رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: کشت زعفران و پسته برای کوهدشت شناور است و به هر تعداد متقاضی، شناسایی شود نهال یارانه‌ای در اختیارشان قرار می‌دهیم.
کد خبر: ۹۷۸۷۰۱
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۸ 15 July 2021

به گزارش تابناک لرستان از کوهدشت، اسفندیار حسنی‌مقدم در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان اظهار کرد: ظرفیت تولید گوشت قرمز در لرستان ۳۰ هزار تن است که به صورت دام زنده از استان خارج می‌شود و ما مخالف این موضوع هستیم.

وی با بیان اینکه دام تولیدی استان باید در داخل کشتار، ذبح و بسته‌بندی شود، افزود: ضرورت دارد که گوشت تولید شده استان به صورت فرآوری شده صادر شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با یادآوری اینکه قبلا بیشترین دام پیر کشور در سه شهر دورود، بروجرد و خرم‌آباد کشتار و مورد مصرف قرار می‌گرفتند، ادامه داد: قریب به ۹۰ درصد گوشت مصرفی از دام پیر بود که حالا آمار مذکور بین ۴۰ تا ۵۰ درصد است، این گوشت از لحاظ بهداشتی مشکلی ندارد اما کیفیت آن پایین‌تر از دام جوان است.

حسنی‌مقدم با اعلام آمادگی برای صدور مجوز فرآوری و بسته‌بندی گوشت در شهرستان کوهدشت اظهار کرد: در این رابطه یک مجوز هم برای شهرستان خرم‌آباد صادر شده است.

وی میزان مصرف نهاده‌های دامی در استان را نزدیک به ۳۰۰ هزار تن عنوان کرد و گفت: این انبارها در ازنا قرار دارند و البته بیشتر میزان تولید گوشت مرغ مربوط به کوهدشت و رومشکان است که برای دسترسی به نهاده با مشکل روبرو هستند بنابراین باید بخشی از سیلوی سه راه زانوگه به نگه‌داری نهاده اختصاص داده شود چراکه شرایط لازم را داراست.

حسنی‌مقدم با اعلام اینکه قریب به ۵۰ درصد بذر استان در کوهدشت ذخیره شده است به توزیع کود نیز اشاره کرد و گفت: پخش کود با استفاده از سامانه سبب شده که دست دلال کوتاه شده و نتواند در این کار دخالت کند؛ سال گذشته ۸۰ هزار تن کود توزیع شد و تنها ۲۰ هزار کیسه که ۴۰۰ تن بود انحراف داشت تا نشان دهنده حذف واسطه باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به ظرفیت کوهدشت برای کشت گیاهان دارویی و توسعه باغ اشاره کرد و در ادامه افزود: کشت زعفران و پسته برای این شهرستان شناور است و به هر تعداد متقاضی، شناسایی شود نهال یارانه‌ای در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی بیان کرد: در زمینه آبخیزداری و آبخوان‌داری این شهرستان نیز باید برنامه جامعی تدوین شود و مورد مطالعه قرار گیرد، همچنین سهم این شهرستان از اعتبارات بهتر دیده شود چراکه از خشکسالی آسیب بیشتری را متحمل شده است.

حسنی‌مقدم با اشاره به ایجاد صنایع تبدیلی، تکمیلی و بازارسانی در شهرستان کوهدشت با اولویت محصول انار نیز گفت: در این زمینه هر سرمایه‌گذار با اهلیتی، اگر اعلام آمادگی کند به وی مجوز داده می‌شود.

این مسوول از صدور مجوز پرورش ماهی با ظرفیت ۵۰۰۰ تن در رومشکان خبر داد و گفت: توسعه و تولید ماهیان خاویاری می‌تواند جایگزین وابستگی اقتصاد به نفت باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار