هنر خوشنویسی از قدیمی ترین هنرها بین مردم قزوین است، از قدیمی ترهای شهر که سوال کنید خط خوش و خوشنویسی از خاطرات مشترک همه آن هاست،اما با وجود همه خاطرات مشترک قزوینی ها از خوش نویسی چند سالی است بدخطی آفتی برای جوانان این شهر شده است.
کد خبر: ۱۰۹۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱ 11 October 2015
به گزارش تابناک از قزوین، هنر خوشنویسی و پیشینه آن اگرچه در کشور هنری قدیمی است اما در قزوین رنگ و بوی دیگری دارد، خوشنویسی در بین مردمان و به خصوص قدیمی تر های شهر با عنوان یک هنر ارزشی و اعتقادی تعلیم و تعلم میشده است، تاجایی که هنوز هم بسیاری از کسبه قزوین به جای استفاده از جملات پرینت کامپیوتری اطلاعیه های خود را با خط زیبا نگارش می کنند.

میرعماد قزوینی چهره نامدار و بی بدیل عرصه خوشنویسی در سال 961 در قزوین به دنیا آمد. نام میرعماد با خط نستعلیق به طور تنگاتنگی پیوند خورده است. وی پایه هنر خوشنوسی و خط نستعلیق را در جایی بنا نهاده که دست هیچ خوشنویسی به آن نرسیده است. خط میرعماد قزوینی به دلیل زیبایی، استواری، قدرت و شیوایی خارق العاده و اعجازگونه، به صورت ضرب المثل درآمده است. به همین دلیل مانند میر نوشتن، نهایت آرزوی هر خوشنویسی است.
محمد حسین سیفی مشهور به عماد الکتاب، در سال 1245 خورشیدی در قزوین به دنیا آمد. وی برجسته ترین خوشنویس چیره دست نستعلیق در قرن حاضر و مهم ترین پیرو و نشر دهنده شیوه میرزا رضا کلهر است. او علاوه بر نستعلیق، خطوط ثلث، نسخ، تعلیق، رقاع، شکسته و ریحان را به خوبی کتابت می کرد. وی علاوه بر خوشنوسی، در نقاشی، شعر، موسیقی و عکاسی تبحّر داشت.

گذشته از تاریخچه خوشنویسی و برجستگان این هنر در قزوین امروزه با توجه به این که درگذر زمان آموزش های خوشنویسی درقزوین کم رنگ تر شد شاهد جوانان و به خصوص دانش آموزان بد خط فراوانی در قزوین هستیم.

ماجرای خط هر فرد اگرچه رابطه مستقیمی با آرامش روانی فرد دارد اما به گفته کارشناسان تاثیر آموزش در آن غیر قابل انکار است و برای شهریکه مدعی پایتختی خوشنویسی ایران است شایسته نیست که خط های ناخانای دانش آموزان آن هیچ نشانی از خوش نویسی در خود نداشته باشد.

اگرچه ترویج این هنر و اشاعه آن و از سوی دیگر جلوگیری از نابودی آن در بین مردم شهر از وظایف اداره کل فرهنگ و ارشاد قزین است اما برهمه آشکار است که کارهای فرهنگی از این دست با همت یک نهاد امکان پذیر نیست و باید فراجناحی و فرادستگاهی به حل آن پرداخت.

احمدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین نیز بارها در برنامه های مختلف آموزش خوشنویسی را درمدارس شهر الزامی دانسته است و در مسیر گسترش این هنر فعالیت های بسیاری به انجام رسیده است.
Image result for ‫خوشنویسی  احمدی ارشاد قزوین‬‎

به گزارش روابط عمومی دوسالانه خوشنویسی ایران، مهدی احمدی در جریان انعقاد تفاهم‌نامه خوشنویسی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین با اداره‌کل آموزش و پرورش این استان اظهار کرد: انجام اقدامات ماندگار باید در دستور کار قرار گیرد و با وجود ظرفیتی که در آموزش و پرورش استان وجود دارد این کار عملی است.

وی افزود: هنر خوشنویسی ستاره‌ای نورانی است که باید بر تاریکی مدارس بتابد؛ این ستاره از مهرماه  سال جاری در مدارس استان قزوین درخشش خود را آغاز می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین عنوان کرد: این دستورالعمل علاوه بر مدارس به مراکز دیگری از جمله دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه و سازمان‌های فرهنگی ابلاغ و پس از هم‌اندیشی مدیران استان در ارگان‌های مختلف اجرای آن آغاز می‌شود.

احمدی بیان کرد: ایجاد خانه فرهنگ عامه در قزوین طرح دیگری است که تحقق آن احیای سرودهای محلی، نمایش‌های روحوضی و تخت حوضی، فولکلورها و نقالی که سرمایه‌های فرهنگی قزوین محسوب می‌شوند را به دنبال دارد.

وی از ایجاد دفتر طرح برنامه و بودجه در اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین خبر داد و افزود: این دفتر در راستای ذخیره و ثبت مسائل سخت افزاری و نرم افزاری ایجاد شد.

این مسئول ادامه داد: در مدت 20 روز آینده ظرفیت‌های اداره‌ کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قزوین به آموزش و پرورش استان معرفی می‌شود تا زمینه فعالیت‌‌های بیشتر نیز فراهم شود.

اگرچه بیش از 1 سال و 1 ماه از این گفته آقای احمدی مدیر کل ارشاد قزوین می گذرد اما هنوز شاهد هیچ تغییر چشمگیری در آموزش های مدارس قزوین صورت نگرفته است.تاجایی که صدای روزبه را در آورد.

Image result for ‫خوشنویسی روزبه‬‎
مرتضی روزبه در آیین یادمان هنرمند مرحوم ابوالحسن محصص مستشاری از اساتید برجسته خوشنویسی ایران که  چند روز قبل در سرای وزیر سعدالسلطنه برگزار شد، با اشاره به نیم قرن فعالیت استاد محصص در زمینه خوشنویسی، بر راه اندازی یک تشکیلات قوی در عرصه خوشنویسی استان تاکید کرد و در این خصوص افزود: خوشنویسی قزوین باید در سطوح ملی و حتی بین المللی اثر گزار باشد.

استاندار با اشاره به اینکه قزوین پایتخت خوشنویسی ایران است، بر الزامی شدن تدریس این هنر در مدارس تاکید کرد.

با وجود همه تاکیدات در این عرصه تاکنون شاهد هیچ تغییری در رویه آموزش های آموزش و پرورش در قزوین نبوده ایم و امیدواریم مدیران آموزش و پرورش قزوین جدای از تفکرات سیاسی و جناحی با توجه به اهمیت این هنر، جایگاه آن را در مدارس قزوین اثبات کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار