خبرگزاری ایمنا: دو تیم ذوب‌آهن و پرسپولیس در حالی روز جمعه این هفته به دیدار یکدیگر خواهند رفت که در کارنامه بازی‌های این دو تیم خاطرات بیاد ماندنی زیادی به چشم می‌خورد.
کد خبر: ۱۳۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۴ 28 January 2015

به گزارش تابناک به نقل از ایمنا در همان سال‌های ابتدایی لیگ برتر و در زمانی که ابتدا سپاهان و بعد هم ذوب‌آهن به عنوان مدعیان قطب شکنی در فوتبال ایران نام خودشان را مطرح کردند رقابت نمایندگان فوتبال اصفهان و تهران شکل جدی‌تری به خود گرفت و تا به امروز هم ادامه دارد. به هر حال دو تیم صاحب‌نام و باسابقه فوتبال اصفهان بعد از چهارده دوره حضور متوالی و همیشگی در رقابت‌های لیگ برتر از لحاظ اعتبار و شخصیت تیمی به جایگاهی رسیده‌اند که بتوان بعد از شهرآورد فوتبال تهران این چهار بازی اصفهانی‌ها در مقابل پرسپولیس و استقلال را مهمترین بازی‌های داخلی فوتبال ایران دانست. البته در این میان هرچند بازی‌های ذوب‌آهن و رقبای تهرانی کمتر از بازی‌های سپاهان وارد تنش و حاشیه شده ولی باز هم می‌توان خاطراتی را به یاد آورد که هنوز هم برای طرفداران نایب قهرمان آسیا در سال ۲۰۱۰ بیاد ماندنی و جذاب است. اما بازی روز جمعه ذوب‌آهن در مقابل پرسپولیس به واسطه حضور یحیی گل محمدی بر روی نیمکت نماینده فوتبال اصفهان جذاب‌تر از همیشه است و باید دید که این مسابقه چه گنجینه‌ای را به خاطرات قبلی هواداران ذوب‌آهن اضافه می‌کند.

حماسه ناتمام تیم ۹ نفره

در ۲۹ آبان ۱۳۹۱ و در اولین سالی که ذوب‌آهن دچار بحران عجیب و غریبی شده بود فرهاد کاظمی در ورزشگاه آزادی تیمش را به دیدار پرسپولیس فرستاد و در همان پانزده دقیقه ابتدایی مسابقه با دو گل پیام صادقیان و علیرضا نورمحمدی مدافع پرسپولیسی‌ها یک نتیجه جالب و قابل توجه به سود ذوب‌آهن رقم خورد اما در ادامه سعید عبدالله پور و مسعود همامی از ذوب‌آهن با کارت قرمز محسن ترکی روبرو شدند تا ذوب‌آهن با تیمی ۹ نفره در ورزشگاه آزادی مقابل پرسپولیس بایستد. اما دو گل از مهدی مهدوی کیا و محمد نوری کار را به تساوی کشاند و در شرایطی که ذوب‌آهن به یک امتیاز مسابقه نزدیک شده بود گل ثانیه‌های پایانی کریم انصاری‌فر کار را برای تیم کاظمی تمام کرد تا حماسه تیم ۹ نفره شکل نگیرد.

گلباران دقایق پایانی در فولادشهر

دور برگشت لیگ چهارم در ۳۰ خرداد ۸۴ در هفته پایانی لیگ برتر ذوب‌آهن با نتیجه ۳ بر ۲ به برتری رسید. در دقیقه ۳۷ ذوب‌آهن با گل مهدی رجب زاده پیش افتاد و انتظاری با گل دقیقه ۷۸ خود بازی را به تساوی کشاند. داسیلوا در دقیقه ۸۹ بار دیگر ذوب‌آهن را پیش انداخت اما دو دقیقه بعد جواد کاظمیان بازی را ۲-۲ کرد و در نهایت سپهر حیدری در دقایق تلف شده حکم پیروزی ذوب‌آهن را امضا کرد تا تماشاگران از دیدن پنج گل در یک بازی زیبا سیراب شوند.

روز معرفی محسن مسلمان

در آغاز لیگ هفتم زوران جورجویچ با ایجاد تغییرات فراوان در تیم ذوب‌آهن دست به یک جوانگرایی گسترده در این تیم زد و بازیکنانی را به میدان فرستاد که تا قبل از آن تاریخ نام آنچنانی از آنها شنیده نشده بود. اما در هفته هشتم دور رفت ذوب‌آهن با زوران جورجویچ و آن گرمکن‌های معروفش در ورزشگاه آزادی به دیدار پرسپولیس رفت و در همان دقیقه ۱۵ یکی از بازیکنان کمتر شناخته شده ذوب‌آهن که امروز محسن مسلمان نام گرفته با یک ضربه روی پا و زیبا دروازه حسن رودباریان را باز کرد و با شادی بعد از گلی که آن روزها مخصوص لوکا تونی ایتالیایی بود نام خودش را در فوتبال ایران مطرح کرد. البته بعد از این گل قرمزها با دو گل سپهر حیدری و کریم باقری بازی را برگرداندند اما خاطره گل مسلمان همچنان فراموش نشده است.

امضای وزیری پای اولین برد لیگ برتری ذوب‌آهن

پرسپولیس به عنوان مدافع عنوان قهرمانی لیگ دوم را آغاز کرد و در ۱۴ آبان ۸۱ اولین برد ذوب‌آهن در مقابل پرسپولیسی‌ها در تاریخ لیگ برتر رقم خورد. شاگردان ساموئل دارابینیان با گل سه امتیازی امیر وزیری در دقیقه ۹۰ اولین و آخرین برد خارج از خانه ذوب‌آهن مقابل پرسپولیس در تاریخ لیگ برتر را رقم زدند.

خلعتبری فرشته نجات دایی

بازی برگشت لیگ سیزدهم در ورزشگاه آزادی در حالی برگزار شد که شاگردان علی دایی با استفاده از محمدرضا خلعتبری میزبان ذوب‌آهن بودند و بازیکن ریزنقش فوتبال ایران با زدن دو گل مهم به تیم سابقش نقش بسیار مهمی در موفقیت تیم دایی در این بازی ایفا کرد و البته شادی‌های بعد از گل خلعتبری هم با انتقاد بسیار زیادی روبرو شد که زحمات ذوب‌آهن نسبت به خودش را فراموش کرد.

طلسم جام حذفی برای ذوب‌آهن شکست

آذرماه سال ۹۳ ذوب‌آهن بعد از حذف استقلال موفق شد به مرحله نیمه نهایی صعود کند تا در مقابل چشم تماشاگران پرسپولیس در ورزشگاه آزادی به میدان برود. از طرف دیگر با توجه به سابقه ذوب‌آهن در باخت‌های گذشته‌اش در جریان جام حذفی به پرسپولیس خیلی‌ها در انتظار صعود شاگردان درخشان به بازی فینال بودند اما تک گل محمد نوری با گل‌های مرتضی تبریزی و کارلوس سانتوس پاسخ داده شد تا ذوب‌آهن با شکستن طلسم پرسپولیس بعد از ۵ سال باز هم راهی فینال جام حذفی شود.

روزی که ذوب‌آهن بازی را برگرداند

در هفته پانزدهم لیگ ششم پرسپولیس با مصطفی دنیزلی در اصفهان به دیدار ذوب‌آهن رفت و در همان نیمه اول با سه گل مهرزاد معدنچی، علیرضا نیکبخت و حسین بادامکی با نتیجه سه بر صفر از ذوب‌آهن پیش افتاد اما در نیمه دوم شرایط کاملاً عوض شد و دو گل از مهدی رجب‌زاده پرسپولیسی‌ها را که با اخراج علیرضا نیکبخت در دقیقه۸۲ به شدت دچار مشکل شده بودند تا مرز از دست دادن پیروزی به پیش برد. آن ۴۵دقیقه یکی از بهترین نمایش‌های تیم رسول کربکندی در جریان بازی‌های لیگ برتر بود.

گل به خودی ابراهیم تقی پور

اولین دیدار رو در روی پرسپولیس و ذوب‌آهن در لیگ برتر، پنجم بهمن ماه ۱۳۸۰ در هفته دهم رقابت‌ها و در تهران برگزار شد. گل زودهنگام حامد کاویان پور در دقیقه ۳ بازی، پرسپولیس را پیش انداخت و ابراهیم تقی پور از ذوب‌آهن در دقیقه ۴۱ نام خود را به عنوان اولین زننده گل به خودی، در تاریخ مصاف‌های دو تیم ثبت کرد. لیث نوبری در دقیقه ۸۸ گل سوم پرسپولیس را وارد دروازه ذوب‌آهن کرد تا اولین مصاف شاگردان علی پروین و بهرام عاطف ۳ بر صفر به سود قرمزپوشان خاتمه یابد.

سنگین‌ترین شکست پرسپولیس

در دور برگشت لیگ پنجم علی پروین که آن روزها درگیر ماجرای حضور احتمالی آری هان هلندی بود با پرسپولیس به اصفهان نیامد تا ناصر ابراهیمی به جای او بر روی نیمکت پرسپولیس بنشیند اما این مسابقه سرانجام خوشی برای پرسپولیس نداشت تا قاطع‌ترین برد ذوب‌آهن با نتیجه سه بر صفر در این بازی رقم بخورد.

کادوهای دو گله خلعتبری برای ابراهیم زاده

ذوب‌آهن لیگ هشتم را با سرمربیگری منصور ابراهیم زاده آغاز کرد و در سوم شهریور ماه ۸۷ در تهران و در هفته چهارم رقابت‌های لیگ با پرسپولیس قهرمان دوره هفتم لیگ برتر روبه رو شدند. در دقیقه ۱۶ محمدرضا خلعتبری دروازه پرسپولیس را باز کرد و در ادامه پرسپولیس با گل‌های دقایق ۲۹ و ۳۷ ابراهیم توره و کریم باقری پیش افتاد. اماخلعتبری باز هم در دقیقه ۷۷ برای اصفهانی‌ها گلزنی کرد تا ابراهیم‌زاده در اولین نبرد مستقیم خودش پرسپولیس را در ورزشگاه آزادی متوقف کند. البته ذوب‌آهن ۱۴ دی ماه همان سال در هفته بیست و یکم و در بازی برگشت، موفق به شکست پرسپولیس با نتیجه ۳ بر يك شد. محمدرضا خلعتبری در این بازی هم دو گل در دقایق ۳۰ و ۴۶ برای ذوب‌آهن به ثمر رساند و یک دقیقه پس از گل دوم خود از زمین مسابقه اخراج شد تا کادوهای دو گله خودش را تقدیم منصور ابراهیم زاده کند. گل سوم این تیم را محمد صلصالی در دقیقه ۶۴ وارد دروازه پرسپولیس کرد و تک گل قرمزپوشان را هم ابراهیم توره در دقیقه ۶۶ به ثمر رساند. ذوب‌آهن با اخراج اسماعیل فرهادی در دقیه ۸۴، ۹ نفره شد اما موفق شد برتری خود مقابل پرسپولیس را تا پایان حفظ کند.

/

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار