لانه کلاغ ها در قزوین به اشغال پرندگان مهاجر درآمد

پرندگان آبزی مهاجر با لانه سازی و راندن کلاغ های بومی شهر صنعتی البرز قزوین و تصاحب آشیانه آنها، بر فراز چنارهای بلند این منطقه سکونت گزیدند.
کد خبر: ۲۶۵۷۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۰ 25 July 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قزوین، چنارهای بلند حاشیه خیابانهای شهر صنعتی البرز اینک میزبان بیش از یک صد جفت اگرت کوچک و پنج جفت گاوچرانک می باشد.
در این پدیده میهمانهای کوچک با راندن کلاغ ها، لانه آنها را تصاحب کرده اند بطوریکه در قلمرو آشیانه این پرندگان هیچ کلاغی حضور ندارد و به محض ورود به شدت رانده شده و حتی کشته می شوند.
اگرت کوچک یا همان حواصیل سفید کوچک 60 سانتی متر طول دارد و از نظر ظاهری شبیه به مرغ ماهی خوار بوده و دارای گردن و پاهایی بلند می باشد.
پرهای این پرندگان یا به طور کامل سفید بوده و یا تنها در دوران جوانی سفید رنگ و همچنین دارای پرهای زینتی می باشد.
گاوچرانک با نام علمی Bubulcus ibis حواصیلی است کوچک و سفید که از مسافت دور به اگرت کوچک شباهت دارد ولی چنانچه از نزدیک مورد بررسی قرار گیرد از روی منقار زرد رنگ و گلوی برآمده و پرهای پرپشت زیر چانه اش قابل تشخیص می باشد.
گردن پرنده گاوچرانک کلفت تر از اگرت به نظر می رسد و در فصل زاد و ولد پرهای بلند نخودی رنگ و کاکل مانند بالای سر و سینه و جبه اش و همچنین پاهای قرمز رنگش نشانه های قاطعی جهت تشخیص این پرنده می باشند.
در فصل زمستان رنگ های نخودی اش کمرنگ و یا بیرنگ شده و پاهایش رنگ قرمز خود را از دست داده و تیره رنگ می شوند، سرخی قاعده منقارش نیز از بین رفته و زردی آن نیز کمرنگ تر می شود و در حال پرواز ممکن است که با حواصیل زرد اشتباه شود.
این پرنده کمتر از حواصیل های دیگر به آب بستگی دارد و اغلب اوقات خود را بطور دسته جمعی در میان گله چهار پایان مانند گاو و احشام دیگر در علف زارها و روی درخت ها می گذراند و از پسمانده علوفه آنها تغذیه و همچنین از نرم تنان، جوندگان، خزندگان و حشرات نیز استفاده می کند
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار