مدیرکل امور عشایر لرستان گفت: خشکسالی کم سابقه در استان موجب کاهش سه هزار تنی معادل ۲۵ درصد تولید گوشت قرمز توسط عشایر استان در سال‌جاری شده است.
کد خبر: ۹۸۷۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۱ 23 August 2021

به گزارش تابناک لرستان "سید ضیاء موسوی" روز دوشنبه در گفت و گو با اهالی رسانه افزود: پیش بینی تولید گوشت قرمز استان توسط جامعه عشایری ۱۲هزار تن است که با خسارت ۲۵ درصدی و کاهش سه هزار تنی تولید به دلیل خشکسالی، امسال تاکنون ۱۲۰میلیارد تومان ضرر مالی به عشایر لرستان وارد شده است.

وی تصریح کرد: ۸۰ هزار تن جو و کنسانتره دامی با قیمت سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال به عنوان نهاده های دامی مورد نیاز جهت جلوگیری از کاهش تولید گوشت قرمز جامعه عشایری توزیع شد که با توجه به  فقر مراتع و عدم ذخیره علوف توسط خود عشایر، همچنان مشکلاتی وجود دارد.

وی با اشاره به وضعیت مراتع استان نیز ادامه داد: علاوه بر اینکه امسال به حدود۵۰ درصد زراعت دیم و باغات عشایر لرستان خسارت وارد شد، رشد مراتع ییلاقی از ابتدای رویش به دلیل عدم بارندگی متوقف شده است و در حال حاضر مراتع بسیار فقیر هستند و در وضعیت خیلی ضعیف قرار دارند.

مدیرکل امور عشایر لرستان اضافه کرد:  باتوجه به اینکه بیش از ۶۰ درصد تعلیف دام عشایر در طول سال وابسته به مراتع است همین امر نگرانی بابت تامین علوفه مورد نیاز را دوچندان می کند.

موسوی گفت: دست کم بیش از ۱۰۰ هزار تن از علوفه دام عشایر استان را دولت تامین می کند و حدود ۶۰ درصد مابقی وابسته به مراتع است که امسال بخشی از علوفه خشبی ( یونجه و کاه) از خوزستان وارد  شد و مقداری نهاده دامی مورد نیاز عشایر استان (بدون اشاره به عدد و رقم) که بیشتر جو می باشد ذخیره شده است.

وی ادامه داد: قبل از سال ۹۹، متوسط تامین علوفه برای عشایر لرستان ۱۲ تا ۱۴ هزار تن در سال بود که پارسال به دلیل اینکه خود عشایر علوفه ای ذخیره نکرده بودند ۳۵ هزار تن بین آنان توزیع شد اما امسال هیچ علوفه مناسبی در مراتع نیست و عشایر بر خلاف تابستان سال های قبل، اکنون نیازمند کمک هستند.

وی با اشاره به اینکه تغذیه مورد نیاز دام عشایر به صورت کنسانتره توزیع می شود توضیح داد: هر واحد دام سبک باید ۱۲ کیلوگرم جو مصرف کند تا یک کیلوگرم افزایش وزن داشته باشد در حالیکه به ازای هفت کیلوگرم کنسانتره، همین میزان وزن اضافه می کند.

عشایر لرستان با جمعیت حدود ۸۴ هزار نفر در ۱۴ ایل و ۱۵ طایفه مستقل سازمان یافته هستند و با داشتن یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد دامی سالانه ۲۵ درصد از پروتئین مورد نیاز استان را تامین می کنند.

میانگین تولیدات سالانه عشایر لرستان شامل ۱۲ هزارتن گوشت قرمز، ۲۹ هزار تن شیر، یک هزار و ۳۲ تن پشم، ۱۸ تن عسل، ۱۷ تن روغن حیوانی، ۶۳۰ تن پرورش ماهی سردآبی ، ۱۵ هزار و ۵۵۷ تن گندم، ۱۵ هزار و ۵۲۳ تن جو، پنج هزار و ۳۲ تن حبوبات، هفت هزار و ۴۶۰ تن صیفی جات و همچنین پنج درصد صنایع دستی استان است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار