"در مصاحبه با شهریار شکرانی مسئول موزه موسیقی اصفهان"
تابناک اصفهان: موزه موسیقی اصفهان به همت دو تن از اهالی موسیقی این شهر پایه گذاری شده و نخستین موزه خصوصی موسیقی در ایران به شمار می رود. موزه ای با گنجینه ای ذی قیمت و تنوعی چشمگیر.
کد خبر: ۱۸۵۸۳۳
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۵ 22 February 2016
تابناک اصفهان - یوسف نصر اصفهانی: سازهای پر ارج، ارزشمند و خاطره‏ ساز یک قرن گذشته اینجا در منظر دید علاقه‏ مندان قرار گرفته است. فضایی زیبا و وزین که البته صدای نوای ساز هم در آن می‌آید اما نه از تار و کمانچه‌های قدیمی. در موزه موسیقی اصفهان، صدای ساز از تبلت‏ هایی شنیده می‏ شود که برای معرفی سازهای موزه به بازدیدکنندگان داده می‌شود. موزه موسیقی اصفهان نخستین موزه بخش خصوصی است که به همت دو تن از موسیقیدان‏ها و نوازندگان اصفهان پایه گذاری شده است.

شهریار شکرانی و مهرداد جیحونی، هنرمندانی هستند که این موزه را در خیابان مهرداد اصفهان تأسیس کرده‏ اند. آن‌ها آلات موسیقی قدیمی را جمع‏ آوری کرده و به نمایش گذاشته‏ اند؛ آلات موسیقی که به گفته جیحونی، جمع‌آوری آن بیش از سی سال زمان برده است.

سازهای این موزه در دو بخش ملی و محلی جمع‌آوری‌شده و در دو تالار سازهای محلی و ساز‏های ملی به‌صورت مجزا به نمایش گذاشته‌شده است. تعداد سازهای این موزه به ۳۰۰ ساز و قدمت قدیمی‏ترین ساز آن به بیش از ۱۵۰ سال می‏ رسد، سازهایی که شماری از اساتید بزرگ موسیقی ایران آن‌ها را در دست گرفته و با آن‏ها نواخته‏ اند.

سازهای اصلی ایرانی در تالار سازهای ملی و سازهای مناطق مختلف ایران چون آذربایجان، کردستان، لرستان، مازندران، گیلان، جنوب کشور و سیستان و بلوچستان در بخش تالار سازهای محلی نمایش داده می شوند.

بعضی از سازهای این موزه نیز به‌صورت امانی و اهدایی است و توسط هنرمندان سرشناس موسیقی اصفهان به این موزه تقدیم شده است. هنر و ظرافت در سازهای محلی بیشتر به چشم می‌خورد؛ هنرهایی همچون استخوان کاری، خاتم، منبت و صدف‎کاری که بر بدنه این سازها به یادگار گذاشته‌شده تا زیبایی این سازها را که در این موزه به نمایش گذاشته‌شده دوچندان کند.

سازها در ویترین‌های شیشه‌ای به نمایش گذاشته‌شده است تا صدمه‌ای به آن‌ها وارد نشود. در ویترین سازهای قدیمی نیز می‎توان از سازهای جعفر و عباس صنعت، گرفته تا جعبه‌ساز یحیی تارساز، تار شاهرخ، سه‎تار عشقی نام برد و همچنین کتاب خطی ردیف میرزا حسین قلی و یک زنگ زورخانه دست‎ساز نفیس را دید.

چیزی که موزه خصوصی موسیقی اصفهان را از دیگر موزه‌ها متمایز می‌کند امکاناتی است که بازدیدکنندگان می‌توانند از آن بهره‌مند شوند. فردی که به این موزه می‎آید، با تعداد زیادی ساز مواجه می‌شود که اگر از این سازها اطلاعاتی به دست نیاورد از این موزه لذت نمی‌برد، به همین خاطر به بازدیدکننده تبلت و هدفونی داده می‎شود و او می‎تواند کلیپ تصویری و صوتی نحوه نوازندگی آن ساز را به همراه اطلاعات آن و نوازنده این ساز ببیند و بشنود. اطلاعات سازها به ۱۰ زبان زنده دنیا ترجمه‌شده است تا توریست‌های خارجی نیز از این موزه لذت کافی را ببرند.

در بخش سرای سرآهنگان این موزه نیز پیشکسوتان موسیقی اصفهان و آثار به جای مانده از آن‎ها معرفی می‎شوند و بازدیدکنندگان می‎توانند ساز اصلی این هنرمندان و لوازم شخصی یادگار از آن‎ها را ببینند.

موسیقی زنده هم البته در این موزه حضوری فعال دارد و در بخش موسیقی‎سرا گردشگران می‎توانند با نحوه نوازندگی سازهای ایرانی توسط نوازندگان از نزدیک آشنا شوند و از اجرای زنده موسیقی آن‎ها لذت ببرند. البته در موسیقی‎سرا کارهای جالب دیگری نیز انجام می‌شود.

شهریار شکرانی می‌گوید: «سعی داریم در این بخش به توریست‌هایی که از موزه دیدن می‌کنند در حد نواختن اولیه ساز آموزش دهیم تا خاطره خوبی از این موزه در ذهن آن‌ها به یادگار بماند. آن‎ها سپس می‎توانند به عکاس‌خانه موزه بروند و با در دست گرفتن ساز موردعلاقه و پوشیدن لباس‎های سنتی منطقه آن ساز عکس یادگاری بیندازند.»

شکرانی می‌افزاید: «با توجه به اینکه شهر اصفهان پایتخت فرهنگی ایران است و موسیقی در اصفهان در جایگاه بالایی قرار دارد و موسیقیدانان بزرگی نیز در این شهر زندگی کرده‌اند، جای خالی موزه موسیقی همیشه احساس می‌شده است. این موزه با هزینه شخصی و نیروی تمام کسانی که به موسیقی عشق می‌ورزند شروع به کارکرده و قطعاً باهمت و همکاری ارگان‌های دولتی نیز می‌تواند به درجات بالاتری برسد.» این هنرمند موسیقی، درباره توسعه این موزه که روند احداث آن از دو سال قبل آغازشده و پس از کسب مجوزهای لازم، برای راه‌اندازی آن سرمایه‎گذاری‌ شده است، می‌گوید: «اگر فضا و مکان مناسب به‌اندازه کافی در اختیار ما قرار بگیرد، در کمتر از سه سال، بزرگ‎ترین و معتبرترین موزه موسیقی قاره آسیا را در اصفهان راه‎اندازی خواهیم کرد.»

او البته به مشکلات این موزه نفیس برای بیمه شدن نیز اشاره می‎کند و می‌گوید:« نماینده بیمه ۵۰ میلیون تومان برای بیمه سالانه موزه از ما خواسته که توان پرداخت آن را نداریم و برایمان بسیار سنگین است. سازهای این مجموعه گران‎قیمت و مهم هستند و به‌جز سرمایه شخصی ما، شامل سازهای امانت‎گرفته‎شده از دوستان و هنرمندان دیگر نیز هستند. اگر بین اداره بیمه و سازمان میراث فرهنگی رایزنی صورت گیرد، شاید دولت بتواند کمک کند تا با هزینه‌ای کمتر و یارانه بیشتر، همه موزه‎های خصوصی بیمه شوند.»

موزه موسیقی اصفهان که حاصل تلاش‏های شخصی و همگرایی مردمی است، نشئت گرفته از نیازی است که جامعه موسیقی شهر برای ثبت میراث گرانبهایش احساس کرد و با نگاهی ملی برای تحقق‏اش کمر همت بست. ازاین‌رو به نظر می‏رسد این کار پر ارج، ماندگار خواهد شد و شایسته هر گونه حمایتی است.

*اصفهان مدیا
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :