کرونا داستان غم‌انگیزی است که به یاری بی‌تفاوتی برخی افراد جامعه و ناقلان سرخوش، سوار بر موج‌های پی درپی ، افراد زیادی را گرفتار رنج‌ها و مشکلات خود ساخته و خانواده‌های بسیاری را داغدار عزیزانشان کرده است.
کد خبر: ۹۷۸۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۳ 17 July 2021

به گزارش تابناک لرستان به نقل از ایرنا ، یکی از بزرگ ترین نگرانی ها درباره ویروس کرونا این است که بسیاری از بیماران با نتیجه آزمایش مثبت از نظر ابتلا به کرونا، به هیچ وجه علائمی از خود نشان نداده اند ولی ممکن است افراد بی شماری و به ویژه خانواده های خود را بیمار کنند.

گرچه توصیه شده که از افرادی که به صورت واضح بیمار هستند و سرفه و عطسه می کنند، دوری نماییم تا از ابتلا به کرونای جدید در امان بمانیم؛ اما کارشناسان علم پزشکی می گویند حدود ۲۵ درصد از افراد مبتلا هرگز علامت دار نمی شوند و طبق شواهد در بقیه افراد نیز ممکن است علائم تا ۴۸ ساعت پس از عفونت ظاهر نشود.

زمانی که جواب تست پی سی آر را گرفتم هرگز باورم نمی شد که به این راحتی و تنها با یک بار حضور در دورهمی خانوادگی ۶ نفره به کووید ۱۹ مبتلا شده باشم و بارها و بارها چگونگی رعایت سرسختانه پروتکل های بهداشتی و فاصله اجتماعی را از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون توسط خود و خانواده ام مرور کردم و اینک ناباورانه ویروس کرونا از خانواده ای مبتلا توسط فردی ناقل بدون علائم به ما سرایت کرده بود.

اگرچه ابتلای به کووید ۱۹ با علایم بسیار معمولی سرماخوردگی  شروع شد اما پس از گذشت چند روز هیبت کرونا با تمام وجود بر من آشکار شد و بیش از آنکه به چگونگی روند درمانم فکر کنم تمام وجودم غرق در حفظ سلامتی فرزندم بود و پس از مشاوره با چند نفر از اقوامی و دوستانی که کادر درمان هستند به این نتیجه رسیدم که تنها راه مقابله با انتقال ویروس کرونا ، برای حفظ سلامتی فرزندم ، دوری از او  و قرنطینه شدن من بود.

در روزهای ابتدایی شیوع کرونا و طولانی شدن زمان مقابله با این ویروس بارها به فرزندم یادآوری کردم که همه ما موظف هستیم برای حفظ سلامتی خود و دیگر افراد خانواده و جامعه تمام پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم و تا حد امکان از منزل خارج نشویم اما اکنون که خودم دریک دورهمی خانوادگی به کرونا مبتلا شده بودم چگونه می توانستم از فرزندم مراقبت کنم و او که به خوبی این دلواپسی من را درک کرده بود تمام تلاشش را برای رعایت پروتکل ها و دور ماندن از من انجام می داد تا نشان دهد که می تواند از خودش مراقبت کند.

به سفارش پزشک معالج ۲۱ روز در اتاق قرنطینه شدم و دورا دور نظاره گر گذر روزهایی سخت برای خود و خانواده ام بود و تمام تلاشم را به کار بستم تا به هیچ وجه این ویروس  پر دردسر را به  خانواده منتقل نکنم، تا حدودی نیز از اینکه در همان ساعات اولیه احساس سرماخوردگی با رعایت فاصله و استفاده از ماسک سعی در حفظ سلامت دیگر اعضای خانواده کرده بودم،تسکینی نسبی داشتم.

از طرفی در روزهایی که برای تکمیل روند درمان مجبور به حضور در بیمارستان بودم به وضوح نظاره گر سردرگمی  و دلواپسی بیماران و همراهان در دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا بودم و اینکه چگونه هر یک بیمار باعث ابتلای چندین نفر و خانواده به این ویروس شده بود و افزایش روزانه مبتلایان و آمار بستریها معضل بزرگی که فرصت استراحتی محدود را از کادر درمان ربوده است.

در روزهای سخت قرنطینه بارها روز دورهمی را با خودم مرور کردم و با خود عهد بستم که از این پس هرگز در هیچ دورهمی حتی چند نفره هم شرکت نکنم تا بتوانم سلامت خود و خانواده را حفظ کنم، چراکه به حقیقت ماسک سدی در برابر ابتلا به کرونا است و در دورهمی ها و مهمانی ها  که افراد خانواده با اعتماد کاذب به سلامت همدیگر ماسک ها را کنار گذاشته ، زنجیره ابتلا و گرفتاری در دام کرونا را گسترده می کنند.

اکنون  که روزهای شیوع کرونا از سرگرفته شده و با موجی طوفانی تر این ویروس ویرانگر در حال حرکت است برای همه والدین و خانواده ها حفظ سلامت خود و فرزندان امری انکار ناپذیر است و نباید با عادی انگاری و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی با بهانه های خستگی از این شرایط سلامت فرزندان و خانواده های خود را در معرض تهدید قرار دهیم.

تصور اشتباه ناقلان ویروس کرونا

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان در این باره گفت: برخی از ناقلان ویروس کرونا تصور می کنند اگر حالشان خوب است، پس این بیماری را ندارند و نمی توانند آن را به کسی منتقل کنند که تصور اشتباهی است.

دکتر "علی فرهادی"  تصریح کرد: پس از آنکه فردی در معرض ویروس قرار می گیرد، ویروس شروع به انتشار و تکثیر در بدن می نماید اما در ابتدا سیستم ایمنی متوجه تهاجم ویروس نمی باشد؛ به همین دلیل است که فرد بلافاصله دچار تب نمی شود و صرف اینکه فرد فاقد علائمی است به این معنا نیست که ناقل ویروس نمی باشد.

وی بیان کرد: موارد ساده ای نظیر لمس بینی یا چشم ها و سپس دستگیره در یا دیگر سطوح مشترک و حتی صاف کردن گلو ( دفع خلط) می توانند منجر به انتشار ویروس کرونا شوند.

قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه یکی از پیچیدگی‌های مهار کرونا در جهان همین انتقال بدون علامت بیماری است افزود: انسان‌های به ظاهر سالمی که هیچ نشانه‌ای از ابتلاء به ویروس کرونا ندارند، احساس خستگی نمی‌کنند، تب ندارند و آخرین باری که سرفه کرده‌اند را کسی به‌خاطر نمی‌آورد؛ درحالی‌که آنها هم به کرونا مبتلا هستند و بدون اینکه بدانند دیگران را آلوده می‌کنند.

فرهادی دوری از تجمع های چند نفره را راهکار مناسب برای گرفتار نشدن به این ویروس خطرناک دانست و اظهار داشت: اکنون روند ابتلای روزانه شهروندان لرستانی به کووید ۱۹ در قیاس با خرداد ماه امسال حدود ۲۱ درصد و نسبت به هفته گذشته ۳۱ درصد افزایش یافته است.

رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی لرستان ۶۲ درصد است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان نیز گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی توسط اقشار مختلف مردم در اماکن عمومی این استان ۶۲ درصد است که باتوجه به آغاز موج پنجم شیوع کرونا باید حساسیت بیشتری نسبت به این مهم ایجاد شود.

دکتر" مریم کوشکی "  با بیان اینکه یکی از چالش‌هایی که نقش بی‌علامت‌ها را در انتقال کرونا تقویت می‌کند، سهل‌گیری در استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی است ،بیان کرد: رعایت پروتکل های بهداشتی، فاصله اجتماعی و دوری از حضور در هرگونه تجمعات، مراسم عزا، عروسی و دورهمی ها در راستای شکستن زنجیره ابتلا یک ضرورت است.

وی اظهار داشت: برخی افراد با عادی انگاری و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی باعث انتشار ویروس کرونا و افزایش تعداد مبتلایان و بستری ها در سطح مراکز درمانی و بیمارستان های استان می شوند.

وی با اشاره به اینکه ناقلین بی علامت بیشتر از گذشته در سطح جامعه حضور داشته و با مراودات خود افراد بسیاری را آلوده می کنند، گفت: اکنون استفاده از ماسک بین متصدیان و شاغلین واحدهای صنفی و اماکن عمومی لرستان ۶۲ و بین مراجعین آنها ۵۸ درصد، بین کارکنان ادارات و دستگاه های اجرایی ۹۱ و مراجعین آنها  ۹۵ درصد به ثبت رسیده است.

کوشکی ادامه داد: این در حالی است که رعایت پروتکل های بهداشتی توسط شاغلین ادارات، دستگاه های اجرایی و دفاتر خدماتی استان ۷۰ درصد و بین شاغلین واحدهای صنفی و اماکن عمومی ۶۵ درصد می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان افزود: تاکنون ۱۰۹ هزار و ۴۰۰ دز واکسن کرونا به استان وارد که از این مجموع ۱۰۱ هزار و ۴۷۸ دز تزریق شده است و ۸۹ درصد افراد بالای ۸۰ سال، ۶۷ درصد افراد بین ۷۵ تا ۷۹ سال و ۵۶ درصد افراد بین ۷۰ تا ۷۴ سال این استان واکسن کرونا را تزریق کرده اند.

وی با بیان اینکه  ۲۴ هزار و ۶۶۷ دز محموله جدید واکسن کرونا وارد استان شده که یکهزار و ۵۵۰ دز آن ایرانی است بیان کرد: این واکسن‌ها برای تکمیل واکسیناسیون گروه‌های هدف قبلی و همچنین افراد بین ۶۵ تا ۶۹ سال تزریق می‌شود.

کوشکی افزود:بیش از ۱۳۰ هزار دز واکسن کرونا وارد لرستان شده است که از این مجموع ۱۰۱ هزار و ۴۷۸ دز تزریق شده است و ۸۹ درصد افراد بالای ۸۰ سال، ۶۷ درصد افراد بین ۷۵ تا ۷۹ و ۵۶ درصد افراد بین ۷۰ تا ۷۴ سال استان واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

شمار مبتلایان کرونا در لرستان به ۱۲۵ هزار و ۸۴۹ نفر رسیده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ۳۵۵ شمار مبتلایان نیز به ۱۲۵ هزار و ۸۴۹ نفر رسیده است و  شمار قربانیان این ویروس به یکهزار و ۹۵۳ نفر رسید.

وی ادامه داد: تاکنون ۳۹۵ هزار و ۷۸۶ نمونه تست تشخیص کرونا به آزمایشگاه های استان ارسال شده که از این مجموع ۳۹۱هزار و ۲۷۸ مورد پاسخ داده شده و ۲۶۵ هزار و ۴۲۵ نمونه آن منفی بوده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون ۵۰۲ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی استان بستری هستند.

براساس اعلام ستاد مقابله با کرونا هم اکنون شهرستان های خرم‌آباد، بروجرد، پلدختر، سلسه و دلفان در وضعیت قرمز، رومشکان در وضعیت زرد و بقیه شهرستان‌های استان در شرایط نارنجی قرار دارند.

با وجود شروع واکسیناسیون افراد مسن و دارای بیماری های زمینه ای در زمانی که امیدها به سمت ریشه کنی و شکستن زنجیره ابتلا به کووید ۱۹ در میان افراد جامعه زنده شده بود اما افرادی با ندیده گرفتن حضور ویروس کرونا و برگزاری مراسم های عزا و عروسی و رفت و آمدهای بی توجه به پروتکل های بهداشتی موج پنجم کرونا را رقم زدند تا بار دیگر شاهد افزایش روزانه آمار ابتلا و بستری و متاسفانه داغدار شدن عده ای از هموطنان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار