مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اعمال نظارت صحیح بر تورهای گردشگری بدون مشارکت مردم را ناممکن خواند و گفت: فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی چرخ‌های محرک صنعت گردشگری و بسیار مهم و حساس است، این دفاتر حلقه‌های ارتباطی بین دیگر بخش‌های گردشگری اعم از اقامتی و حمل‌ونقل و راهنمایان گردشگری هستند و نحوه کارکرد آن‌ها بر کیفیت گردشگری بسیار اثربخش است.
کد خبر: ۱۱۱۹۱۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱ 08 August 2023

تابناک فارس به نقل از ایرنا: همانطور که استفاده از فضای مجازی و تبلیغات در این فضا گسترش یافت، فعالان غیر قانونی عرصه گردشگری نیز با استفاده از این فضا رشدی چند برابری پیدا کردند و آنطور که رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس به خبرنگار ایرنا گفت "رشدی قارچ‌گونه" را تجربه کردند.

چنانکه در برخی ایام سال مانند زمستان‌های برفی و تعطیلات مختلف شاهد حضور تورهای گردشگری بدون مجوز در این استان هستیم.

این رشد طی سال‌های گذشته در سایه امن و فضای باز بی‌نظارتی رخ داده و رشد یافته است.

محمود فخری رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس با گلایه می‌گوید: اگر میراث فرهنگی از سال‌ها پیش نظارتی قوی بر تورهای گردشگری اعمال می‌کردند امروز شاهد این افزایش چشم‌گیر نبودیم.

او با بیان اینکه انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی به صورت خودجوش با رصد فضای مجازی این فعالان متخلف را شناسایی و به دستگاه قضایی معرفی می‌کند، اذعان کرد: در نخستین نامه‌ای که چندین سال پیش به میراث فرهنگی و دادگستری نوشتیم شمار تورگردان‌های غیر قانونی کمتر از انگشتان دست بود در حالی که در آخرین نوبت شمارشان به ۸۰ نفر می‌رسید.

فخری البته گفت که با پیگیری‌ها و طرح شکایت‌های انجام شده امروز تورهای متخلف در داخل استان فارس رو به کاهش است اما کماکان شاهد حضور تورهایی از دیگر استان‌ها هستیم که بدون مجوزهای لازم از مردم نام‌نویسی کرده و روانه این استان می‌شوند.

او در رابطه با تورهای غیر قانونی که از دیگر استان‌ها به فارس می‌آیند راهکار را در این می‌داند که همه دستگاه‌ها مانند میراث فرهنگی، نیروی انتظامی به خصوص پلیس فتا و دادگستری پای کار بیایند.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس یادآور شد: توقیف اتوبوس‌هایی که به استان می‌آیند در محورهای این استان ممکن نیست چرا که مردمی که غافل از غیر مجاز بودن این فعالان نام نویسی کرده و با آنها همراه شده‌اند، اذیت می‌شوند و نارضایتی را به دنبال دارد.

فخری با بیان این نکته، پیشنهاد داد: با نظارت قوی این تورهای غیر قانونی شناسایی شوند اما لیدرها و راننده آن پس از پایان سفر از طریق دادسرا پیگیری و مجازات شوند.

او از رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها هم خواست تا برای آگاه سازی مردم پای کار بیایند تا از ابتدا جلو فعالیت این متخلفان عرصه گردشگری گرفته شود.

رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی فارس برای شناسایی تورهای غیرمجاز از سوی مردم چند سرنخ کاربردی ارایه کرد؛ به گفته او فهرست شرکت‌های خدمات مسافرتی مجاز در سایت‌های اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و انجمن صنفی این دفاتر موجود است و مردم می‌توانند از این طریق استعلام کنند.

فخری اضافه کرد: علاوه بر آن، شرکت‌های قانونی و دارای مجوز خدمات مسافرتی در هنگام معرفی تورهای خود در فضای مجازی نام، شماره ثابت، آدرس و شماره حساب رسمی شرکت را ارایه می‌کنند این در حالی است تورگردان‌های غیر قانونی تنها شماره موبایل و شماره حساب شخصی ارایه و در برخی موارد اقدام به کلاهبرداری می‌کنند و خدماتی ارایه نمی‌دهند.

به گفته او اکنون در فارس شاهد حضور برخی تورهای غیر قانونی هم با بلیت بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی و هم اکوتوریسم و زمین‌گردی هستیم.

 

میراث فرهنگی: نظارت بر تورهای گردشگری مشارکت مردم را می‌طلبد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس اعمال نظارت صحیح بر تورهای گردشگری بدون مشارکت مردم را ناممکن خواند و گفت: فعالیت دفاتر خدمات مسافرتی چرخ‌های محرک صنعت گردشگری و بسیار مهم و حساس است، این دفاتر حلقه‌های ارتباطی بین دیگر بخش‌های گردشگری اعم از اقامتی و حمل‌ونقل و راهنمایان گردشگری هستند و نحوه کارکرد آن‌ها بر کیفیت گردشگری بسیار اثربخش است.

سید مؤید محسن نژاد با اعلام این خبر ادامه داد: ارایه خدمات مطلوب و رضایت‌بخش به مسافران و گردشگران متقاضی استفاده از تورهای گردشگری از مهم‌ترین وظایف این دفترهای قانونی است و میراث فرهنگی تلاش می‌کند تا با اعمال نظارت بر فعالیت آنها ضمن رعایت حق‌وحقوق مسافران از بروز هرگونه تخلف نیز پیشگیری کند.

آنطور که او می‌گوید بسیاری از افرادی که از تورهای غیر مجاز بسته‌های سفر خریداری کرده‌اند از خدمات آن‌ها ابراز نارضایتی و شکایت کرده‌اند.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه رسیدگی به شکایت از دفاتر فاقد مجوز، از سوی کمیسیون های رسیدیگی به شکایات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امکان پذیر نیست، این افراد باید برای رسیدگی به حق و حقوق قانونی خود از طریق مراجع قضایی اقدام کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از عموم شهروندان و متقاضیان سفرها تورهای گردشگری خواست تا تنها با مراجعه به دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری دارای پروانه بهره‌برداری از این اداره کل بسته سفر و گردشگری خریداری کنند و به تبلیغات تورها در فضاهای مجازی توجه نکنند.

۳۴۶ دفتر خدمات مسافرتی و گردشگری قانونی و دارای پروانه بهره‌برداری در استان فارس فعالند که فهرست و مشخصات آنها درسایت اداره کل به نشانی farschto.ir موجود است.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار