مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال از مهار ورود گازوییل به رودخانه تجن توسط کارکنان و مهندسان خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال خبر داد.
کد خبر: ۲۱۵۲۲۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۳ 19 April 2016
به گزارش تابناک مازندران، هوشنگ رشیدی با بیان اینکه این افراد هنوز در منطقه حضور دارند افزود: با تلاش مأموران و بستن شیرهای کنترل، از نشتی بیشتر گازوئیل به رودخانه تجن جلوگیری شد.

مدیر خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال گفت: افزایش آب رودخانه، شسته شدن دیوار رودخانه‌ها و ورود سنگ‌های بزرگ به رودخانه سبب برخورد این سنگ‌ها و شکسته شدن خط لوله انتقال گازوئیل در منطقه میان لاک دشت و پایین دزا شده بود که در اولین فرصت برای جلوگیری از نشت نفت همکاران به منطقه اعزام‌شدند و از ادامه نشت گازوئیل به داخل رودخانه جلوگیری شد.

وی در خصوص جزییات این حادثه گفت: در ساعت ۱۸ و ۴۲ دقیقه ۲۹ فروردین، افت فشار ناگهانی و شدید در خط لوله ۱۲ اینچ لاجیم – ساری به دلیل طغیان رودخانه تجن در اتاق کنترل فرآورده مرکز انتقال نفت ساری مشاهده و در ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه شیر ایمنی طرفین رودخانه تجن توسط همکاران عملیاتی و فنی بسته‌شده و هدررفتگی مواد نفتی کاملاً مهار شد.

رشیدی افزود: با همکاری مدیریت بحران استان تدابیر لازم برای به حداقل رساندن تبعات ناشی از نشت مواد نفتی به داخل رودخانه تجن اندیشیده شد و خوشبختانه با اقدام به‌موقع از آسیب رسیدن به محیط‌زیست جلوگیری شد.

وی گفت: به دنبال حادثه آب بردگی خطوط لوله فرآورده‌های نفتی و نشت مقادیری گازوئیل به رودخانه تجن که حدود ساعت ۱۹ روز ۲۹ فروردین روی داد، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت منطقه شمال به‌سرعت وارد عمل شد و با مهار به‌موقع نشت مواد نفتی مانع از بروز فاجعه زیست‌محیطی شد و هم‌اکنون نیز عملیات‌ترمیم خط لوله آسیب‌دیده و ایمن‌سازی محل توسط کارشناسان آن شرکت و تحت نظارت مسئولین ذی‌ربط ادامه دارد.

ورود ۲۰ هزار لیتر گازوییل به رودخانه

 اگرچه به گفته مسئولان خطوط لوله و مخابرات نفت شمال، نشست نفت گاز در رودخانه تجن به‌سرعت مهار شد اما محیط‌زیست ساری معتقد است براثر تخریب و نشت خطوط، ۲۰ هزار لیتر گازوییل وارد رودخانه تجن ساری شده است.

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست ساری دراین‌باره گفت: حوالی ساعت ۲۰ و ۳۰ شب یکشنبه به دنبال دریافت گزارش مردمی مبنی بر استشمام بوی نفت در اطراف رودخانه تجن، کارکنان محیط‌زیست شهرستان ساری شبانه عازم منطقه شدند.

بهرام فغانی اظهار داشت: کارشناسان متوجه شدند که فراورده‌های نفتی وارد رودخانه شده و در بررسی‌ها مشخص شد کانون انتشار آلودگی حدود پنج کیلومتری بالادست شهر ساری (پایین دزا) است.

وی بیان داشت: طبق بررسی‌های صورت گرفته خط لوله فراورده‌های نفتی به قطر ۱۴ اینچ متعلق به شرکت ملی نفت ایران که از پالایشگاه تهران وارد مازندران می‌شود براثر جاری شدن سیل و فشار آب دچار تخریب و نشتی شده است.

به گفته فغانی، برآورد دقیق میزان فراورده‌های نفتی خارج‌شده از لوله امکان‌پذیر نیست اما براثر این حادثه حدود ۲۰ هزار لیتر گازوئیل وارد رودخانه تجن شده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار