کد خبر: ۲۲۷۸۹۹
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۹ 11 May 2016



به گزارش تابناک لرستان به نقل از ایسنا ،معاون فنی اداره کل محیط زیست لرستان گفت: تالابها حافظ تنوع زیستی و محلی برای تجمع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند.

نبیالله قائدرحمتی  بیان کرد: کنوانسیون رامسر یکی از قدیمیترین معاهدههای زیستمحیطی جهان بوده که در سال 1971 مصادف با 2 فوریه، 13 بهمن ماه 1349 منعقد شده است.

وی اضافه کرد: این کنوانسیون مربوط به تالابهای جهان و پرندگان مهاجر تالابی است. تاکنون حدود 2022 تالاب در جهان در این کنوانسیون به ثبت رسیده است و در مجموع مساحتی بیش از210میلیون هکتار دارند.

قائدرحمتی با بیان اینکه تاکنون 169 کشور جهان عضویت خود را در کنوانسیون رامسر ثبت کردهاند، اظهار کرد: از سال 1997 به بعد هر ساله همایش روز جهانی تالابها در سطح بینالمللی در یکی از کشورهای عضو برگزار میشود که استان اصفهان امسال میزبان همایش روز جهانی تالاب ها بود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست لرستان افزود: تالابها مفیدترین و در عین حال بدبیارترین اکوسیستمهای طبیعی به شمار میروند چراکه تقاضا برای تغییر و تبدیل آنها زیاد است.

وی با اشاره به ارزش تالابها گفت: تالابها حافظ تنوع زیستی و محلی برای تجمع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی هستند و یکی از جذابترین و بکرترین محیط های طبیعی برای تفریح و تفرج (اکوتوریسم) به شمار می‎روند.

قائدرحمتی ادامه داد: مردم بومی اطراف تالاب نیازهای خود را از آن تامین میکنند( چوب و علوفه و...). همچنین تالابها کنترل کننده سیلابها هستند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان با بیان اینکه تالابها تنظیم کننده اقلیم محلی بوده و به عنوان تلطیف کننده هوا و بادشکن عمل میکنند، یادآور شد: همچنین آنها منبع تامین آب برای کشاورزی و شرب هستند.

قائدرحمتی افزود: در کشور تاکنون 35 تالاب با اهمیت جهانی در قالب 24 عنوان با مجموع مساحتی حدود 1.5 میلیون هکتار به کنوانسیون معرفی و در فهرست تالابهای با اهمیت جهانی به ثبت رسیدهاند.

وی گفت: عمده‎ترین تهدیدات تالابهای کشور و به تبع آن استان در حال حاضر شامل تغییر کاربری اراضی تالابی برای امور کشاورزی و غیره، شکار و صید غیرمجاز و بی رویه و بهره برداری خارج از ظرفیت در تالابها،تغییر اقلیم و خشکسالیهای متوالی، کاهش آب ورودی به تالابها از منابع آب بالا دست(عدم تامین حقابه زیست محیطی تالابها) و اجرای طرحهای توسعهای و زیربنایی بزرگ بدون در نظر گرفتن ملاحظات زیست محیطی مثل راهسازی، پالایشگاه، خطوط انتقال نیرو و ... هستند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست لرستان اضافه کرد: همچنین ورود انواع آلایندههای بیولوژیکی، شیمیایی و فیزیکی گسیل شده از مزارع کشاورزی، شهرها، آبادیها و صنایع و رسوبات ناشی از فرسایش خاکهای بالادست، چرای بیرویه درسطح حوضه تالابها و نواقص و کمبودهای قانونی از دیگر تهدیدات محسوب می‎شوند.

قائدرحمتی در خصوص مدیریت تالابهای استان و اقدامات انجام شده، اظهار کرد: طبق ماده 16 قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست، مدیریت تالابهای کشور به عهده سازمان حفاظت محیط زیست است. به این منظور برنامههای جاری اجرایی توسط اداره کل استانی مدیریت میشود.

وی با اشاره به بخشی از این برنامهها گفت: پیشنهاد اصلاح، تکمیل قوانین و مقررات مربوط به تالابها جهت طرح در برنامه ششم توسعهف انجام مطالعات فیزیکی، اقلیمی، هیدرولوژیکی و بیولوژیکی تالابهای استان(تالابهای 11گانه پلدختر، بیشه دالان بروجرد، تنوردر دورود، تالاب کارستی غار ماهی کورو دریاچه گهر) و پیگیری و تشکیل پرونده در جهت ارتقاء سطح حفاظتی آنها و...از این برنامه‎هاست.

معاون فنی اداره کل محیط زیست لرستان از اجرای برنامههای احیاء و بازسازی در تالابهای تخریب شده مانند تالابهای پلدختر و تثبیت بخشی از واریزهها و رسوبات دریاچه گهر، همچنین احداث پاسگاه محیط بانی تالابهای پلدختر و برگزاری کارگاههای آموزشی و... خبر داد و افزود: به طور کلی جهتگیریهای استان جهت حفاظت و حراست از تالابها به سمت مواردی از جمله رویکرد به مدیریت زیست بومی در حوزههای تالابی استان است.

قائدرحمتی تالابها را زیست بومهای حساس و شکننده برشمرد و گفت: بایستی بر اساس ظرفیت قابل تحمل از آنها برداشت شود. همچنین توسعه طبیعتگردی در تالابها جهت حفاظت از آنها با مشارکت جوامع بومی و محلی صورت گیرد و نقش ذینفعان به ویژه بومیان در مدیریت تالابها با هماهنگیهای بین بخشی جهت مدیریت آنها ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه باید بر حفاظت و بهرهبرداری پایدار از تنوع زیستی و تامین حقابه طبیعی تالابها تاکید شود، گفت: مناسبات اجتماعی جوامع بومی و محلی، وضعیت اقتصادی، ویژگیهای فرهنگی و حتی سیاسی در حفاظت از تالابها نقش دارند، بنابراین آگاهی و اطلاع رسانی به عموم و مسئولان از اهمیت تالابها باید افزایش یابد.

قائدرحمتی تصریح کرد: نقش مردمدر حفاظت از تالابها از جمله مواردی بوده که با توجه به شعار امسال روز جهانی تالابها که «تالابها برای آینده ما معیشت پایدار» است؛ بایستی مدنظر قرار گیرند تا مشکلی به مشکلات آنها اضافه نشود و کارکرد تالابها که در واقع حفظ تنوع زیستی است حفظ شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار