مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: بیش از ۷ هزار و ۶۰۰ پرنده مهاجر آبزی و کنار آبزی در ۹ سایت پرنده نگری استان آمار برداری شد.
کد خبر: ۱۱۳۶۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۸ 07 November 2023

به گزارش تابناک کهکیلویه و بویراحمد، اسلام جاودان خرد افزود: کهگیلویه و بویراحمد به دلیل برخورداری از دریاچه‌ها و تالاب‌های متعدد، سالانه میزبان پرندگان مهاجر بسیاری است که از پهنه آبی استان به عنوان مقاصد کوتاه مدت اقامتی خود در هنگام مهاجرت استفاده می‌کنند.
جاودان خرد افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل آنکه ۱۰ درصد منابع آبی کشور «روان آب» را تأمین می‌کند، محلی برای جای دادن هزاران قطعه پرنده بومی و مهاجر آبزی و کنار آبزی است.
جاودان خرد گفت: به همین علت ۱۷ سایت پرنده نگری توسط کارشناسان محیط زیست استان انتخاب و به سازمان مرکزی پیشنهاد داده شد.
جاودان خرد تصریح کرد: طرح پژوهشی تعیین نوسان بلند مدت جمعیت پرندگان آبزی و تدوین دستورالعمل جامع سرشماری انتخاب سایت‌های اصلی و زیر سایت‌های سرشماری نیمه زمستانه پرندگان در دستور کار قرار گرفت و تیمی متشکل از اعضا هیئت علمی پژوهشکده محیط زیست و توسعه پایدار به استان سفر کرد.
وی گفت: در این سفر پس از بازدید و ارزیابی ۱۷ سایت پیشنهادی استان ۹ سایت آن مورد تأیید قرار گرفت و یک سایت جدید پیشنهاد داده شده که قرار است پس از بررسی در مورد آن تصمیم گیری شود.
جاودان خرد ابراز داشت: در آخرین سرشماری زمستانه ۱۴۰۱ در سایت‌های پرنده نگری استان شامل تالاب برم الوان، رودخانه بشار، سد کوثر، سد مارون، تالاب مورزرد، سد امام زاده قاسم (ع)، رودخانه تنگ سرخ، تصفیه خانه دهدشت و رودخانه زهره بیش از ۷ هزار و ۶۰۱ پرنده آمار برداری شد.
وی به اهمیت سایت‌های پرنده نگری اشاره کرد و گفت: بسیاری از علاقه‌مندان به اکوتوریسم و شاخه پرنده‌نگری از نقاط مختلف ایران و جهان، در فصل مهاجرت به زیستگاه‌های موقت و دائمی سفر می‌کنند تا در آرامش و سکوت به تماشای شکوه و زیبایی پرندگان بنشینند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار