قطار جاده ابریشم وارد ایران شد

قطار باری چین، قزاقستان ،ترکمنستان، ایران که از آن به عنوان قطار جاده ابریشم یاد می‌شود پس از گذشتن از عشق‌آباد پایتخت ترکمنستان روز گذشته از طریق مرز سرخس وارد ایران شد.
کد خبر: ۱۸۰۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۰ 14 February 2016
این قطار که روز پنجشنبه ۸ بهمن‌ماه از ایستگاه راه‌آهن «یی وو» در استان «جه جیانگ» در شرق چین به حرکت درآمد تا این مسیر 10 هزار و  339 کیلومتری تا ایران را در 14 روز طی کند اولین قطار باربری است که چین را به کشورهای آسیای مرکزی و ایران متصل می‌کند .این قطار از گذرگاه آلاتا در منطقه مسلمان نشین سین کیانگ در شمال غرب چین خارج  و پس از عبور از قزاقستان و ترکمنستان وارد جمهوری اسلامی ایران شده است.
حسین عاشوری معاون بهره برداری و سیر و حرکت شرکت راه‌آهن پیش از این درباره این قطار به پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفته بود: طی دو سال گذشته نشست‌های فراوانی با مسئولان ریلی دو کشور قزاقستان و ترکمنستان داشته‌ایم و محور مباحث مطروحه در اجلاسیه‌های سه‌جانبه فعال کردن کریدور شمال-جنوب و حتی شرق و غرب با محوریت هرسه کشور بود. بر همین اساس قزاقستان به‌دنبال این است که خود را به عنوان کشوری کریدوری در حوزه ریلی به جهان معرفی کند و با چین برای انتقال بار از مسیر  قزاقستان و ترکمنستان به مقصد ایران وارد مذاکره شده است.با این حال پیش بینی می‌شود با حرکت این قطار فعالیت‌های تجاری از طریق خطوط ریلی بین کشورهای موجود در مسیر جاده ابریشم سرعت بیشتری بگیرد و نیز  سهم تجارت چین با خاورمیانه و آسیای مرکزی و به خصوص ایران افزایش چشم‌گیری پیدا کند.
گفتنی است این قطار روز 26 بهمن‌ماه وارد تهران می‌شود و طی مراسمی در ایستگاه راه‌آهن با حضور مسئولان راه‌آهن و سفیران کشورهای چین، ترکمنستان و قزاقستان از ورود این قطار استقبال می‌شود.
منبع: خراسان
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار