خسارت 147 میلیاردی سرما به کشاورزی گراش

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش گفت :سرمای شدید و کم سابقه دی ماه ۹۹ افزون بر ۱۴۷ میلیارد ریال به محصولات زراعی و باغی این شهرستان خسارت وارد کرد.
کد خبر: ۹۳۳۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱ 18 January 2021

تابناکفارس به نقل از ایرنا: حسن مرادی،  اظهار داشت: بر اساس ارزیابی کارشناسان جهاد کشاورزی، این میزان خسارت به محصولات حدود ۲۱۰ هکتار باغ مرکبات و ۳۰ هکتار محصولات زراعی از جمله گندم و جو وارد شده است.

وی افزود: میزان خسارات وارده به کشاورزان و باغداران گراش با توجه به نوع محصول و سن درختان، بین ۳۰ تا ۴۵ درصد برآورد شده است.

مرادی، با تاکید بر ضرورت و اهمیت بیمه محصولات کشاورزی، بیان کرد: زیان‌های وارده به آن دسته از باغداران و کشاورزانی که محصولات آنها زیر پوشش بیمه قرار دارد پرداخت خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش، با بیان اینکه بخش عمده‌ای از باغ‌ها و مزارع خسارت دیده شهرستان گراش ، زیر پوشش بیمه نیستند، گفت: هم اینک در حال رایزنی با فرماندار این شهرستان و همچنین سازمان جهاد کشاورزی استان فارس برای کمک به این کشاورزان خسارت دیده هستیم تا در صورت تایید و تخصیص اعتبار، خسارت وارده به این کشاورزان و باغداران نیز پرداخت شود.

به گفته مرادی، بیش از ۵۰ درصد محصولات زراعی و باغی این شهرستان نیز با همت کشاورزان و به سبب استفاده آنها از پوشش مناسب برای جلوگیری از سرمازدگی محصولات، خسارت ندیده است.

وی اضافه کرد: به دلیل تغییرات اقلیمی و احتمال وقوع مخاطرات احتمالی از جمله سرمازدگی، سیل و بروز خسارات، بهره‌برداران باید اصول فنی کاشت، داشت و برداشت را رعایت کنند و ضمن زیر پوشش بیمه قرار دادن محصول خود، زیان ناشی از آن را کاهش دهند و از مزایای بیمه محصولات نیز برخوردار شوند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش ادامه داد: میزان سطح زیر کشت محصولات صیفی و جالیزی در این شهرستان حدود یک هزار و ۷۰۰ هکتار است و سالانه افزون بر ۵۳ هزار تن انواع محصولات جالیزی در فصول مختلف سال در این منطقه برداشت می‌شود که نقش مهمی در تعادل بخشی بین عرضه و تقاضا و جلوگیری از افزایش قیمت‌های اینگونه محصولات در بازار دارد.

شهرستان گراش دارای حدود ۱۲ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی اعم از دیم و آبی است. این شهرستان در فاصله ۳۵۹ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار