین دلیل هرساله 26 ژوئن مصادف با 5تیرماه را روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری کردند.
روز جهانی مبارزه با موادمخدر می‌تواند در گسترش آگاهی عمومی و ترغیب کشورهای عضو سازمان ملل متحد برای ارتقاء همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در عرصه‌های مختلف مقابله با تولید، عرضه و کاهش تقاضا و آسیب؛ اعم از پیشگیری، درمان و بازتوانی معتادان سهم بسزایی داشته باشد.
اکنون مسئله موادمخدر دیگریک ناهنجاری اجتماعی و بهداشتی محدود یک جامعه یا منطقه نیست ؛ بلکه از محدودیت‌های جغرافیایی فراتر رفته و ضمن پیوند با جرایم سازمان یافته، فساد و پولشویی تقریبا تمام مرزهای جهانی را درنوردیده است و نکته دردناک این است که جوانان که نیروی مولد و پشتوانه توسعه آینده جوامع به شمار می‌آیند، جزو اولین قربانیان این سوداگری مرگ و نیستی محسوب می‌شوند.
پدیده شوم قاچاق موادمخدر بیش از آنکه فعالیتى سوداگرانه، تجارى و اقتصادى در عرصه مافیاى اقتصاد بین ‏المللى باشد ، ابزارى کارآمد، مؤثر و راهبردى درگسترش نظام سلطه صاحبان قدرت جهان بر کشورهاى توسعه نیافته است.
تحلیلگران مسائل سیاسى واجتماعى بر این باورند که درتهاجم و نفوذ فرهنگی ، پدیده موادمخدرمهمترین عامل به تباهى کشیدن و انحطاط اخلاقى جوامع به شمار می‏ رود.
متاسفانه گسترش دامنه مصرف موادمخدر در جامعه امروزى به حدى است که حتى قشر متفکر و تحصیل کرده را نیز به سمت خود کشانده است. اعتیاد سبب تباهى میلیون‏ها مغز فعال می‏شود که سرمایه‏ هاى آینده جامعه بشرى بشمار می ‏روند.
اگر درصد کمى از کودکانى که والدین آنها معتاد هستند به سوى بزهکارى سوق داده شوند، بعد از گذشت چندین سال تعداد بزهکاران در این مملکت به هزاران نفر خواهد رسید.
تعریف اعتیاد:
اعتیاد یــک بیمارى اجتماعی است که عوارض جسمى و روانى را بدنبال دارد و تا زمانى که بـه علل گرایش بیمار توجه نشود، درمان جسمى و روانى فقط براى مدتى نتیجه‏ بخش خواهد بود و فـــرد مـــعتاد دوباره گرفتار مواد اعتیاد آور می‏ گردد.
"اعتیادعبارت است از یک حالت روانی وگاهی جسمانی ناشی از تاثیر دارو بر روی یک موجود زنده که به اجبار به بروز رفتار و عکس العمل های خاصی در فرد می انجامد و همیشه با یک کشش افراط آمیز همراه است".
معتادکیست ؟
به انسانی اطلاق می شودکه از طریق خوردن، تزریق، دود کردن و یا تنفس به مصرف یک یا چند ماده مخدر به طور مداوم می پردازد و در صورت قطع این عمل با مشکلات تنفسی، روانی و رفتاری به تنهایی و یا با هم دچار می گردد. به عبارت دیگر معتاد قربانی یک نوع وابستگی دارویی یا روانی به مواد مخدر شناخته می شود.
مراحل اعتیاد چگونه است؟
اعتیاد به هر شکلی که باشد معمولا طی یک دوره سه مرحله ای انجام می گیرد:
۱- مرحله آشنایی : در این مرحله شخص در اثر مسامحه یا تشویق دیگران یا میل به انجام یک کار تفریحی یا کنجکاوی یا علل دیگر مانند کسب لذت با مصرف مواد مخدر آشنا می شود.
۲- مرحله میل به افزایش مصرف مواد : در این مرحله بدن هر روز به دریافت مواد بیشتر نیاز پیدا می کند ، بعد از مدتها استفاده نامرتب از مواد مخدر شخص دچار شک و تردید می شود و برای رهایی از آن دست به مبارزه با امیال خود می زند.
۳- مرحله اعتیاد (بیماری ): در این مرحله بعد از شک و تردید و شاید مدتی ترک اعتیاد شخص سرانجام به مرحله اعتیاد واقعی می رسد که اگر مواد مخدر بدون رعایت ترتیبات لازم ناگهان قطع شود نشانه های سندرم محرومیت بروز می کند.
عوارض اعتیاد :
۱- عوارض جسمی
اگر مصرف روزانه شخص معتاد متوقف گردد پس از گذشت ده تا دوازده ساعت عوارض جسمی و ناراحتی های عصبی ، اضطراب ، بی قراری ، عطسه ، ریزش مکرر آب از بینی و چشم ، ناراحتی عضلانی ، فشار شدید در ستون فقرات ، دل درد و دل پیچه ، بی اشتهایی ، استفراغ مکرر ، لاغری و کاهش وزن نمودار می گردد.
۲-عوارض روانی
شخص معتاد فاقد تعادل روانی است و لاابالی گری عدم توجه به اصول و مقررات جامعه ، تسلیم شدن در برابر پیشامد ها، ضعف اراده ، بی توجهی به مسئولیت های فردی و اجتماعی از خصوصیات رفتاری او به شمار می آید .
۳-عوارض اجتماعی
معتادان نه تنها مولد و سازنده نیستند بلکه مصرف کنندگانی هستند که غیر از ضرر اجتماعی، هنری ندارند. فرد معتاد نسبت به اعضای خانواده خود احساس مسئولیت نمی کند موقعیت اجتماعی اومتزلزل است به دیگران اعتماد ندارد برآوردن نیازهای خود را مقدم بردیگران می داند روابط اجتماعی او بسیار سطحی وتصنعی است و به ندرت می تواند پیوند های مستحکم عاطفی و وفاداری و تعهد داشته باشد.
چنین فردی فقط برای کسی که بتواند برای او مواد مخدر تهیه کند اهمیت قائل است ، بدین ترتیب ارتکاب جرائم معتادان به علت ضعف روابط انسانی روز به روز بیشتر می شود و به همین دلیل اعتماد عمومی واهمیت اجتماعی به خطر می افتد، زیرا بیشتر معتادان برای تامین مخارج مصرف مواد مخدر خود به راه های نادرستی نظیر دزدی ، تجاوز به دیگران ، وآدمکشی روی می آورند.
عوامل مخاطره آمیز اجتماعی دراعتیاد افراد:
1- فقدان قوانین و مقررات جدی بر ضد خرید و فروش حمل ومصرف مواد مخدر موجب وفور و ارزانی آن می شود .
2– مصرف مواد به عنوان یک هنجاراجتماعی :
3–کمبودامکانات فرهنگی،ورزشی،تفریحی
4- عدم دسترسی به سیتسم های خدماتی ، حمایتی ، مشاوره ای و درمانی
5 -توسعه صنعتی جامعه ، فقدان مهارت کافی ، کمبود فرصت های شغلی و محرومیت اقتصادی
روش های پیشگیری ازاعتیاد
مهمترین روشهای پیشگیری از اعتیاد ( توسط خانواده ، مدرسه ، رسانه ، دستگاه های مسئول بهداشت و . . ) را می توان در قالب محورهای زیر خلاصه کرد:
۱- تاثیر بر ارزش ها و نگرشها : تغییر نگرش های مثبت وتثبیت نگرش های منفی نسبت به مصرف مواد مخدر
۲- آموزش مهارت های اجتماعی و تطابق با استرس ها
3- آگاه سازی افراد در مورد خطرات و مضرات مواد مخدر.
4- افزایش مهارتهای زندگی مانند مهارت تصمیم گیری، حل مسئله و ارتباطات اجتماعی.
5- تقویت فعالیت های جایگزین به جای مواد مخدر برای ارضای نیازهای روانی و اجتماعی نوجوانان و جوانان.
6- مشاوره و مداخله در بحران های مختلف در طول زندگی.
7- ارتقای سطح بینش فرهنگی و مذهبی.
8- تقویت قوانین و مقررات مبارزه با مواد مخدر.
9- درمان معتادان برای جلویگری از افزایش اعتیاد در سطح جامعه.
نقش خانواده درجلوگیری از اعتیاد فرزندان:
باید بدانیم که اعتیاد بعنوان یک آسیب اجتماعی، هیچ گاه بطور کامل ریشه‏ کن نخواهد شد، اما با تدبیر، اندیشه و تلاشى مخلصانه حداقل می‏توان آنرا به کنترل درآورد. خانواده اولین مکان رشد شخصیت ،تشکیل باورها و کسب الگوهای رفتاری برای فرد است از این رو، ناآگاهی والدین، ارتباط ضعیف والدین با فرزندان، فقدان انضباط در خانواده، خانواده متشنج یا آشفته و از هم گسیخته نقش بسزایی در گرایش به مواد مخدر دارند.
مطمئنا خانواده ها نقش مهمی را در این مبارزه بزرگ ایفا می نمایند. پدر، مادر و همسر نقش بی بدیل آنان قطعی و جبران ناپذیر است اگر وجود این سه موجود مظهر لطف و عطوفت نبود هرگز حیات وحکمتی بر زندگی ما نبود.
بنابراین باید بدانیم اندک اندوه ما چون کوهی غم بر تمام وجود آنان می باشد. و اگر نبود غمخواری و همراهی آنان هرگز شانه های ضعیف ما تحمل این حادثه تلخ را قادر نمی بود و می شکست. پس با انان آشنا باشیم و چیزی را از انان پنهان نکنیم و از روزنه دروغ و کژی با آنان سخن نگوییم ، باید بدانیم که آنان خوب ما را می شناسند و دلسوز ما و بهترین یار و یاور ما هستند.
نگارنده:مژگان محمدیان کارشناس ارشد اداره برآورد و افکار سنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی استان مازندران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار