کد خبر: ۱۰۴۰۵۸۹
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۳ 20 April 2022

فرا رسیدن ایام ضربت خوردن و شهادت امام اول شیعیان جهان بهانه‌ای شد تا به یکی از مهمترین آثار یوسف عبدی‌نژاد هنرمند نقاش همدانی یعنی تابلو ضربت خوردن امام علی علیه السلام با موضوع روضه‌ای کامل در یک قاب بپردازیم.

روضه‌ای کامل در یک قاب

یوسف عبدی نژاد در گفتگو با تابناک همدان، گفت: چند سال است که نقاشی ضربت خوردن امام اول شیعیان در سطح جهان به اشتهار رسیده و در دانشنامه‌های معتبر جهان مرجع تصویری مقالات مربوط به شهادت علی‌بن ابیطالب (ع) و برخی دیگر از وقایع تاریخی مربوطه قرار گرفته است.


وی افزود: این درحالی است که تا پیش از این تصاویر و نوشته‌هایی که به آنها در دانشنامه‌ها استناد میشد فاقد ویژگی‌هایی بودند که مقام و جایگاه معنوی و قداست آن حضرت را بازتاب دهند و کسانی که در فرهنگ‌ها و زبانهای مختلف جهان با جستجوی نام امام علی (ع) در زبان خودشان، تصاویری را می‌یافتند که در آن تصاویر امام اول شیعیان را یک جنگاور عرب و فردی سیاسی و نظامی همچون سایر جنگاوران و نامداران تاریخ معرفی می‌کردند.


این نقاش همدانی ادامه داد: اما خوشبختانه پس از استفاده دانشنامه‌ها از نقاشی ضربت خوردن امام علی (ع)  جستجوگران در دانشنامه‌های جهان، امام علی (ع) را به استناد این اثر یک فرد قدیس، معنوی و الهی می‌یابند.


گفتنی است: نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که اکثریت مدیران و گردانندگان اصلی دانشنامه‌های جهانی نگاه پرمهری به تشیع و نمادهای آن ندارند و از این جهت نیز مشخص است که این اثر هنری جایگاه و اعتباری فراتر از سایر آثار با مضامین شیعی دارد که توانسته است در بیش از ۳۷ زبان مختلف مرجع و رفرنس حادثه ضربت خوردن حضرت علی علیه السلام در مقالات بی‌شمار قرار گیرد.

 

 

خبرنگار: فاطمه صنیعی وحید

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار