فرمانده دفاع مقدس
فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه بزرگترین عملیات آبی و خاکی در دفاع مقدس در عملیات والفجر 8 در هفت‌تپه بود، گفت: هفت‌تپه از افتخارات مازندران است، در آنجا رزمندگان 2 هزار چادر برپا کرده بودند و در کنار آنها نیز قبری برای خود ایجاد می‌کردند تا با خدای خود راز نیاز کنند.
کد خبر: ۲۰۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۱ 02 April 2016

به گزارش تابناک مازندران، مرتضی عمرانی اظهار کرد: در طول 8 سال دفاع مقدس که 220 هزار رزمنده از مازندران به جبهه فرستاده شدند و از این تعداد 10 هزار و 400 شهید تقدیم انقلاب شد که برای کشور عزت و استقلال و افتخار آوردند.

وی افزود: اگر از بیان رهبری درباره رزمندگان مازندران در دفاع مقدس بگویم این جمله مقام معظم رهبری کافی است که لشکر ویژه 25 کربلا یک لشکر خط‌شکن و خط‌نگهدار بود.

فرمانده دفاع مقدس با اشاره به اینکه غواص‌ها و قایق‌سواران لشکر 25 کربلا و فاتح فاو پرچم امام رضا(ع) را بر بالای مناره مسجد فاو عراق به اهتزاز درآوردند و در این عملیات 70 هزار رزمنده با دشمن سینه به سینه جنگیدند، تصریح کرد: این تعداد شامل 5 لشکر خط‌شکن، 19 لشکر پشتیبان و 23 هزار نفر رزمنده مازندرانی بودند.

عمرانی با بیان اینکه بزرگترین عملیات آبی و خاکی در دفاع مقدس در عملیات والفجر 8  در هفت‌تپه بود، افزود: هفت‌تپه از افتخارات مازندران است، در آنجا رزمندگان 2 هزار چادر برپا کرده بودند و در کنار آنها نیز قبری برای خود ایجاد می‌کردند تا با خدای خود راز  نیاز کنند.

فرمانده دفاع مقدس اظهار کرد: در هفت‌تپه روزی 7 تن برنج پخت می‌شد و ساماندهی به تیپ‌ها، گروها، اقدامات فرهنگی وغیره نیاز به مدیریت برنامه‌ریزی شده بود.

وی دلیل پیروزی رزمندگان را اطاعت از ولی‌فقیه، هوشیاری و بصیرت دانست و گفت: پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی تنها یک رمز داشت و آن هم «یاحسین، یاحسین» بود.

عمرانی در ادامه خاطرنشان کرد: 40 دانشجو بودیم که 15 شبانه‌روز از شهرستان گرگان راه افتادیم تا قم پیاده روی کردیم که برای بیعت و آشنایی بیشتر با حضرت امام(ره) خدمت ایشان رسیدیم و در محضرشان سرود خواندیم.

وی افزود: 30 روز در جنگ گنبد درگیر بودیم که در مبارزه سخت با کردستان با حزب کوموله و حزب دموکرات بسیاری از پاسداران شهید شدند.

عمرانی اظهار کرد: نخستین روز دفاع مقدس به پادگان ولیعصر تهران آمدیم، ابو شریف فرمانده کل سپاه گفت( به کجا می‌خواهید بروید، مهاباد سقوط کرد، در سیستان و بلوچستان پاسداران را آتش می زنند، عراق وارد 110 کیلو متری خاک ایران شد، قصرشیرین، مهران، هویزه، سوسنگرد و خرمشهر اشغال شده است).

وی افزود: ما به سرپل ذهاب رفتیم و نخستین نیرویی بودیم که با دشمن درگیر شدیم، آنها بمباران می‌کردند و تانک‌های تی 72 داشتند، 150 تانک آمده بود که باختران را تصرف کند اما رزمندگان با «ژ3» در مقابل دشمن ایستادند.

فرمانده دفاع مقدس گفت: پس از جنگ باختران وقتی متوجه شدیم نبرد به خوبی پیش نمی‌رود به دانشگاه افسری امام علی(ع) تهران برگشتیم و بعد از 5 ماه آموزش وارد خرمشهر شدیم و در آن زمان مازندران گردان، تیپ و لشکر نداشت و در تمامی یگان‌ها پراکنده بودند.

عمرانی با اشاره به روند شکل‌گیری لشکر 25 کربلا مازندران، افزود: پس از آزادی خرمشهر دستور دادند به مازندران برگردیم و یک تیپ تشکیل دهیم، در عملیات محرم خودم فرمانده تیپ بودم.

وی در ادامه با بیان اینکه این عملیات بسیار پربرکت بود و سلاح‌های زیادی از دشمن به غنیمت گرفتیم، یادآور شد: این عملیات که با نام یا زینب(س) بود تیپ کربلای مازندران را به لشکر 25 کربلای شمال کشور تبدیل کردیم که زیر نظر فرماندهی امام به صورت مردمی پشتیبانی می‌شد.

این فرمانده جنگ تحمیلی با بیان اینکه خرمشهر در عملیات بیت‌المقدس با رمز یا علی‌بن ابیطالب به پیروزی رسید، گفت: لشکر مازندران در تمامی عرصه‌های نبرد حضور داشتند و این رزمندگان در هویزه عملیات غواصی، سکانداری و قایق سواری را آموزش دیدند.

عمرانی اظهار کرد: لشکر مازندران برای آماده شدن عملیات بزرگ والفجر 8 در هفت‌تپه حضور پیدا کرد، این منطقه 10 هزار هکتار وسعت داشت که نیروهای 13 استان مانند مازندران، گیلان، گلستان، کهگیلویه بویراحمد، یاسوج و غیره نیز بودند که در آنجا آموزش‌های عملیات خاکی را دیدند.

وی با بیان اینکه عملیات فاو در زمستان و آب های سرد اروند انجام شد، افزود: در عملیات فاو 3 هزار غواص و قایق سوار بودند و با رمز یا زهرا غواصان خط را شکستند و در ساحل فاو پیاده شدند.

این فرمانده جنگ در دفاع مقدس گفت: در بسیاری از عملیات‌های دفاع مقدس طرح و برنامه برای گردان‌های مختلف نوشته می‌شد و پیشانی جنگی والفجر 8 تقریبا 30 کیلومتر بود که 5 لشکر خط شکن در خط مقدم حاضر بودند.

عمرانی با بیان اینکه فتح فاو در سه مرحله صورت گرفت، خاطرنشان کرد: اروند با سرعت 70 کیلومتر سرعت آب با جزر و مد فراوان بود و ارتش ایران، آمریکا، صدام، فرانسه و روس عبور از آن را غیرممکن دانستند.

وی با بیان اینکه عملیات والفجر هشت از بزرگترین عملیات استراتژیک جهان در شبه جزیره فاو بود، اظهار کرد: در این عملیات رزمندگان خط شکن با چوب کبریت، چوب دستی و نیروهای پیاده فاو را فتح کردند و با در اختیار گرفتن سلاح دشمن علیه آنان جنگیدند.

این فرمانده دفاع مقدس با بیان اینکه سه پایگاه موشکی کرم ابریشم و سه جاده استراتژیک را رزمندگان در اختیار گرفتند و ارتباط کشور عراق را با حاشیه خلیج فارس قطع کردند، خاطرنشان کرد:روزانه 354 هواپیمای نظامی فاو را بمباران می‌کردند و در 4 مرحله شیمیایی بوده است، در فاو رزمندگان با سه سپاه سوم، ششم و هفتم عراق که هر لشکر آن 18 گردان و گارد مخصوص دیکتاتور  صدام بود، جنگیدند و فرماندهان عراق معتقد بودند لشکر 25 کربلا عقرب سیاهی است که باید نابود شود.

وی با بیان اینکه ناگفته‌ها در فاو بسیار فراوان است، اظهار کرد: هواپیمای سوخو 26 و 27 در هر مرحله 20 تن بمب می‌ریختند، عراقی‌ها در کارخانه نمک از جنازه‌های رزمندگان عبور می‌کردند و هر عراقی که از جنگ منصرف می‌شد اعدام می‌کردند.

عمرانی با اشاره به امدادهای غیبی در دفاع مقدس، گفت: در جنگ دعا، توسل، کمک‌های غیبی مانند ابابیل که در قرآن از آن یاد کرده‌اند وجود داشت، به عنوان نمونه فاو در روز سوم سقوط کرد اما با توسل به ائمه دوباره برگشت.

وی با بیان اینکه در عملیات فاو 17 هزار مجروح شیمیایی دادیم، افزود: عملیات کربلای 5 و والفجر 8 بزرگترین عملیات جنگی با رمز یا زهرا و اطاعت‌پذیری از ولایت‌فقیه رمز موفقیت رزمندگان بود.

 

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار