اینها عامل ترشیدگی و ریزش خرما در جهرم است

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: بارندگی‌های بی‌موقع و تغییرات اقلیمی عامل اصلی ترشیدگی و ریزش خرما در جهرم است.
کد خبر: ۹۹۱۴۰۰
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۷ 05 September 2021

تابناک فارس به نقل از ایرنا: حمید زرگری افزود: در بازدیدی که همراه با اعضای یاوران تولید از نخلستان‌های شهرستان جهرم صورت گرفت مشکلات و مسائل به وجود آمده ناشی از ترشیدگی و ریزش میوه خرما بررسی شد، دستورالعمل‌های فنی و ترویجی برای رفع مشکلات موجود به منظور ارتقای کمی و کیفی این محصول و افزایش بهره‌وری به نخلکاران ارائه شد.

محقق معین مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی فارس اضافه کرد: بارندگی‌های بی‌موقع و تغییرات اقلیمی شامل درجه حرارت و رطوبت بالا از عوامل ترشیدگی و ریزش میوه خرما بخصوص در ارقام تر مانند شاهانی است که خسارات بسیاری به نخلکاران وارد کرده است.

زرگری گفت: کشاورزان می‌توانند با رعایت اصول باغی مانند ضدعفونی و پوشش خوشه های خرما با کاغذ گرافت خسارات ناشی از ترشیدگی و ریزش این میوه را کاهش دهند.

عارضه پژمردگی و خشکیدگی خوشه خرما در چند سال اخیر از مهمترین بیماری‌های درخت خرما در استان‌های کرمان، هرمزگان، خوزستان، بوشهر و برخی از نواحی استان فارس است.

این عارضه که معمولاً در مرحله تبدیل خارک به رطب اتفاق می‌افتد باعث پژمردگی و خشکیدگی ناگهانی میوه‌ها و خوشه‌ها می‌شود.

وقوع عارضه در بعضی از ارقام با ظهور نوارهای طولی قهوه‌ای تیره که از وسط دم خوشه شروع می شود و به دو طرف امتداد پیدا می کند، همراه است که در نهایت به خشکیدن کل خوشه و رشته‌های آن منجر می‌شود. دمای بالا و رطوبت نسبی پایین عامل اصلی در ظهور و تشدید عارضه است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز قرار دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار